sas hdd aansluiten

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0672

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2014
hallo iedereen,

ik ben nieuw hier en dit is mijn eerste vraag. ik hoop dat ik deze in het goede forumgedeelte plaats.

ik wil graag in mijn computer meer opslag. een normale schijf van 1tb kost ongeveer €55. nu kan ik ergens (veilingsite) 1tb SAS schijven voor €20pst aankomen.
nu heb ik al gelezen dat het niet mogelijk is om een SAS hdd op een SATA poort aan te sluiten. de schijven spreken verschillende talen. er zijn wel verloopkabels maar ik vraag me af of die dan wel werken.
ook heb ik gezien dat er controllers voor te koop zijn. €400 voor een controller vind ik een beetje veel.

ik wil graag deze schijven kunnen gebruiken omdat ze zo goedkoop zijn. ik geef niet zo veel om snelheid, het gaat mij puur om de opslag.

mijn vraag:
hoe kan ik SAS hdd's in mijn computer plaatsen? moet ik hier een verloopstekker voor hebben of weten jullie een goede controller voor 4 a 5 hdd's?
de schijven gaan niet in raid. het is gewoon puur om een paar tb meer in mijn systeem te hebben.

mijn moederbord is de asus z87-a.
bij mijn weet ondersteunt dit bord niet direct de SAS schijven.

alle tips zijn welkom.

groetjes,
gast0672

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor een SAS schijf heb je echt een SAS controller nodig. Waar een SAS controller vaak wel met SATA schijven kan omgaan kan een SATA controller nooit met een SAS schijf omgaan.

weet u toevallig een goede controller voor niet al te veel geld die een paar SAS schijven aankan?

Laatst bewerkt door een moderator:
Een SAS controller is er niet voor een paar tientjes, tenzij je er eentje tweedehands op de kop kunt tikken.

Ok, zoiets als foxxxie hierboven linkt, heb ik hier ook nog liggen, & die komt uit een HP Proliant server. In principe kan dat, maar er hoort eigenlijk nog een cabinet bij met de schijfcontrollers & de schijven zelf, & voedingskabels.

Vroeger - lang geleden, toen ik nog jong was ;) - had ik een zo'n schijf in een Compaq DeskPro als netwerk muziekopslag. Dat zat op een ... Adaptec ? 160UWV ? SCSI kaart, & met een converter-kaart van SCSI naar SAS. Dat kaartje voor 1 schijf kostte toen inc. verzending door Conrad.nl € 15,-.

Nieuwe Adaptec SCSI-kaarten zijn duur, maar misschien kan je die nog 2de-hands vinden, of soortgelijk. Let erop dat die minimaal 160Mb/Sec. doet (10Ktpm), & sommige schijven hebben 320Mb/Sec. nodig (15Ktpm). Die HP controller kan ook, maar de bios ervan is een bitch om in te stellen, gebruiksaanwijzing 100 pag/pdf...

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan