Samsung R719 overleden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aikje

Gebruiker
Lid geworden
20 nov 2008
Hoi,

Mijn trouwe Samsung R719 is een paar dagen geleden (waarschijnlijk) overleden. Na gebruik gewoon uitgedaan maar helaas startte hij de volgende ochtend niet meer...

De lampjes van netstroom/opladen werken niet, er is geen enkele respons op de power-knop, ik heb geprobeer met/zonder batterij en tevens met mijn extra (officiele Samsung) batterij.

De data van de hdd is inmiddels naar een externe schijf gekopieerd dmv hdd-switch met een Acer laptopje.

Weet iemand een oplossing hiervoor?

Alvast bedankt,

Aikje

De gemiddelde levensduur van een laptop is 3 jaar. Soms gaat ie 5 jaar mee, maar dan is een laptop echt wel aan zijn einde.
De beste oplossing lijkt mij dus om een nieuwe aan te schaffen.

Hoi,

een vervangende laptop is er al in de vorm van een Series 9, maar het zou leuk zijn om de oude laptop weer aan de praat te krijgen. Ik ga zelf even doormeten of er ergens een kapotte verbinding/connector is op het moederbord, dat ik in ieder geval weet waar het fout gaat...

Aikje

De gemiddelde levensduur van een laptop is 3 jaar. Soms gaat ie 5 jaar mee, maar dan is een laptop echt wel aan zijn einde.
De beste oplossing lijkt mij dus om een nieuwe aan te schaffen.

gemiddeld?
slechts 15% van degelijke merken zoals Asus Toshiba Dell Samsung gaat na 3 jaar gebruik kapot Bron
dus ga er maar vanuit dat een gemiddelde laptop gerust 5 tot 10 jaar mee hoort te gaan

en gezien de laptop spec's is deze laptop gemaakt voor filmpjes browsen en tekst verwerken
en daar is de laptop nog steeds voor geschikt

Laatst bewerkt:
U heeft gelijk (maar ook weer niet :-). die gemiddeld 3 jaar is gebaseerd op bedrijfsmatig gebruik waarbij de laptop 8 uur per dag aanstaat en gebruikt wordt. Grote bedrijven gaan dan ook uit van een gemiddelde levensduur van 3 jaar, maar dat is een gemiddelde. Gemiddeld na 3 jaar kunnen er problemen gaan ontstaan. Daarom gaan bedrijven er boekhoudkundig vanuit dat een laptop na drie jaar is afgeschreven.
Natuurlijk zijn er laptops die wel 10 jaar mee gaan als ze niet al te veel gebruikt zijn/aanstaan, maar de hardware capaciteit zal absoluut onvoldoende zijn om de moderne software nog een beetje acceptabel te alten werken.
Maar u heeft gelijk dat ik dit niet zo absoluut had moeten stellen. Er zijn altijd nuances en uitzonderingen, maar in grote lijnen klopt het wel

Maar als we nu toch in detail gaan: een PC gaat aanzienlijk langer mee dan een laptop, daar die minder last heeft van de hitte die moeilijk weg kan bij een laptop, maar bovendien is het heel eenvoudig en goedkoop (vergeleken bij een laptop) om onderdelen die verouderd/kapot zijn te vervangen.
Daarom zou ik altijd iedereen adviseren een PC te nemen en geen laptop, tenzij u natuurlijk erg mobiel bent, dan kunt u niet anders dan een laptop nemen.

alleen is dit geen bedrijf maar particulier en is het weg gooien en een nieuwe kopen van een laptop niet altijd goedkoper dan het repareren...

Laatst bewerkt:
@srpchulp,

ik weet niet waar je je op baseert maar je verhaal mbt de gemiddelde levensduur rommelt werkelijk aan alle kanten.
Evenals de onderbouwing.

Tardis

Pure praktijk, beste Tardis, pure praktijk, daar is dit op gebaseerd. Als je maar voldoende kapotte PC's en Laptops onderhanden hebt gehad.

Ondanks deze vermakelijke conversatie ben ik nog geen stap verder gekomen met de laptop. Het doormeten leverde niks op, alleen goede verbindingen.

Wat kan ik nu nog doen?

De keren dat ik een laptop met deze verschijnselen kreeg bleek daar niets aan te repareren te zijn. Meestal waren ze al buiten de garantie periode.
1 keer betrof het een laptop binnen de garantieperiode die dit soort verschijnselen had. Deze heb ik naar de fabriek teruggestuurd en vervolgens kreeg ik een geheel nieuwe laptop terug (dat was een Dell). Kennelijk vindt ook de fabrikant dat zo iets niet tegen aannemelijke inspanning/kosten te repareren valt.

@srp leuk je eigen ervaringen maar TS wilt graag toch de laptop proberen te fiksen

Ontopic: laad te laptop überhaupt op schijnt er een lampje als je de oplader er in hebt zitten?
zo nee dan is de kans groot dat de pin in de laptop die contact maakt met de oplader kapot is dit is vrij simpel te fixen als je een beetje kan solderen

Er is inderdaad geen enkel signaal dat er überhaupt stroom de laptop binnenkomt. De accu laad dan ook niet bij(accucheck-lampjes op de accu). Ik denk dat ik vandaag of morgen de laptop helemaal uit elkaar draai en de verbindingen naloop. Waarschijnlijk ben ik toch te snel geweest met het doormeten van het systeem...

Bedankt voor het advies! Ik laat even weten of het succes heeft opgeleverd of niet.

EDIT:

Is het mogelijk dat de accu helemaal leeg is? (accucheck op de accu zegt bij beide batterijen 20%, wat het minimale is wat de accu kan weergeven volgens google) Dit zou ook verklaren waarom de power-knop niet werkt.

Laatst bewerkt:
Extra info: een kennis van mij is via via aan een compatible accu gekomen, deze heeft nog 40% lading. De laptop start nu wel gewoon op, maar voor zolang het duurt... Ik ga vanmiddag bij de computerwinkel even een universele/samsung lader proberen, misschien dat het dan toch daaraan ligt. Indien die ook niet laden ga ik de laptop uit elkaar draaien en aan het solderen.

Er is inderdaad geen enkel signaal dat er überhaupt stroom de laptop binnenkomt. De accu laad dan ook niet bij(accucheck-lampjes op de accu). Ik denk dat ik vandaag of morgen de laptop helemaal uit elkaar draai en de verbindingen naloop. Waarschijnlijk ben ik toch te snel geweest met het doormeten van het systeem...

Bedankt voor het advies! Ik laat even weten of het succes heeft opgeleverd of niet.

EDIT:

Is het mogelijk dat de accu helemaal leeg is? (accucheck op de accu zegt bij beide batterijen 20%, wat het minimale is wat de accu kan weergeven volgens google) Dit zou ook verklaren waarom de power-knop niet werkt.

dat kan ja echter moet de accu opgeladen worden en als de pin van de stekker voor het opladen kapot is dan heeft een andere "lege" accu weinig zin...

Laatst bewerkt:
Voor de duidelijkheid: ik ben vanaf de aanschaf van de R719 al in het bezit van 2 accu's. Echter beide accu's zijn leeg. Een kennis van mij heeft een compatible accu aan mij uitgeleend om te testen en de laptop startte gewoon op(zijn adapter past echter niet op mijn type laptop).

Vanmiddag ga ik aan de MyCom even een bezoekje brengen om te kijken of het niet mijn adapter is die de geest heeft gegeven.

das ook goed mogelijk!
hoop dat het je adapter is die zijn makkelijk te vervangen!

De aansluiting van de adapter aan de zijkant van de laptop was afgebroken. Met lijm weer in elkaar gezet. Nu de laptop in elkaar draaien en kijken of het werkt.

De adapter zelf was in orde.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan