Sata Harddisk toevoegen aan systeem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Boei666

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 jun 2008
Beste mensen ik ben een beetje een computernoob dus weet er niet veel vanaf.
Wat ik weet: ik heb een pc met één harde schijf, gewoon een wat oudere ata of ide of zoiets. Nu wil ik hier een schijf aan toevoegen, een sata ( heb gehoord dat dit sneller is) 500gb. Ik wil die schijf eigenlijk vooral om divx films en series op te zetten. Ik kan sata op mijn systeem.

Ik heb alleen een paar vragen.

Ik wil graag weten of het echt veel scheelt als ik windows enzo installeer op die nieuwe Sata, ik heb namelijk weinig zin alles over te zetten. Kan ik ook gewoon die sata schijf toevoegen aan het systeem als tweede schijf? Kan ik hem gwoon aansluiten en doet ie het dan of moet ik nog dingen installeren?

Het liefst wil ik hem gewoon als extra schijf gebruiken en windows laten staan op de andere harde schijf.

Alvast bedankt voor de hulp!

Friso

SATA kan sneller zijn dan IDE, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Het hangt ervan af welke SATA-harddisk jij wil toevoegen aan je systeem. Het is wel zo dat nieuwe, snellere schijven vaak alleen nog maar voor SATA uitgebracht worden, en niet meer voor IDE. Welke harde schijf was je van plan te kopen? SATAII schijven met een opslagcapaciteit van 500 GB heb je namelijk van Samsung, Western Digital, Seagate, Hitachi en Maxtor.

Windows kan met een snellere schijf zeker beter presteren, en je kunt het verschil zeker merken met het laden van applicaties en Windows enzovoorts. Die nieuwe schijf kun je gewoon in je behuizing plaatsen, en dan aansluiten met een SATA-kabel op een vrije SATA-poort op het moederbord. Daarnaast sluit je natuurlijk de SATA Powerconnector aan. Als het goed is wordt de nieuwe schijf dan herkend door het BIOS, en kun je in Windows de schijf initialiseren, formatteren en indien gewenst, partitioneren.

Top dat er zo snel wordt geantwoord, bedankt!

Ik denk dat ik deze wil gaan kopen, heb gelezen dat het een schijf is met goede prijskwaliteit verhouding. Ik hoef oook niet het beste van het beste en dit vind ik een mooie prijs. http://tweakers.net/pricewatch/159167/samsung-spinpoint-f1-hd502ij.html

Ik denk dat ik windows gewoon laat zoals het is en deze gebruik als extra harde scijf om muziek, films en series op te zetten.

Maar ik heb verder dus geen drivers nodig, alleen in bios ff goed zetten en formatteren en eventueel partitioneren in windows?

En wat is dat met Raid enzo of is dat niet belangrijk?

Dat is een prima schijf, goede keuze. Je hebt verder geen drivers nodig, alleen moet je even kijken of je nog een SATA-kabeltje hebt liggen, deze krijg je er namelijk, tenzij je de boxed versie neemt, niet bij.

RAID staat voor Redundant Arrays of Independent Disks, en het principe is dat je twee of meer harde schijven samen laat werken. Bij RAID heb je verschillende levels, RAID-0 betekent dat je twee of meer schijven door Windows laat zien als één grote harde schijf. Het voordeel van RAID-0 is dat doorvoersnelheid vergroot wordt, omdat een bestand voor een deel van de ene schijf gelezen wordt, en het andere deel weer van de andere schijf. Bij RAID-1 verdubbelt de opslagcapaciteit niet, maar werk je extra veilig omdat een bestand gelezen en geschreven wordt van en naar 2 harde schijven, in plaats van 1. Als één van de harddisks dan crasht, kun je gewoon ongestoord verder werken. RAID-0 en RAID-1 zijn de bekendste vormen van RAID. Je hebt nog wel andere vormen, en combinaties van vormen, maar die laat ik hier even achterwege. :)

hartstikke bedankt voor de goede, duidelijk en snelle informatie.
Ik denk dat ik hier een heel eind mee gaan komen en anders vraag ik het gewoon nog een keer :D.

Bedankt! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan