sata 3 controller

Status
Niet open voor verdere reacties.

peterenada

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2003
kan ik op mijn oude moederbord (ASUS P5BE )met PCIe x1 slot een SATA 3 controllerkaart plaatsen zodat ik een SSD schijf met SATA 3 erin kan zetten?

Dat is alleen mogelijk/zinvol als die controller-kaart zijn eigen BIOS heeft én het mogelijk maakt om van de aangesloten harde schijven ook op te starten. De meeste losse controllers kunnen dat niet.
[Ik neem hier aan dat je die SSD schijf wilt gebruiken om Windows van op te starten/Windows op te installeren.]

Tijs.

klopt.
ik wil een SSD schijf als C-schijf gebruiken en mijn moederbord heeft alleen SATA 2 aansluitingen.dus als ik het goed begrijp heeft het geen zin om een SSD schijf te kopen uit de nieuwe serie (ik bedoel SATA 3) omdat ik toch de snelheidswinst niet haal?Is een SATA 3 schijf wel compatibel met SATA 2? zodat ik hem eventueel over een tijdje gewoon over kan zetten op een nieuwer moederbord.
mvg peter

Is gewoon compatible, dus daar ligt het probleem niet. Als je een nieuw moederbord koopt zul je wel Windows opnieuw moeten installeren, dan.

Tijs.

ok dus als ik het goed heb begrepen heeft zo'n kaart alleen zin voor andere schijven dan de C-schijf. En een SATA 3 schijf op een SATA 2 aansluiting werkt gewoon, alleen op 300 ipv 600?

mvg peter

Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, dat is niet wat ik bedoelde: Zodra je van moederbord wisselt moet je daarna (onder normale omstandigheden) Windows opnieuw installeren, vanwege de gewijzigde hardware. Natuurlijk kun je een SSD schijf ook gebruiken als D:, E: etc. schijf (dus als data-schijf, niet als de Windows opstartschijf), maar ik zou een SSD schijf alleen gebruiken voor Windows (+ programma's) om te profiteren van de snelheidswinst.

Ja, SATA3 is achterwaarts compatible met SATA2 (en SATA1). Er worden ook dezelfde kabels etc. bij gebruikt.

Tijs.

ok tijs,
vriendelijk bedankt voor de reactie.

mvg peter

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan