SATA en SATA2

Status
Niet open voor verdere reacties.

jel le

Gebruiker
Lid geworden
19 aug 2007
Ik ben van plan een nieuwe harddisk te kopen. Er zit nu een 120gb ata harde schijf in.

Mijn moederbord ondersteund ATA en SATA. Dit is het moederbord:
http://www.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=12&l3=33&model=184&modelmenu=1

De nieuwe harde schijf heeft een SATA2 aansluiting kan ik die ook aansluiten op een SATA aansluiting? Het is maar tijdelijk want ik ga daarna een nieuw moederbord kopen.

Dit is de harde schijf:
http://www.diskcomputers.nl/shop/product_info.php?cPath=363_333&products_id=9817

Als dat niet kan zijn er dan ook harde schijven die ATA en SATA2 aansluiting hebben? Zodat ik als ik een nieuw moederbord heb de harde schijf gewoon op SATA2 kan aansluiten?

In theorie is sata ii backwards compatible met sata, maar in de praktijk gaat dit soms niet goed. In de meeste gevallen kun je er echter vanuitgaan dat dit wel goed gaat werken.

Zijn er dan misschien nog merken die meer kans hebben om te werken? Of maakt dat niet zoveel uit?

Ik zou geen Yoko halen. ;) Meestal zit je goed met de bekende merken: Hitachi, WD, Samsung.

In de meeste gevallen gaat dit goed, alleen stond er laatst een post van iemand die het niet erkend kreeg. Het kan best zijn dat het 10.000 keer goed gaat en dat deze man de uitzondering is die de regel bevestigd. Dat durf ik niet te zeggen. Ik heb vroeger wel veel SATA II schijven aangesloten op een SATA controllerer en daar heb ik nooit problemen mee gehad. De kans is dus klein dat het niet gaat werken, maar wel aanwezig.

Sata ll bestaat helemaal niet, dat is/was een organisatie, het is sata 150 of sata 300.

Koop een schijf met een jumpersetting voor 150Gbs, die werkt altid, een Hitachi heeft die mogelijkheid niet.

Misvattingen over "SATA II" opgehelderd
Door Wouter Tinus, dinsdag 21 juni 2005 18:42
Bron: AnandTech, views: 38.262

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is het feit dat een harde schijf of moederbord de sticker "SATA II" draagt op zich vrijwel geheel nietszeggend. De naam wordt vaak in verband gebracht met verbeteringen zoals een grotere bandbreedte en een flink aantal extra features, maar deze connectie is eigenlijk veel minder sterk dan door veel mensen aangenomen wordt. Oorspronkelijk was "SATA II" namelijk de naam van de werkgroep die uitbreidingen op de originele SATA-standaard ontwikkelt. Dit team heeft al een aantal verschillende verbeteringen bedacht, zoals een twee keer zo snelle versie van de interface, Native Command Queuing en hotswapping. Door de ongelukkig gekozen naam van de werkgroep denken veel mensen echter ten onrechte dat er een tweede versie van de standaard bestaat die al deze features omvat, maar dat is helemaal niet waar. De standaard is nog steeds SATA, en niets anders.

Het was de bedoeling dat harde schijven en controllers gewoon op basis van hun features en snelheid zouden worden gespecificeerd, niet dat er een zwart-wit scheiding tussen SATA en "SATA II" zou ontstaan. Dit is echter mislukt, want ondanks het feit dat de groep zijn naam inmiddels veranderd heeft naar SATA-IO is de naam "SATA II" zijn eigen leven gaan leiden. Hij wordt nu bijna willekeurig gebruikt als een product ook maar één van de door de SATA-IO bedachte toevoegingen of verbeteringen ondersteunt, en dat vaak zonder duidelijk te specificeren welke dat precies is. De boodschap die de groep nu uit probeert te dragen is dat dit een misleidende gewoonte is, omdat "SATA II" helemaal geen vaste betekenis heeft. Als consument is het dan ook zaak om voorbij de sticker te kijken en goede informatie in te winnen over welke extra features en welke snelheid een bepaald product ondersteunt, aangezien puur de kreet "SATA II" dus eigenlijk niets betekent.

Bedankt voor de hulp. :thumb:

Ik heb gisteren de harde schijf aangesloten met een sata kabel. Alleen moest de harde schijf ook nog voeding hebben, ik wist niet dat sata een andere aansluiting had. Mijn voeding heeft die aansluiting niet.

Ik heb dus een nieuwe voeding nodig, omdat ik mijn pc nog meer wil upgraden dacht ik aan 600 watt. Ik heb er een gevonden, heeft iemand ervaring met deze voeding?
http://www.diskcomputers.nl/shop/product_info.php?cPath=365&products_id=9708

Oja sorry dit is mijn andere account van mijn andere ben ik het wachtwoord kwijt.

Laatst bewerkt:
Uitstekende voeding, kun je met een gerust hart kopen hoor!

Ik heb de voeding aangesloten, ook op de nieuwe harde schijf. Het sata stekkertje zit in het moederbord en in de harddisk. De harde schijf krijgt stroom, want dat hoor ik als ik goed luister.

Als ik de computer opstart krijg ik:
"Reboot and Select proper Boot device
or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key"

Moet ik misschien wat met de jumper doen? (er zat er geen 1 bij). De harde schijf is alleen aangesloten niet de 2e harde schijf.

Of heb ik pech en kan mijn moederbord geen sata 2 maar alleen sata?

Ik heb de bios in zijn fabrieks instellingen gezet en nu werkt het :D Ik ben vista aan het installeren.

Maar toen ik aan het installeren was stond er 465gb terwijl het een 500gb is, hoe kan dat?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan