Samsung LE40A656 witte gloed over het hele scherm.

Status
Niet open voor verdere reacties.

UncreatedKoen

Gebruiker
Lid geworden
10 nov 2010
Beste Helpmij forum,

Ongeveer 6 jaar geleden hebben wij de volgende TV gekocht: Samsung LE40A656, deze TV werkte naar behoren en ongeveer 1 jaar terug is hier in huis het bliksem ingeslagen en is de TV overleden. Mijn vader heeft deze toen mee genomen naar het werk en laten controleren door een collega. Na dit onderzoeken zijn we erachter gekomen dat de volgende twee print platen kapot zijn gegaan door de inslag:

Samsung LE40A656
1. Main AV - BN94-01741B - MT8226_EMMA - BN41-00974B
2. MT8226_EMMA - BN41-00974B.

Deze hebben wij besteld en erin gezet en de TV doet het tot zekere hoogte weer.
Wat ik hiermee bedoel is het volgende:

Ik werd net gebeld door mijn vader en die zei dat de TV weer werkt alleen als er beeld is zit er een hele lichte witte gloed/waas over het beeld heen. Net het idee of het contrast heel erg hoog staat alleen is in de instellingen niet aan te passen.

Helaas kan ik zelf niet veel informatie vinden over dit probleem of wat er verder misschien nog stuk is aan de TV dus hoop dat ik hier mijn antwoord kan vinden. Excuses helaas dat ik geen foto ervan heb want de TV staat bij mijn vader op zijn werk.

Met vriendelijke groet,

Koen Damen

Hallo

Moest er echt sprake zijn van blikseminslag bij dit toestel , zou er niet veel meer te herstellen zijn ... lijkt mij eerder "slechts" een spanningspiek te zijn geweest.

De voeding kan sneuvelen (powerboard) , die in extreme gevallen een of meerdere printplaten ook om zeep helpt ...

Beide ref nrs die je geeft , zijn van het motherboard (main board) ... , die de tuner c.p.u. , etc ... bevat .

Hier kun je veel terugvinden met bijhorende ref nrs , alsook kostprijs :

http://www.benl.ebay.be/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=Samsung+LE40A656+&_sacat=0

Dit model t.v. (l.c.d. paneel) , heeft last van 'backlight" bleeding ... wat kan kloppen met wat je zelf vermeld ... "zit er een hele lichte witte gloed/waas over het beeld heen"

Een extreem geval van backlight bleeding kun je hier zien :

https://www.youtube.com/watch?v=rc5XX6PmsAE

Post anders eens een duidelijke foto , uiteraard met een donker/zwart scherm .

Hopelijk heb je iets aan deze info.

Peter

Laatst bewerkt:
Dat is niet echt een waas maar gewoon wit.:shocked:

Lintkabels van die tcon wel goed aangesloten als die eraf zijn geweest?

Hallo

Geen reactie op reply # 6 ...

De door u geposte foto's zijn een "ietsje" anders dan de door u origineel vermelde fout ... "zit er een hele lichte witte gloed/waas over het beeld heen"

Is de situatie plotseling zo veel slechter geworden ??? werkt alles wel korrekt ... maar zijn de foto's genomen na opwarmen v/h toestel , waarbij het beeld langzaam steeds witter wordt ???

Zo domweg op de foto's afgaande ... defekt t.f.t. paneel ... of een defekte t.con module ... uiteraard ervan uitgaande dat het motherboard , alsook de voeding wel korrekt werken , en zijn gecontroleerd door iemand die weet met wat hij bezig is .

Mocht ik dit toestel onder handen hebben ... , dan zou ik de oscilloscoop ter hand nemen --> meten is weten .

offtopic :

"Wel vreemd dat ze op het andere forum op een kaduuk tcon board komen. "

Uw omschrijving "vreemd" ... vindt ik persoonlijk nog heel braaf uitgedrukt....

Om met de --> originele <--- foutomschrijving van de t.s. tot de conclusie kunnen komen dat de t.con module defekt is grenst aan het ...

Peter

Hallo

Geen reactie op reply # 6 ...

De door u geposte foto's zijn een "ietsje" anders dan de door u origineel vermelde fout ... "zit er een hele lichte witte gloed/waas over het beeld heen"

Is de situatie plotseling zo veel slechter geworden ??? werkt alles wel korrekt ... maar zijn de foto's genomen na opwarmen v/h toestel , waarbij het beeld langzaam steeds witter wordt ???

Zo domweg op de foto's afgaande ... defekt t.f.t. paneel ... of een defekte t.con module ... uiteraard ervan uitgaande dat het motherboard , alsook de voeding wel korrekt werken , en zijn gecontroleerd door iemand die weet met wat hij bezig is .

Mocht ik dit toestel onder handen hebben ... , dan zou ik de oscilloscoop ter hand nemen --> meten is weten .

offtopic :

"Wel vreemd dat ze op het andere forum op een kaduuk tcon board komen. "

Uw omschrijving "vreemd" ... vindt ik persoonlijk nog heel braaf uitgedrukt....

Om met de --> originele <--- foutomschrijving van de t.s. tot de conclusie kunnen komen dat de t.con module defekt is grenst aan het ...

Peter

Beste Peter,

Ik snap je verwarring maar bedoelde met "lichte witte gloed" als in dat het heel fel is. Zou inderdaad dan de verwarring snappen.

Ik durf zelf niet te zeggen welke 2 print platen wij vervangen hebben qua naam als je me snapt. Ik heb die nummers doorgekregen en dat heb ik besteld aangezien de oude print platen defect waren verklaart door de collega van mijn vader bij de defensie die ook TV's doet repareren. Helaas weet hij dit probleem niet op te lossen. De voeding van de TV en denk dat ik het moederbord heb besteld want was toch een aardig grote print plaat werken dan naar behoren.

Daarnaast welke onderdelen zou die persoon moeten meten met de oscilloscoop raad jij aan? Dan kan ik dit eventueel doorgeven en zoals u zelf al zegt --> meten is weten.

Weet u toevallig ook hoe duur z'n tcon is en waar ik die kan bestellen en wat is ongeveer de prijs hiervan?

Ik hoor graag van u met een eventuele oplossing.

Hallo

T-con module kost +/- 30 € op e-bay.

zie de link in mijn eerste bericht ... kun je trouwens de prijs zien van motherboard , alsook de voeding .

Staan foto's bij , en kun je zien hoe deze er uit zien.

Wees voorzichtig dat je de connectoren niet defekt maakt (vergrendeling)

Met scoop meten of er data te zien is op de in/uitgang van de t-con module.

Je zou ook het ingangssignaal van de t-con module kunnen afkoppelen , en kijken of het scherm nog steeds volledig wit wordt uitgestuurd. (wit --> geen data )

Indien ja , ligt de fout bij of de t-con , of het t.f.t. paneel zelf.

Normaal gezien zou de rest van het toestel moeten werken , t.t.z. de helderheid v/d backlight zou je normaal gezien moeten kunnen regelen

Mocht je geen ervaring hebben ... zou het veiliger zijn om die "kennis" deze info door te geven ...

Bij dergelijke defekten , zeker niet nalaten om alle voedingsspanningen te controleren 5V , 12v , etc ...

Hopelijk heb je iets aan deze info .

Peter

Hallo

T-con module kost +/- 30 € op e-bay.

zie de link in mijn eerste bericht ... kun je trouwens de prijs zien van motherboard , alsook de voeding .

Staan foto's bij , en kun je zien hoe deze er uit zien.

Wees voorzichtig dat je de connectoren niet defekt maakt (vergrendeling)

Met scoop meten of er data te zien is op de in/uitgang van de t-con module.

Je zou ook het ingangssignaal van de t-con module kunnen afkoppelen , en kijken of het scherm nog steeds volledig wit wordt uitgestuurd. (wit --> geen data )

Indien ja , ligt de fout bij of de t-con , of het t.f.t. paneel zelf.

Normaal gezien zou de rest van het toestel moeten werken , t.t.z. de helderheid v/d backlight zou je normaal gezien moeten kunnen regelen

Mocht je geen ervaring hebben ... zou het veiliger zijn om die "kennis" deze info door te geven ...

Bij dergelijke defekten , zeker niet nalaten om alle voedingsspanningen te controleren 5V , 12v , etc ...

Hopelijk heb je iets aan deze info .

Peter

Beste Peter,

Bedankt voor alle informatie. Ik heb alle informatie doorgegeven aan de collega die bezig is met de TV en ik krijg van hem weer terug koppeling als hij meer weet dus hij gaat ook kijken naar deze informatie :) Heel erg bedankt alvast voor de moeite! :) Jullie zijn toppers!

Hallo

Graag gedaan ....

Denk net nog aan dit ...

Het is mogelijk dat er op de t-con module een s.m.d. zekering zit ... uiteraard deze controleren , indien aanwezig ...

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan