Samenvoegen vanuit extern programma via .rtf in word 2010

Status
Niet open voor verdere reacties.

Twanvandenelsen

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 jul 2015
Goedemiddag,

Bij ons op het werk gebruiken we software pakker om ritten mee te boeken en aan te sturen richting onze voertuigen. Het pakket bevat een functie om geboekte ritten uit te voeren naar via Word. Daarvoor moeten wij zelf een sjabloon maken in een .rtf document. Wij gebruiken hiervoor tags zoals in de bijlage te zien is. De uitvoer zoals in de bijlage werkt. Echter wanneer klanten bijvoorbeeld geen opmerkingen hebben weer gegeven zou ik graag ipv eem leeg veld iets in de trand van "geen opmerkingen" weer willen geven. Daarnaast zou ik graag indien klanten geen gewenste aankomsttijd opgegeven hebben de tekst "Gewenste aankomsttijd" compleet weglaten. Dit lukt me wanneer ik mailmerge velden gebruik. Deze lijken echter alleen te werken in een .doc bestand. Terwijl de door ons gebruikte software ons dwingt een .rtf te gebruiken.

Hoop dat ik jullie zo voldoende info heb kunnen geven om me een handje te helpen.

Groet Twan

Bijlagen

Deze lijken echter alleen te werken in een .doc bestand. Terwijl de door ons gebruikte software ons dwingt een .rtf te gebruiken.
En daar zit de crux. Niets aan te doen dus, tenzij je de leverancier zover kunt krijgen om met een normaal Word sjabloon (en doe dan geen doc, maar een dot) te mergen. Het riekt als enige luiheid bij de leverancier :).

Hey,

Bedankt voor je snelle reactie!
Had ook niet de hoop dat het een "quick fix" zou zijn. Daarvoor had ik al zelf te veel gestoeid en gegoogled.

Heb een beetje programmeer kennis in o.a. php en html.
Vanuit daar ben ik gewoon dat er altijd wel een workaround te bedenken is.
Van Word en VBA heb ik niet bijzonder veel kaas gegeten dus wellicht zeg ik nu iets gruwelijk stoms;

Als ik nu de inhoud van de tags met bijbehorende tags in een tabel stop in het sjabloon. Om vervolgens een te macro maken die automatisch start bij het uitvoeren van het document. De macro de lege cel laat vinden en vervolgens de hele rij selecteert en verwijderd?

Groet Twan .

Heb een beetje programmeer kennis in o.a. php en html. Vanuit daar ben ik gewoon dat er altijd wel een workaround te bedenken is.
Een workaround werkt alleen als er iets te programmeren is; rtf is nu eenmaal een format waar je geen macro's in kunt opslaan. Dus vanuit het document kun je niks meegeven.

De export kant van je programma zou het moeten kunnen, maar dat wil blijkbaar niet. Anders zouden ze wel in een normaal Word format exporteren/samenvoegen. Ik zou eerst eens bekijken of het pakket niet iets 'normaals' als een Excel bestand kan exporteren met de gegevens dus netjes in een tabel. Als dat zo is, zou ik de hele samenvoeging vanuit Word doen met dat exportbestand. Vergeet in dat geval je rtf 'sjabloon' wat natuurlijk geen sjabloon is, maar opgemaakte tekst.

Gisteren nog eens in de software gedoken. Het is inderdaad mogelijk om data te exporteren naar excel. Dit zit echter zo diep weggestopt in de software dat de gemiddelde collega daar niet zal geraken. Wellicht is het een optie om na uitvoer de hele handel handmatig te knippen en plakken naar een .dot bestand en daarna een reeks macro's er op los te laten. Maar gebruiksvriendelijk kunnen we dat ook niet noemen. Zou dit eventueel via een macro te doen zijn door een aanpassing te doen in normal.dot of krijgen alle collega's dan een macro waarschuwing van word bij het openen van ieder word document. Wat een gedoe om de slordigheden van luie programmeurs op te lossen zeg...

Tja, luie programmeurs... Ik vind ook dat een programma goede export moet kunnen leveren. Maar eigenlijk is de fout al gemaakt bij het binnenkruien van dat pakket, je kunt dat de programmeur niet eens kwalijk nemen.
Als je een proces gaat automatiseren, dan kijk je naar het werkproces, en daar stel je dan een pakket van eisen voor samen. Eén van de belangrijkste is de uitwisseling met andere processen. En daar zou een pakket dus ook op beoordeeld moeten worden: levert het pakket de output die we elders nodig hebben? Ik denk dat er wat mensen hebben zitten slapen...

Terug naar je probleem :). Als je een excel bestand kunt maken vanuit je pakket, dan kun je dat verder prima koppelen aan een Word sjabloon. Hoef je niks voor te knippen en te plakken. Als de naamgeving van je bestand ook gestandaardiseerd is, hoeft de gebruiker zo goed als niks extra's te doen. Dus dat lijkt mij een prima oplossing.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan