Sata Harddisk(s) vs. overclocken CPU lukt niet!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tgokhan91

Gebruiker
Lid geworden
25 dec 2007
Beste mensen ik heb het probleem met mijn pc.
Ik heb P4 3.2 Ghz HT Processor en de laagste stand is 1.9 Ghz .
mijn vraag is het volgende:

Ik heb 2 Sata Hardeschijven in me pc zitten , en alles werkt stabiel en gewoon goed zolang ik niet ga overclocken met mijn CPU . Als dat wel doe dan loopt de pc vast bij het logo van mijn Moederbord die ik bij elke opstart zie ,ik kan niet eens dan de bios in maar trek ik de sata kabels van het moederbord eruit dan werkt die wel weer en kan ik het bios in met de overgeklokte cpu instellingen! en dan kan ik ook gelijk de cpu instellingen terug zetten naar de laagste stand 1.9 Ghz. Het rare is zolang ik niks overclok dan werkt alles gewoon zoals het hoort.. De cpu kan maximaal tot 3.4 Ghz overgeklokt worden maar totzover zal ik tog niet gaan ,maar ik wil hem wel terminste overde 2 Ghz hebben eigelijk , want 1.9 Ghz is aardig langzaam en gaat ook niet alte vlotjes. Ik heb zowat elke instellingen geprobeerd van het Bios maar ik kom maar niet verder. ook heb ik andere kabels geprobeerd en de sata kabels op andere controllers geplugt maar dat hielp ook niet... En het lompste is een bios of moederbord reset helpt niet bij mijn pc... > Heb ook naar moederbord & Bios update gezocht en de nieuwste update`s erop gezet maar het helpt nog steeds niet.

Moederbord: MSI I865PE Chipset
CPU: Pentuim 4 HT 3.2 GHZ 2 MB L3 Cache ( 1.9 GHZ - 3.4 GHZ)
Geheugen: 4 GB DDR RAM
HD 1: SATA 320 GB HD 2: Sata 640 GB

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen
Alvast bedankt , Groetjes van G�khan Tasgin.

Moet je de voltage ook niet veranderen dan?

Zet hem eerst op 2.0 GHz en dan draai je een stresstesje met Prime95?

Laatst bewerkt:
Moet je de voltage ook niet veranderen dan?

Zet hem eerst op 2.0 GHz en dan draai je een stresstesje met Prime95?

De voltage pas ik ook dan aan als ik overclock ja (was vergeten dat te melden) maar heb dan nog steeds de zelfde resultaat.... stres test had ik nog niet gedaan ,ik ga het proberen kijken wat hij gaat zeggen...

dank je wel voor je tip.
Groetjes.

Komt zo even in me op, je voeding zwaar genoeg of net op het randje?

Nog graag wat meer info, welke videokaart en andere aanverwante zaken heb je draaien? Heb je nieuwe SATA connectors geprobeerd?

Komt zo even in me op, je voeding zwaar genoeg of net op het randje?

Nog graag wat meer info, welke videokaart en andere aanverwante zaken heb je draaien? Heb je nieuwe SATA connectors geprobeerd?

Nou ik heb 500 Watt voeding erin ziten , en een ATI Radeon X1650 Pro videokaart ( 512 MB DDR Geheugen)
zoals ik al zij , heb een mamo MSI I865PE Chipset met P4 3.2 Ghz Processor (1.9 Ghz - 3.4 Ghz )

ik heb op geen enkele manier last van warmte probleem omdat mijn pc wordt nooit te warm > CPU is nooit hoger dan 52 Graden. HD`s zijn 41 graden maximaal.

Volgens mij kun je de settings in zeer kleine stapjes opschroeven. Probeer er steeds een stapje bij.
Het is al een ouder mobo begrijp ik, met AGP kaart. Of 500 watt voldoende is durf ik zo niet te zeggen, probeer eens een zwaardere voeding als je die ergens hebt liggen of sluit je harddisks eens aan op een andere rail, wellicht trekt ergens teveel amperage op een rail weg om nog voldoende voeding te geven.

Laatste optie is natuurlijk dat het eenvoudigweg niet mogelijk is op dit moederbord met de combinatie die je hebt.

Voltage met overklokken is van belang als je met een hoge overklok bezig bent die onstabiel is. Het lijkt er hier op dat de geheugen controller mee geklokt wordt, waardoor je met de overklok vast loopt. Het geheugen kan de snelheid niet aan. Hierdoor kun je inderdaad problemen krijgen dat harde schijven niet meer herkend worden. Ook mogelijk is dat de PCI en AGP automatisch mee omhoog gaan. De Pentium 4 3,2GHzHT heeft maar 1 klok snelheid, en dat is waar ie voor verkocht wordt. Indien hij wordt onder geklokt, dan is dat een energie besparende functie van je moederbord.

Laatst bewerkt:
Voltage met overklokken is van belang als je met een hoge overklok bezig bent die onstabiel is. Het lijkt er hier op dat de geheugen controller mee geklokt wordt, waardoor je met de overklok vast loopt. Het geheugen kan de snelheid niet aan. Hierdoor kun je inderdaad problemen krijgen dat harde schijven niet meer herkend worden. Ook mogelijk is dat de PCI en AGP automatisch mee omhoog gaan. De Pentium 4 3,2GHzHT heeft maar 1 klok snelheid, en dat is waar ie voor verkocht wordt. Indien hij wordt onder geklokt, dan is dat een energie besparende functie van je moederbord.

wat je zegt is waar !!! Maar dit probleem heb ik nooit bij ATA hardisk gehad , de moederbord heeft ook pata interface ,is oude moederbord dus >> ik had een 40 GB HD PATA die overgins ook heel traag was en die crashte en toen was sata goedkoop en een nieuwe pata was toen aardig prijzig... En bij Pata kwam ik toch wel tegen 2.74 Ghz >> 2.74 was heel erg onstabiel dus op 2.4 liep hij stabiel maar goed de schijf integendeel was heel traag ,ookal draaide hij met 7200 RPM > 20 MB/s Read 15 MB/s Write .
Met sata heb ik zobiezo 110 MB/s Read 95 MB/s Write . Zeg jij maar ik zit et een raadsel ...

Processor vreet zobiezo 115-200 Watt aan power.
Videokaart vreet ook wel tussen 150-200 Watt op.
dus de rest wat er over is gaat naar de rest van de onderdelen.
kun je nagaan er zat eerst 350 Watt erin.
Ik kan inderdaad instellen in het bios van S1 modus en S3. S3 is de zuinige mode maar ookal heb ik het in S3 de probleem is er nog steeds maar , ik sta echt in een raadsel....

Die processor verbruikt geen 200 Watt hoogstens tegen de 90 Watt, maar denk eerder max 82 Watt. Welke Videokaart heb je?

Die processor verbruikt geen 200 Watt hoogstens tegen de 90 Watt, maar denk eerder max 82 Watt. Welke Videokaart heb je?

ik heb met een paar programma`s laten testen hoeveel dat ding verbruikte gafde zulke resultaten maar zal wel zo zijn dacht ik , Ik heb een Ati Radeon X1650 Pro AGP kaart 512 MB DDR Geheugen. (Had ik eerder ook wel vermeld)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan