• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

samenvoegen van cellen van verschillende kollommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

laforge2

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2007
Hallo,

Ik heb een Excel met daarin 4 kolommen.
de kolommen B t/m E wil ik in kolom A laten komen mits het waarden bevat.
Er kunnen maximaal 4 waarden voorkomen in B t/m E
Het bestaat altijd uit 4 rijen
Ik heb het verduidelijkt door lijnen te tekenen.

Ik heb lopen zoeken en van alles geprobeerd.
Ik wil het niet in VBA doen, maar het liefst met formules.
Voordeel is dat je niet je macro's moet je Excel hoeft te vertrouwen wat wel moet bij VBA.

Bijgevoegd een Excel met hoe ik het wil hebben.

Groetjes
Peter

Bijlagen

Matrixformules.
Voor A4 t/m A7:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(B$4:E$7;REST(KLEINSTE(ALS(B$4:E$7<>"";(B$4:E$7>0)*KOLOM(A:D)*100+RIJ($1:$4));RIJ(A1));100);GEHEEL(KLEINSTE(ALS(B$4:E$7<>"";(B$4:E$7>0)*KOLOM(A:D)*100+RIJ($1:$4));RIJ(A1))%; ));"")

Voor A8 t/m A11:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(B$8:E$11;REST(KLEINSTE(ALS(B$8:E$11<>"";(B$8:E$11>0)*KOLOM(A:D)*100+RIJ($1:$4));RIJ(A1));100);GEHEEL(KLEINSTE(ALS(B$8:E$11<>"";(B$8:E$11>0)*KOLOM(A:D)*100+RIJ($1:$4));RIJ(A1))%; ));"")

De anderen mag jezelf proberen.

Matrixformules.
Voor A4 t/m A7:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(B$4:E$7;REST(KLEINSTE(ALS(B$4:E$7<>"";(B$4:E$7>0)*KOLOM(A:D)*100+RIJ($1:$4));RIJ(A1));100);GEHEEL(KLEINSTE(ALS(B$4:E$7<>"";(B$4:E$7>0)*KOLOM(A:D)*100+RIJ($1:$4));RIJ(A1))%; ));"")

Voor A8 t/m A11:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(B$8:E$11;REST(KLEINSTE(ALS(B$8:E$11<>"";(B$8:E$11>0)*KOLOM(A:D)*100+RIJ($1:$4));RIJ(A1));100);GEHEEL(KLEINSTE(ALS(B$8:E$11<>"";(B$8:E$11>0)*KOLOM(A:D)*100+RIJ($1:$4));RIJ(A1))%; ));"")

De anderen mag jezelf proberen.

Daar zal ik wel uitkomen, belangrijk is, dat ik het wel in die 4 cellen moet krijgen.Ik heb 6 situaties (waarschijnlijk kan ik er wel meer verzinnen). Ik weet van te voren niet welke cellen gevuld zijn.
Ik ga deze uittesten, dank je wel alvast. Inmiddels gedaan, en ik krijg in A4 t/m A7 de waarde 45 en in A8 t/m A11 ook.
Kortom wel op de goede weg denk ik, maar nog niet helemaal.

Laatst bewerkt:
Excel 365 functie (voor A4):
Code:
=SPATIES.WISSEN(DEEL(TEKST.COMBINEREN(HERHALING(" ";100);WAAR;I$4:I$7;J$4:J$7;K$4:K$7;L$4:L$7);1+(RIJ(A1)-1)*100;10))
Bereiken zelf eventjes aanpassen voor de andere blokken.

Laatst bewerkt:
Excel 365 functie (voor A4):
Code:
=SPATIES.WISSEN(DEEL(TEKST.COMBINEREN(HERHALING(" ";100);WAAR;I$4:I$7;J$4:J$7;K$4:K$7;L$4:L$7);1+(RIJ(A1)-1)*100;10))
Bereiken zelf eventjes aanpassen voor de andere blokken.

Voor het eerste deel werkt het.
Ik heb gekopieerd naar de andere blokken en daar werkt het niet.
Wat doe ik fout?
Ik heb de Excel bijgevoegd.

Bijlagen

Voor A8:
Code:
=SPATIES.WISSEN(DEEL(TEKST.COMBINEREN(HERHALING(" ";100);WAAR;B$8:B$11;C$8:C$11;D$8:D$11;E$8:E$11);1+([COLOR="#FF0000"]RIJ(A1)[/COLOR]-1)*100;10))
Voor elk "nieuw" blok moet je deze weer op A1 zetten. Dan krijg je telkens een serie 1,2,3,4 bij doortrekken van de functie.

Edit:
Nog een optie, waarbij je NIETS hoeft aan te passen. Alleen de formule kopiëren naar het begin van elk blok (en niet daartussen):
Code:
=SPATIES.WISSEN(DEEL(TEKST.COMBINEREN(HERHALING(" ";99);1;TRANSPONEREN(B4:E7));1+{0;1;2;3}*99;10))

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Precies wat ik zocht, dank je wel voor alle hulp.
Topic kan gesloten worden.

Daar zal ik wel uitkomen,

Ik ga deze uittesten, dank je wel alvast. Inmiddels gedaan, en ik krijg in A4 t/m A7 de waarde 45 en in A8 t/m A11 ook.
Kortom wel op de goede weg denk ik, maar nog niet helemaal.

Het eerste rode gedeelte was een beetje voorbarig van je.
Het tweede rode gedeelte is dan uiteraard zeker van toepassing op jezelf.
Reactie geven over iets dat niet werkt in een vorig reactie heeft weinig nut daar die bijna niet gelezen wordt.

Voor de goede orde dan maar voor diegene die niet beschikt over Excel 365.

Bijlagen

Het eerste rode gedeelte was een beetje voorbarig van je.
Het tweede rode gedeelte is dan uiteraard zeker van toepassing op jezelf.
Reactie geven over iets dat niet werkt in een vorig reactie heeft weinig nut daar die bijna niet gelezen wordt.

Voor de goede orde dan maar voor diegene die niet beschikt over Excel 365.

Harry,

Was zeker niet zo bedoelt.
Ik bedoelde het alleen positief.
En dat ik tekort schoot begrijp ik uiteraard.
Maar dat is dus ook de reden dat ik hier de vraag had gesteld.
Dank voor je Excel trouwens.
Ook die ga ik bekijken, als deze bruikbaar is voor oudere Excel versies, dan zal ik het zeker gebruiken.
Dank je wel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan