samenvoegen tabellen via query met behoudt van sectoren en naamrijen

Status
Niet open voor verdere reacties.

innersoul

Gebruiker
Lid geworden
20 jan 2011
Hoi, vooraleer ik dit post heb ik een paar dagen naar een antwoord gezocht via deze site en via google maar ik heb niet het gewenste resultaat ofwel doe ik iets fout.

Ik heb verschillende tabellen met dezelfde naamvelden. Deze tabellen moeten 1 tabel worden met een aantal velden uit de originele tabellen. Dit doe ik via Append query maar krijg niet het gewenste resultaat maar ik vermoed dat ik iets over het hoofd zie.

Bv: Tabel 1 Veld 1 heeft de naam " Sector " met daarin naam x, veld 2 naam "Regio". Naam x heeft bv 10 rijen, dus Sector heeft steeds de naam x, veld regio is variabel. Tabel 2 heeft eveneens naam " Sector " met daarin naam y, veld 2 naam "Regio". Naam y heeft bv 30 rijen, dus Sector heeft steeds de naam y, veld regio is variabel.

Nu wil ik graag alle namen uit de velden sector uit diverse tabellen samenvoegen in 1 tabel met meename van veld 2. Het lukt mij maar ipv dat hij alle namen uit veld "Sector" in ��n veld steekt van de nieuwe tabel ( eveneens met een veld "Sector" ) maakt hij van alles een veld. Dus ik vermoed dat ik een expressie of formule zal moeten gebruiken (?) maar weet niet welke.

Is dit helder ?

Bij voorbaat hartstikke bedankt voor jullie raadgeving en suggesties of oplossing.

Patrik

Maak eerst een SELECT query die het gewenste resultaat geeft:

SELECT [naam x], [veld 2]
FROM Sector
UNION
SELECT [naam y], [veld 2]
FROM [Tabel 2]

Vervolgens kun je een nieuwe tabel maken met daarin alle records uit bovenstaande query.

Je kunt best met een toevoegquery werken, maar ik vermoed dat je toch iets verkeerd doet. Kun je de SQL van de query hier posten? En eventueel een voorbeeldje (in 2003 format)?

Hoi, voorstel van Bartuls geprobeerd. Probleem is dat ik niet weet waar ik alles moet typen. Typ ik alles onder criteria of wat ? Indien ja, dan krijg ik een syntax error ...

Toevoeg querie ( append querie ) reeds geprobeerd, dat was mijn eerste idee om hte zo te doen, maar ik krijg niet het gewenste resultaat.

Hieronder een vb:

Bekijk bijlage testcd2011.zip

En wat moet in welke tabel worden gezet?

Laat de vorige vraag maar zitten; ik heb een voorbeeldje gemaakt op basis van alle (overeenkomende) velden.

Bijlagen

Hoi, hartelijk bedankt beiden.

Ik zat dus op de goede weg met de select query. Alleen wat ik niet kan is de select query maken met de "select" code. Ik bedoel daarmee hoe plaats je de code "SELECT a.[Sct-Naam], a.IMS, a.[Dr naam], a.S1, a.VGS10E, ......." of hoe kom je aan die query met de 2 ringetjes ( dus daar waar de code instaat ) ? Nog nooit gezien.

In ieder geval, mijn dag kan niet meer stuk :thumb:

De optie <Samenvoegquery> zit een beetje verstopt; het is ook geen query die je zo even uit de mouw schudt, omdat je hem niet grafisch kunt maken. In het query-ontwerpscherm vind je (in Access 2003) een menu-optie <Query>, <SQL-Specifiek>, <Samenvoegquery>.
Maar meestal typ ik de code gewoon in; in jouw geval was dat vrij simpel; je maakt de eerste query, selecteert de tekst, typt op de volgende regel UNION ALL en plakt de gekopieerde tekst daar weer onder. Uiteraard moet je dan de tweede querytekst nog aanpassen, anders heb je twee keer dezelde query, en dat schiet niet echt op...
Je kunt hem dus ook maken door naar de SQL weergave te gaan, en dezelfde handelingen uit te voeren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan