Sata kabels verwisselen om in windows te komen!

Status
Niet open voor verdere reacties.

kanyarat

Verenigingslid
Lid geworden
24 sep 2004
Hallo,
Ik heb in mijn systeem (ASUS A8N-SLI premium) 2 harde schijven zitten. 1xSeagate Barracuda 80GB Serial ATA waar mijn programma's op staan en 1xSeagate Barracuda 250GB Serial ATA (geen raid).
Soms start mijn systeem een paar dagen achter elkaar probleemloos op, maar dan opeens start mijn pc helemaal niet meer op en krijg ik de melding: disk boot failure enz. Als ik dan de Serial ATA kabels van de 2 schijven verwissel, start alles weer op zoals het hoort (voor zolang het goed gaat tenminste). Ik moet dus regelmatig de kabels omwisselen om op te starten, en wij kunnen maar niet vinden wat het is.
Wat er gebeurd is het volgende:
In de bios staat bij 1st. boot device priority: harddisk.
Beide schijven zijn nog bekend, maar bij First Serial ATA Master staat dan D, en bij de Second Serial ATA Master staat dan C, terwijl het vlgs. mij anders om moet zijn. Het lijkt wel of C en D op een bepaald moment gewoon omgewisseld worden.
Ik denk dat het een of andere instelling moet zijn, of kan RAID!? ermee te maken hebben? Maar dat staat op disabled want ik hoef geen RAID.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door kanyarat

Soms start mijn systeem een paar dagen achter elkaar probleemloos op, maar dan opeens start mijn pc helemaal niet meer op en krijg ik de melding: disk boot failure enz.
Als je daarna de pc uit doet en gewoon weer aan, start ie dan wel goed op of ook helemaal niet meer?
Met andere woorden, blijft de pc de melding geven?

De melding blijft iedere keer komen, totdat ik de kabels verwissel.

Wat is je chipset

Ik heb een bord met 865PE die ook af en toe de weg kwijt is/was. Biosupdate fixte de meeste problemen.

Heeft nu alleen kuren als ik een Sata verwijder, moet dan even het bios resetten en alles doet het weer.

Volgens mobo fabrikant de schuld van de 865PE

Eric.

P.S. Mijn Asus met 875 deed ook wel eens raar met SATA, maar als het eenmaal liep raakte hij niet meer van slag.

Ik heb er met mijn moederbord heel soms nog eens last van.
Ik heb vier SATA poorten, twee promise en twee nvidia geloof ik en door de promise te gebruiken minimaliseerde ik het probleem drastisch.
@kanyarat, het wisselen van de poorten maakt bij jou geen verschil, je hebt er vier zo te zien?
Probeer ze alle vier eens wisselend te gebruiken.

Bios update heeft in mijn geval niet geholpen, is wel een optie natuurlijk.
Als laatste optie heb ik nog één suggestie.
Laat je harde schijf niet automatisch detecteren in het bios maar zoek de specificaties op bij de fabrikant.
Vul deze in het bios in (HD, Cyl, SPT en wat je nog meer kunt invullen onder de specs).
Het bios hoeft dan niet te zoeken naar de hardware want die staat meteen goed ingesteld.
Schijnt ook nog wel eens te helpen.

Specificaties zijn te vinden in de handleiding die bij je hd zit of op de website van de fabrikant.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan