samenvoegen naar e-mail uitdaging

Status
Niet open voor verdere reacties.

andreeke

Gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2012
Hallo,

ik heb een samenvoeg bestand in Word gemaakt dat is gekoppeld met excel. Hierdoor kan ik naar verschillende mensen een persoonlijke mail sturen en dat gaat tot nu toe heel goed. Nu probeer ik via het samenvoegbestand een hyperlink mee te sturen die variabel is (afhankelijk van de persoon). De link zelf wordt keurig netjes in de brief vermeld maar is niet actief. De ontvanger kan er niet op klikken.

Weet iemand of dit mogelijk is via word en outlook 2003 of moet ik andere software hebben?

Groeten
andreeke

Je kunt (in ieder geval bij je eigen instellingen) aangeven of en hyperlink actief moet zijn of niet; dat kun je dus zelf controleren en instellen bij <Autocorrectie>, <Auto-opmaak>. Dat wil nog niet zeggen of je daarmee een link stuurt die actief is, want aan de ontvangerkant gebeurt natuurlijk hetzelfde. Maar daarmee ben je er niet, want Word gooit automatisch bij een Wordmail document de speciale opmaak eruit. Vermoedelijk om te voorkomen dat iemand een document anders ziet als de persoon die het verstuurt heeft bedoeld. Kijk naar het menu <Opmaak>, <Autoopmaak> en klik daar op <Opties>. Je ziet dan een optie <Altijd automatisch opmaken> met één optie: <Wordmail-documenten zonder opmaak>. En die zal uit staan. Oftwel: iemand die een email krijgt met een Word document, zal daarin geen opmaak zien toegepast. En daar gaat dan je hyperlink...
Door <Opmaak>, <Autoopmaak> uit te voeren kan de ontvanger de hyperlinks laten opzoeken en omzetten. Maar dat is een beetje vervelend als de ontvanger eigen instellingen gebruikt, want dan gaat je zorgvuldig gemaakte opmaak er aan.

Je kunt in het document een macro meegeven, die bij het openen van het document wordt afgespeeld en alleen de hyperlinks omzet. Die macro ziet er zo uit:

Code:
Private Sub Document_Open()

With Options
        .AutoFormatApplyHeadings = False
        .AutoFormatApplyLists = False
        .AutoFormatApplyBulletedLists = False
        .AutoFormatApplyOtherParas = False
        .AutoFormatReplaceQuotes = False
        .AutoFormatReplaceSymbols = False
        .AutoFormatReplaceOrdinals = False
        .AutoFormatReplaceFractions = False
        .AutoFormatReplacePlainTextEmphasis = False
        .AutoFormatReplaceHyperlinks = True
        .AutoFormatPreserveStyles = True
        .AutoFormatPlainTextWordMail = False
    End With
    ActiveDocument.Kind = wdDocumentNotSpecified
    ActiveDocument.Content.AutoFormat

End Sub

Deze macro zet je in je eigen hoofddocument bij de module <ThisDocument>. Hij wordt dan, als het goed is, bij het samenvoegen meegenomen in de te verzenden kopieën. Bij het openen van het document wordt de macro vervolgens gelijk afgespeeld, en is de opmaak weer correct.
Voor het mooie kun je 'm nog een beetje uitbouwen door eerst de huidige instellingen van de ontvanger op te slaan in een matrix variabele, zodat je na het uitvoeren van de AutoOpmaak de instellingen weer terug kunt zetten naar de oorspronkelijke instellingen. Is wel zo netjes voor de ontvanger :)

hyperlink

Beste Octafish,

Het is helaas niet gelukt, ik heb alles gedaan wat je hebt aangegeven. Ik heb het word bestand rechtstreeks samengevoegd naar e-mail. In deze e-mail heb ik ook een gewone hyperlink gedaan (dus niet via het samenvoegen). Deze werkt wel maar de link die via het samenvoegbestand mee wordt gestuurd blijft gewoon een tekst.

mischien kan je een voorbeeld bestand mee sturen?

groeten

andreeke

Het lijkt mij handiger als jij een voorbeeldje maakt, want blijkbaar gaat er nog iets fout in het samenvoegen, en niet in het mailen. Want, zoals je al schrijft, een gewone ingetypte hyperlink gaat wel goed.

Hallo octafish,

Ik heb deze week nog verder gezocht, maar ik denk niet dat het kan met deze software.
Hopelijk heb je nog iets gevonden.

Groeten

Andre

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan