• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Samenvoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Anjes

Gebruiker
Lid geworden
11 mei 2006
Wat een heerlijke site! Sinds kort ontdekt, maar had ik al veer eerder moeten ontdekken ;-)

Nu zou ik toch ook jullie hulp in willen schakelen.

Ik heb 2 tabbladen die ik wil samenvoegen.
Beiden hebben een uniek veld (personeelsnummer).
Op het ene blad1 staan alle medewerkers met gegevens (zoals geb.dt., sofinr.), op het andere blad2 maar een deel van de medewerkers met andere gegevens. Niet alle medewerkers van blad1 komen voor in blad2. Wel andersom, dus alle medewerkers van blad2 staan in blad1.

Nu zou ik deze twee samen willen voegen. Of eigenlijk blad2 toevoegen aan blad1, waarbij de gegevens wel bij het juiste personeelsnummer terecht komen.

Wellicht zoek ik te moeilijk, maar het lukt me niet.

Alvast bedankt!

Anjes

Over welke dimensie hebben we het hier: aantal rijen en kolommen in zowel blad 1 als blad 2?

verticaal zoeken

Ik denk dat een oplossing mogelijk is met Verticaal Zoeken. Plaats op elke regel achter elk personeelslid van blad 1 een VERT.ZOEKEN-opdracht die verwijst naar gegevens van het personeelslid op blad 2. In de hulp van Excel kun je verder wel vinden hoe het werkt.

Dat is inderdaad een methode die je kan doen. Maak een VERT.ZOEKEN functie met idnummer als zoekwaarde. Voor elke kolom in sheet 2 die niet in sheet 1 staat zal je dit moeten doen. Nadien selecteer je alle formules, kies Kopieren, kies Plakken Speciaal > Waarden.

Lukt het?

Wigi

Dat heb ik reeds geprobeerd.
Het gaat dan ook goed bij de medewerkers die in allebei de bladen voorkomen.
Ik wil graag dat het leeg blijft bij de medewerkers die niet in blad2 voorkomen. Nu worden de gegevens van de vorige regel herhaald.
Er zit vast iets niet goed in de formule, die toch zo eenvoudig lijkt.

Als ik waarden plak, dan komt regel 1 er 1206 keer te staan.
*grinnik*
Het blijft leuk dat puzzelen ;-)

Laatst bewerkt:
Anjes zei:
Dat heb ik reeds geprobeerd.
Het gaat dan ook goed bij de medewerkers die in allebei de bladen voorkomen.
Ik wil graag dat het leeg blijft bij de medewerkers die niet in blad2 voorkomen. Nu worden de gegevens van de vorige regel herhaald.
Er zit vast iets niet goed in de formule, die toch zo eenvoudig lijkt.
Kopieer de VERT.ZOEKEN formule, die je gebruikt, naar hier. Kans is groot dat met een ISFOUT formule errond, dat je niet-bestaande medewerkers blanco laat.

waar en onwaar

De laatste positie in je formule wordt gebruikt om aan te geven of moet worden gezocht naar exact hetzelfde nummer of 'ongeveer' hetzelfde nummer. In het laatste geval, als het juiste nummer niet wordt gevonden, worden de gegevens van het daarvoorliggende personeelsnummer gebruikt. Ergo; verander de 1 in 0.

Anjes zei:
=VERT.ZOEKEN($A2;uitkering;1)

Dit zegt dat je de inhoud van A2 wil opzoeken in de eerste kolom van de tabel genaamd uitkering. De volgende 1 echter geeft aan dat je op de rij waar A2 gevonden wordt, uit de eerste kolom de inhoud wil nemen. Dus per definitie A2!

Ook zoals Arno zei, er moet een 0 toegevoegd worden als 4de argument.

Ik stel dus voor:

=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($A2;uitkering;1;0));"";VERT.ZOEKEN($A2;uitkering;1;0))

MET DE 1 VERVANGEN door de nummer van de kolom van waaruit je bvb. geboortenummer wil halen. Als geb. nr. de 4de kolom is in de tabel uitkering, vervang dan de 1 door een 4.

Wigi

Jullie zijn geweldig!

Dat het een als-dan formule moest worden, had ik al bedacht, maar de uitwerking lukte me niet. Fijn dat jullie me zo geholpen hebben. Dank! :thumb:

Pas maar op. Ik heb nog van die dingen waar ik niet uitkom. Nu ik jullie eenmaal "ontdekt" heb, overspoel ik je nog met vragen ;-)
*grinnik*

groetjes
Anjes

we zien wel

Gelukkig bepalen we nog steeds zelf of we antwoord WILLEN geven. Anderszijds zijn we natuurlijk blij met meer mensen die veel vragen hebben. Ze worden vanzelf zo wijs dat ze t.z.t. ook de antwoorden kunnen geven. ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan