Ik zie geen mogelijkheden om voorwaarden in te stellen bij veldnamen, bijv. als Roepnaam <> "" dan Roepnaam gevolgd door het laatste gedeelte van de aanschrijfnaam achter ". " (punt en spatie).
En toch zijn die er (natuurlijk) wel. Je kunt dat uiteraard in Excel oplossen, maar dat is nergens voor nodig. En ook al heb je de vraag in het Excel forum gesteld (dus niet verbaasd hoeft te zijn dat je ook een Excel oplossing krijgt) is de Word oplossing niet zo moeilijk. Je hebt daar namelijk een speciaal veld voor: het veld <Als..Anders>. Ik heb je bestandje niet bekeken, maar ik ga er even vanuit dat je twee velden hebt: <Roepnaam> en <Voorletter>. Dan ziet de oplossing er zo uit in stappen:
1. Kies uit het Velden menu de optie <Als..Anders> dit opent een dialoogvenster met drie invulvelden.
2. Kies uit de keuzelijst met velden het veld <Roepnaam>. Het vergelijkingsveld is standaard = gelijk aan. Laat het vergelijkingsveld Met leeg. Je kijkt dan of het veld Roepnaam leeg is of niet.
3. Nu wordt het vervelend/lastig, want je wilt nu een ander veld kunnen kiezen (Voorletter) maar dat kan niet, je kan alleen tekst typen. Dat is dus precies wat je doet. Ik zou zeggen: in het veld Waarde als waar typ je "voorletter", en het veld Anders typ je: "roepnaam". (Zonder quotes). Vervolgens klik je op OK.
4. Punt 3 was het vervelende, dit is het lastige. De formule werkt nu al wel, maar levert in je samenvoeging de tekst "roepnaam" of "voorletter" op, en dat wil je natuurlijk niet. Daarom moet je de formule aanpassen. Drukopbouw <Alt>+<F9> om de formule te zien. Je ziet dan iets als:
Code:
{ IF { Roepnaam } = "" "voorletter" "roepnaam" }
De IF formule begint en eindigt met een accolade, en je herkent het veld Roepnaam ook aan twee accolades.
5. Volgende stap: dubbelklik op het woord voorletter, zodat het geselecteerd is. Open vervolgens de lijst met samenvoegvelden, en selecteer het veld {Voorletter}. Doe hetzelfde met Roepnaam. Je ziet dan dit:
Code:
{ IF { Roepnaam } = "" { Voorletter } { Roepnaam } }
6. Nu ben je in beginsel klaar; druk weer op <Alt>+<F9> om de veldweergave op normaal te zetten.
Kijk zelf nog even of je een spatie en/of punt moet toevoegen aan de uitkomst van het veld. Die kun je er gewoon aan toevoegen, als je in de formuleweergave staat.
Ik schrijf dit allemaal op een iPad uit het hoofd, dus het kan zijn dat de schermpjes iets andere benamingen hebben, maar het verhaal klopt verder wel. Ik zal morgen anders wel even op de computer jouw document aanpassen opmbasis van jouw velden.