Opgelost SATA-kabels verplaatsen op moderbord

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

Senso

Inventaris
Lid geworden
13 jun 2016
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H&S en Office 2021 Prof Plus
Kun je deze kabels op het moederbord zonder problemen en gevolgen verplaatsen van 3 naar 6 gbps poort? Het kan natuurlijk niet zo zijn dat je de SSD's weer moet formatteren en/of initialiseren e.d. dan is de ramp compleet.

Ik heb dat vaker gedaan zonder enig probleem, met gewone 3.5 inch disks.
Maar een garantie is dat natuurlijk niet..

Je kunt het gewoon proberen met 1 disk .. er gebeurt verder niets, alles is gewoon benaderbaar.
Doe dit wel als de pc uitgeschakeld is ! (iets wat voor velen onder ons gewoon is, voor anderen is dit nieuw ..)

Werkt het niet ? dan kun je de stekker gewoon weer terugplaatsen .

Ze zijn inderdaad niet, zoals dat heet, hot swappable.

Je kunt ze zonder problemen op de andere poorten aansluiten.
Waar ik dan wel een beetje huiverig voor ben, dat dan ook je schijfletters gaan veranderen.
Voor data opslag is dat geen probleem, maar als je programma's hebt geinstalleerd die je niet op je windowspartitie hebt installed. Heb je mogelijk wel een probleem.

Totale mislukking geworden. Kabels zonder probleem verplaatst. Alle schijven staan goed in de BIOS aangegeven. Echter OS start niet meer op. Mogelijke oplossing Windows opnieuw installeren i.v.m. ontbrekende drivers die gelijk bij installatie van Windows moeten worden geïnstalleerd. Het moederbord is 13 jaar oud. Weet iemand nog een andere oplossing?

Waarschijnlijk staat nu in de BIOS het boot device niet goed.

Waarschijnlijk staat nu in het BIOS het boot device niet goed.
Nee, dat is het niet. Je kunt ze allemaal langslopen maar > niet gevonden. Er kan geen bootdevice worden gevonden omdat de drivers ontbreken. Die hadden bij de installatie van Windows moeten worden geïnstalleerd (13 jaar geleden of later) en dat is toen niet gebeurd. ASRock X58 Extreme6. Het is een erkende computerzaak.

Totale mislukking geworden. Kabels zonder probleem verplaatst. Alle schijven staan goed in de BIOS aangegeven. Echter OS start niet meer op.
Wat gebeurt er precies? Je kan natuurlijk Windows opnieuw installeren, maar er is grote kans dat je met een ander truukje in no-time Windows weer werkend hebt, wantje weer een hoop uurtjes aan herinstalleren en recoveren scheelt.

Er komt te staan: kies bootdevice maar alles wat je in de BIOS selecteert geen opstart OS. Kabel teruggezet en OS start. De reparateur stelt oud moederbord type X58 2011-2013 moesten de juiste drivers bij installatie Windows geïnstalleerd worden. De zaak is erkend reparateur en heeft verstand van zaken.

Oftewel.
-Kabel terugprikken op de oude plek
-Drivers installeren
-Kabel weer oomprikken

Nee. Zij zeggen deze drivers kunnen alleen tijdens de installatie geïnstalleerd worden. Als je met bewijs/ documentatie komt neem ik contact met ze op. Ik moet bewijs kunnen voorleggen. Je kunt de blauwdruk/manual van ASrock X58 Extreme6 heel gemakkelijk op internet vinden. Mogelijk kan AI helpen maar ik kan daar niet mee omgaan. X58 was de bepalende factor! Die mensen zitten jaren in het vak. Ik kan niet zo even zeggen dat ik het beter weet, dat begrijp je toch wel.

De SATA-controller modus is waarschijnlijk anders (AHCI of RAID of IDE). Als de nieuwe poort een andere controller gebruikt of anders is ingesteld, kan Windows daar zonder de juiste driver lastiger mee omgaan. Dus dan zijn de stappen van @RogerS het beste, zonder een herinstallatie van Windows.

Waarom zou je die drivers enkel tijdens de installatie kunnen installeren? Heb je het al geprobeerd vanuit Windows zelf (op de oude SATA)? En staat die er dan zonder uitroeptekens en vraagtekens bij bij Apparaatbeheer?

Hoe is de SATA-configuratie te wijzigen van IDE naar AHCI?

Vraag:

Mijn SATA-schijf wordt aangestuurd met IDE. Wijzig ik deze vanuit het BIOS in AHCI dan start Windows niet meer op. Is er een manier om dat toch voor elkaar te krijgen?

Antwoord:

Een interne SATA-schijf kan op verschillende manieren worden aangestuurd: op de ouderwetse manier met IDE of met de meer geavanceerde AHCI-ondersteuning. AHCI zorgt voor merkbaar betere prestaties, deze heeft dan ook de voorkeur boven IDE. De ingestelde SATA-configuratie is terug te vinden in het UEFI/BIOS (meestal te bereiken door bij het opstarten van de computer herhaaldelijk op de Del-toets te drukken). Wordt hier de IDE-modus zomaar gewijzigd naar de AHCI-modus, dan is de kans groot dat Windows niet meer opstart. Dat komt omdat de voor AHCI benodigde drivers nog niet zijn geïnstalleerd. Dit is uiteraard op te lossen door Windows opnieuw te installeren, maar daar zit je vast niet op te wachten...

Gelukkig is er een superhandige truc waarmee de AHCI-modus alsnog succesvol geactiveerd kan worden! Open in Windows de Windows PowerShell (Admin) (via een rechter muisklik op Start) en geef het commando BCDEDIT /set safeboot minimal (dit commando laat Windows voortaan in de veilige modus opstarten). Start de computer opnieuw op, ga direct door naar het UEFI/BIOS, wijzig bij de SATA-configuratie de IDE-modus naar de AHCI-modus en herstart de computer nog een keer. Windows start nu in veilige modus op en wordt als gevolg daarvan automatisch voorzien van de benodigde AHCI-drivers. Start tot slot de PowerShell weer op, geef dit keer het commando BCDEDIT /deletevalue safeboot, herstart Windows en het probleem is opgelost!

LET OP: Staat de SATA-configuratie in de RAID-modus (in plaats van IDE of AHCI), wijzig deze dan niet! Bij RAID wordt een verzameling schijven gebundeld tot één nieuwe schijf met als doel de veiligheid en de snelheid te verhogen.

Zo heb ik het in de oude situatie uitgevoerd. Werkt prima. Echter toen de kabels verplaatst waren stond bij het opstarten schijven worden gescand IDE. Toen weer naar AHCI gezet in de BIOS en alle schijven stonden daar goed, echter geen opstarten. Dus in de oude situatie werden de drivers voor AHCI geïnstalleerd. Worden die drivers dan weer gewist bij IDE mode?
Volgens de reparateur moeten, welke drivers weet ik dan niet geïnstalleerd worden bij de installatie van het OS. Kan dit het geval zijn ja of nee?

Voor zover ik weet worden er niet zomaar drivers gewist. Het gaat er meer om of ze gebruikt worden, of juist niet.

Ja, dat schiet niet op. Ik weet niet om welke drivers het gaat die bij de installatie van het OS dan geïnstalleerd hadden moet worden, dat is niet gezegd, want dan had ik het hier kunnen vertellen.
Wat ik wel weet dat het altijd wat is. 3 SSD's van IDE naar AHCI en kabels verplaatsen is dan niet zo moeilijk maar van 3 gbps naar 6 gbps SATA3 terwijl alle aansluitingen op het moederbord zitten (kijk maar in de manual) kan ineens niet. Dat in acht nemende, is het te belachelijk voor woorden, wie maakt en verkoopt dan die rommel?

Na al mijn jaren geen enkele behoefte meer om met collega IT-ers in discussie te gaan. Als zij beweren dat het niet kan, dan zal het vast wel zo zijn.

Intussen wel nog wat drivers gevonden van de Marvell SATA chips -> https://www.marvell.com/support/downloads.html#

Ik zou nog eens een poging wagen om die te installeren en nog eens de kabels om te wisselen.

Verder zal SATA 600 je op dit stokoude bordje niet heel veel gaan brengen wat betreft snelheid.

De snelheid zat op IDE 190 en met ACHI op 295 moest volgens Crucial 500 read and write zijn. Dat scheelt bij het maken van 50GB back-ups toch redelijk veel.

De pc is terug de read ligt op 400 de write is slechter geworden. De SSD's worden door Windows niet meer gezien als SSD's maar als HDD's. Dus geen Trimmen bij optimaliseren maar defragmenteren. Dat klopt dus niet. Weet iemand een oplossing?

Terug
Bovenaan Onderaan