Samsung HD501LJ harddisk / diode verbrand

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mark19

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2008
Berichten
471
Beste,

Ik kreeg van een goede kennis van mij een harddisk (Samsung HD501LJ 500Gb) aangeboden welke standaard in een externe behuizing van Dane-Elec ingebouwd zat. (soort media player met toetsen aan de voorzijde)
Hij vertelde dat deze het ineens had begeven en dat hij alleen een tikkend geluid hoorde.
Nadat ik deze aangesloten had bleek deze helemaal geen geluid meer te maken.
Ik heb toen de externe HD behuizing geopend en rook direct een schroeilucht. Na inspectie van de harddisk bleek dat een SMD diode aan de spanningsingang verbrand was. (tin is bruin verkleurd) :(:(:( zie foto bijlage
Aangezien deze HD als backup werd gebruikt bevat ie onvervangbaar fotomateriaal. :(
Ik zou dus deze HD graag weer aan de praat krijgen.
Heeft iemand hier ervaring mee en/of weet iemand hoe ik het beste verder kan handelen ?
Een mogelijkheid zou zijn om de diode te vervangen maar het kan zijn dat er meeer electronica heeft geleden.
Is het mogelijk de gehele printplaat te vervangen en zo ja... hoe kom ik er aan ??
Hoe groot is de kans dat (aangezien de HD vooraf wel tikte en nu niet meer) dat de storing hiermee verholpen is ??

Ik hoop dat iemand mij waardevolle tips / adviezen kan geven ??

Bij voorbaat hartelijk dank !!!!

Mvrgr. Mark
 

Bijlagen

  • Printplaat 001.jpg
    Printplaat 001.jpg
    98,6 KB · Weergaven: 143
Laatst bewerkt:
De diode aan een kant los solderen en met een ohm meter testen.
Kijk ook of er geen sluiting is achter de diode.

Hele printplaat vervangen kan alleen met een vervanger van gelijke productie fabriek en productie datum.

Aangezien deze HD als backup werd gebruikt bevat ie onvervangbaar fotomateriaal. :(
Ik zou dus deze HD graag weer aan de praat krijgen.
Een backup is altijd een kopie van een origineel.
 
Hallo

Op uw foto zie ik vermoedelijk een vermogen schottky diode .

Het is normaal dat deze een beetje warm worden , en dat daardoor de soldeerverbindingen iets verkleuren.

Wat ik zou doen.

Verwijder de printplaat van de drive, eenvoudiger meten en solderen , zo kun je ook zeker de platters niet beschadigen (torx schroefjes).

Zet de printplaat onder spanning (liefst labovoeding , zo kun je tevens de opgenomen stroom controleren en eventueel begrenzen op een veilige waarde)

Controleer of alle componeneten nog hun korrekte voeding krijgen. (12V/5V/3.3V)

Vermoedelijk zullen er 1 of zelfs meerdere spanningen te kort zijn.

Indien er schade aanwezig is , zal deze vermoedelijk aan de onderzijde zijn , en niet de zijde van op uw foto.

Uiteraard is dit een vergaande interventie , en indien al het bovenstaande voor u chinees is , niet zelf aan beginnen , maar laten doen door iemand met ervaring.

p.s.:

Een veelvoorkomend defekt is : kortgesloten smd condensatoren en elco's

Peter
 
Beste mensen,

Allereerst bedankt voor jullie adviezen.
Wil beginnen met te vertelen dat dit een backup harddisk betreft waarop ook diverse back-up's van hun oude computer staan. Deze is helaas niet meer aangezien de harddisk daarvan het enige tijd het ook heeft begeven. De gegevens welke op de back-up HD staan zijn dus de enige gegevens die zij nog hebben.

Aangezien ik ook niet zo heel veel verstand van soldeertechniek en electronica heb, heb ik gekozen voor een wat safere methode. Ik heb nl. exact zo'n zelfde harddisk nieuw op de kop weten te tikken en heb deze in eerste instantie in de pc gestoken. Deze werd in de bios probleemloos herkend. Daarna heb ik de print van de nieuwe uitgewisseld met de verbrande print van de oude harddisk en deze in mijn pc gehangen. Daarna de pc opgestart (deze schijf hing als enige in de pc) en de schijf starte hoorbaar op. Ik hoorde ook een korte zachte tik uit de harddisk komen. De pc bleef even in het opstartgedeelte hangen (detecteren van de harddisks) en stapte toen door met de melding geen harddisk aangetroffen te hebben. Aangezien de harddisk door de bios niet herkend wordt, werd de schijf naderhand (na opgestart te hebben met een Hiren's Boot CD 13) ook niet herkend door het programma Acronis Disk Director Home 11.

Betekent dit nu dat er totaal geen mogelijkheden meer zijn om deze harddisk te redden ??
Ik heb nu (dacht ik) alles geprobeert wat binnen mijn mogelijkheden ligt.... :(

Alvast bedankt voor jullie adviezen / tips !!

Mvrgr. Mark
 
Had ik al gemeld:
Hele printplaat vervangen kan alleen met een vervanger van gelijke productie fabriek en productie datum.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan