• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

samenvoegen van cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

dannydaboy

Gebruiker
Lid geworden
13 sep 2005
Hoi mensen ik heb een probleem waar ik niet uit kom en zal het zo goed als mogelijk uitleggen.

Ik ben een bestand aan het maken voor het automatich versturen van mij webshop gegevens naar een advertentie pagina ik moet hiervoor een excel bestand maken met en bepaalde indeling namelijk

Product naam | product url | Product image url (enz)

Nu heb ik via mijn database de urls en dergelijken eruit gehaalt maar hij neemt het hoofd domein niet mee maar zet ze als volg neer "/abstract/foto.jpg" maar de foto staat eigenlijk in http://www.domein.com/images/abstract/foto.jpg. ik heb toen het volgende gedaan

Ik heb een kolom toegevoegt tussen product url en product image url en heb nu het complete adres erin staan in twee kolomen. Deze wil ik samen voegen maar het gaat om 4000 producten.

Nu is mijn vraag of het mogelijk is om de twee kolomen toe te voegen met behoud van de rijen en de data van de twee kolomen dus samenvoegt per regel in 1 stap

2 cellen samenvoegen doe je zo:
Code:
=A1&B1

Volgens mij wil je tekst uit twee cellen aan elkaar plakken?

Dat is dan simpel: A1&B1 bijvoorbeeld als de teksten in A1 en B1 staan.

-> Dat was dus zo'n beetje gelijktijdig ;-)

klopt wil ze inderdaad aan elkaar plakken maar wil dit niet 4000 keer doen is het niet mogelijk om twee kolommen van 4000 rijen in een keer samen te plakken waarbij de regels in tact blijven

Cellen A1:A4000 eerste gedeelte url
Cellen B1:B4000 tweede gedeelte url
Cel C1 =A1&B1

Daarna dubbel klikken op de vulgreep ( kleine vierkantje rechts onderin) in cel C1
en C2:C4000 worden met dezelfde formule gevuld als cel C1

ik heb het bestand bijgevoegt het betreft kolom F die gecombineerd moet worden met G. Het komt er feitelijk op neer dat voor de tekst in G de url moet komen te staan waarbij de fotonaam telkens verschilt.

Misschien kun je er eens na kijken hier staat het bestandje
http://www.lucaposters.com/bestand.xls

en eventueel aangepast mailen naar mij info@lucaposters.com

Code:
=F2&G2
Daarna door kopiëren naar beneden zoals eerder beschreven.
Dan kolom selecteren en dan plakken speciaal - waarden.

Je bestandje even ingekort ander kon ik hem niet plaatsen.

Bijlagen

oke het lukt me zover met die code maar het door kopieeren wil niet lukken ik vind de vulgreep niet enz... (office 2007)

hier de vulgreep rood omcirkeld.

Bijlagen

• vulgreep.jpg
    vulgreep.jpg
    24,5 KB · Weergaven: 56
oke na wat moeite is het gelukt maar nu probleem 2...ik kan de colom dan niet wissen waarvan ik de som gemaakt heb. Hoe kan ik de kolom dan wissen waar me jpg naam in staat en de kolom waar het adres in staat en alleen de gecombineerde kolom behouden?

plakken speciaal is niet actief bij mij op de rechter muisknop ik heb tiot nu toe volgende gedaan

-Kolom F en G gecombineerd met code =F2&G2 (de code geplakt in gemaakte kolom H)
-H2 stond toen geselecteerd heb toen de handgreep naar onder gesleept de vakken van H vulde zich met de waardes van F en G.

Nu wil ik F en G weg gooien maar gooi ik deze weg komt er in H !Waarde te staan en dit heeft denk ik te maken dat F en G gecombineerd staat in dat vak en hij de tekst van F en G niet meer heeft.

Bij werkt het wel:
Eerst kolom H selecteren
Dan R.muis toets
Dan plakken speciaal
Dan Waarden

Of (engelse versie van excel)
Kolom H selecteren.
In het 'Lint'
Home tab kiezen.
Geheel links
bij 'Paste' pijltje naar beneden selecteren
Dan zie je ook 'Paste Special'

Weet je ook toevallig hoe ik kan sorteren op alfabet waarbij ik de regels ook mee sorteer niet dat ik alleen kolom a sorteer maar dat alles gesorteerd word per rij dat de gegevens wel bij elkaar blijven staan?

Als je alle kolommen selecteert en daar gaat sorteren op alfabet wordt alles juist mee gesorteerd.

@danny

Je hebt nu een aantal basic vragen gesteld waarbij we je graag geholpen hebben.
Maar heb je deze site wel een bekeken Hier staat een uitgebreide excel cursus.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan