Samsung HW-K450 soundbar werkt niet met oudere Philips TV

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ronny555

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 okt 2016
Hallo allemaal,

Kleine uitdaging: HW-k450 gekocht, mijn ouders hebben deze ook en hadden geen problemen met hun oudere Philips TV, gewoon via HDMI aangesloten.

Bij de soundbar zit een optische kabel, maar mijn TV (42pfl7674h/12) heeft niet zo'n uitgang (wel o.a. digital audio out, ouderwetse tulpstekker en 4x hdmi, voerigen staat er nergens ARC bij ddeze HDMI poorten).

Ik dacht eerst dat het aan gekozen HDMI ingang van de soundbar (deze heeft een HDMI ARC en een gewone HDM ingang) lage, maar beide varianten werken niet. In het menu van mn Philips tv heb ik 3 opties:

TV speaker aan
TV speaker uit
Easylink (automatisch)

Het grappige is, dat als ik de tv op easylink heb staan (default) en ik op de soundbar als source HDMI kies, dat de tv automatisch op mute gaat. Hij detecteert de soundbar dus wel, alleen deze geeft geen geluid. Kies ik dan een andere source optie op de soundbar, springt het geluid vd tv speakers weer aan,

De soundbar zelf werkt, heb via BT vanaf mn telefoon net muziek gestreamed.

De vraag is , wat nu?

- firmware update tv (Het is een 42inch LCD uit 2009/2010, volgens mij heb ik dit al gedaan, firmware is nu uit 2012, wellicht de laatste versie)
- andere hdmi kabel
- toch via de optische audio kabel, maar dan via een converter/tussenstuk proberen?

alle tips zijn welkom, bij voorbaat dank!

Edit: de TV heeft ook een SPDIF OUT connectie, dit is met metalen pin (RCA?). De digitale ingang op de soundbar is echter toslink (optical?), wellicht een conversie hiervoor als optie?

Edit 2: nog even met de verkoper vd winkel overlegd, aangezien er geen ARC bij mijn 4 hdmi uitgangen staat, werken ze maar 1 kant uit volgens hem. De Tv kan dus niet via HDMI aangesloten worden.

Alternatief is dus digitale audiokabel, met de uitdaging dat de TV een RCA/coax uitgang heeft en de soundbar dus met die optische variant werkt.. conversiekastje gekocht, maar helaas... werkt nog steeds niet... :(

SPDIF (digitaal audio) op RCA is elektrisch, via toslink is het optisch (maar nog steeds SPDIF).
Een elektrisch naar optisch converter (SPDIF) zou dus moeten werken.
Neem dan wel de RCA SPDIF uitgang en niet de RCA analoog uitgang van de TV.
Wat voor conversiekastje heb je?

zou inderdaad moeten werken, ik heb deze converter:

https://www.nowthatsit.nl/hq-hq-con...toslink.html?gclid=CLmL1IuyyM8CFcsp0wod8H8OMw

bij een winkeltje in de buurt gehaald, tis een gammel, zeer goedkoop ogend ding, zit geen lampje oid op. Vraag me af of het ding uberhaupt werkt.

aan de coax/RCA kant 2 kabels geprobeerd, een "gewone"audio kabel die ik nog had liggen plus eentje speciaal voor digital audio uit datzelfde winkeltje.

aan de andere kant zit de optische toslink kabel, zat bij de soundbar. deze kan ik niet echt testen denk ik

Ja die converter zou moeten werken.
Wel adapter er op aangesloten? :)
Je kunt aan de uitgangzijde (optisch) als het goed is een rood licht zien branden.
Dus SPDIF out van TV met coax naar converter, en dan met toslink (optisch) naar soundbar.
Dan nog mogelijk de TV audio instellingen..

adapter zit er op, maar het Ac stekkertje pas er niet eens goed in, oogt echt heel gammel. verder geen lampje oid dat een indicatie kan geven dat het kastje uberhaupt iets doet.

tv audio instellingen heb ik 3 keer doorlopen evenals de handleiding. tv speaker aan of uit..dat zijn je opties.

het rode licht brand, Tos kabeltje niet goed??

Als optisch kabel aangesloten is moet licht ook aan anderzijde van kabel schijnen. :)
Zou mooi zijn als je een ander SPDIF bron kan proberen om te testen of er wel geconverteerd wordt.

Soundbar ook wel goed ingesteld?
Press the (Source) button on the right side of the Soundbar or the SOURCE button on the remote control to select the D.In mode.

Laatst bewerkt:
Zowel de uitgang van het convertertje als het optische kabeltje lieten een rode lichtstraal zien, dus daar ligt het ook niet aan.

Behalve zeer omslachtige trial & error onderzoekjes (andere soundbar/ andere tv aansluiten etc.) zou ik niet weten wat ik verder nog kan proberen..

Aux kabeltje van 2 naar 1 gehaald, tis niet anders. Een audio n00b als ik hoort waarschijnlijk het verschil niet eens. Dit werkte uiteraard direct, klinkt nog steeds 10x beter dan de speakers achterin de lcd tv.

Dankjewel voor het meedenken!

"Aux kabeltje van 2 naar 1 gehaald"
Van RCA naar 3,5mm? Dus de soundbar heeft gewoon een analoog ingang? Dat is ook prima hoor, gewoon stereo.
Hoeft het ook niet digitaal gemaakt te worden en weer terug geconverteerd worden. :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan