sata problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

leobro

Gebruiker
Lid geworden
11 feb 2006
Mij pc draait met een maxtor 250 gb sata schijf.
Heb met installeren geen sata drivers geinstalleerd omdat hij zonder gewoon draaide.
De pc is wel traag en de schijf heeft een schrijfsnelheid van 2.8 mb en leessnelheid
van 33 mb.
Komt dit omdat er geen sata driver is geinstalleerd of moet ik het ergens anders zoeken?

Ik vermoed dat je een Intel chipset hebt, dan kun je het beste eerst de laatste drivers hiervoor installeren.

Ik draai met een pentium D 3000. en asus p5ld2 mobo met intel.
Maar het is dus mogelijk om met een sata schijf te draaien zonder de sata drivers
te installeren tijdens xp installatie (F6).

leobro zei:
Ik draai met een pentium D 3000. en asus p5ld2 mobo met intel.
Maar het is dus mogelijk om met een sata schijf te draaien zonder de sata drivers
te installeren tijdens xp installatie (F6).

Die hangt aan de ICH7R southbridge, en die heeft ondersteuning voor sata, en ook in de drivers van windows voor deze chipset.

Das lekker,had gehoopt alleen ff de sata driver erop te hoeven zetten maar ik begrijp
uit jouw verhaal dat ik het ergens anders moet zoeken.

leobro zei:
Das lekker,had gehoopt alleen ff de sata driver erop te hoeven zetten maar ik begrijp
uit jouw verhaal dat ik het ergens anders moet zoeken.

Het is een combi driver, voor pata en sata, de raid drivers zijn meestal apart, maar ddie gebruik je toch niet.

Je kunt bij Asus die drivers gewoon downloaden, of bij Intel, heb in ieder geval de laatste, wel ook de info installatie files downloaden, maar die staan er wel bij.

Bij Intel naar downloads zoeken en naar desktop chipsets, het was toch de 945 chipset?
Maar dat staat wel in je manual van het mobo.

Heb zonder effekt allerlei drivers geinstalleerd en de utility ata-raid van asus en intel werkt niet want hij geeft dan aan dat het systeem niet compatibel is.
Dit wordt wat!!
Is Maxblast misschien wat?

Laatst bewerkt:
die drivers had ik er al op gezet.
Alleen de matrix storage utility werkt niet.
Ga zo maar een diskdrive halen en xp opnieuw inst. met de sataflop.
Werkt dat niet dan zal de HD wel stuk zijn.

Heb net voor de 1e keer sata driver met xp geinstalleerd zonder succes.
Hij vraagt idd om diskette en zegt dan dat de sata controller gebruikt gaat worden.
Maar daaronder staat weer 'druk op S voor andere software of op enter voor windows software.
Druk ik op S dan gaan we weer terug naar diskette en druk ik op enter (wat ik heb gedaan) dan is er na installeren geen data controller te vinden in apparaatbeheer.

Ik denk dat het alleen werkt als je de raid rom in de bios aanzet en de schijf als raid configureerd in de raid bios, maar dan als 1 schijf, dat is natuurlijk geen raid maar alleen om de sata schijf als sata te laten werken.

Daarna kun je die drivers wel installeren.

Pagina 4-16 en 4-17 van de manual.
Zie ook de links naar Intel.

ga het nu voor de 3e keer proberen.
Kreeg de raid en sata driver wel in beeld bij de installatie maar daarna kan windows
geen harde schijf vinden.

Heb na 5x installeren dit voorelkaar gekregen maar de benchmarks voor
schrijven blijven ongewoon laag.
Nog tips?

Bijlagen

• ScreenShot001.jpg
    ScreenShot001.jpg
    44,3 KB · Weergaven: 38
  • ScreenShot002.jpg
    ScreenShot002.jpg
    33,7 KB · Weergaven: 34
De sata driver van de mobo cd staat erop via F6.
Na installatie van xp alle drivers van mobo cd geinstalleerd.

Bios is: configure Sata as: standard IDE
enhanced mode
enhanced mode support on Sata.

Bij alle andere bios settings kon xp geen harddisk vinden.

Lange Pier zei:
Ik denk dat het alleen werkt als je de raid rom in de bios aanzet en de schijf als raid configureerd in de raid bios, maar dan als 1 schijf, dat is natuurlijk geen raid maar alleen om de sata schijf als sata te laten werken.

Daarna kun je die drivers wel installeren.

Pagina 4-16 en 4-17 van de manual.
Zie ook de links naar Intel.

Nu werkt de schijf als een ide schijf, als je nu eens de raid rom inschakeld, zie boven.

En je kunt nu ook geen gebruik maken van de Matrix software, die is er juist voor bedoeld om de boel te versnellen, heb ik begrepen op de site van Intel.

Met raid rom bedoel je zeker de serial-ata bootrom.
Als ik die op enable zet en sata als raid dan reset de boel bij opstarten.

De raid controller, de goede, heeft windows nog niet de drivers van, dan kan windows er ook niet van opstarten.

Het vevelende is dat je deze niet kan installeren als er geen raid in de bios is aangezet, dus dat wil alleen als, met deze driver op een flop, je opnieuw installeerd of een repairinstall doet met de bekende F6 toets.

Wel een driverdisk maken voor de ihc7, zie manual 5-3.

Laatst bewerkt:
Ik lees ook net in de manual dat de sata/raid drivers op de mobo cd alleen bedoelt zijn
voor de P5LD2 deluxe mobo's en ik heb de standaard uitvoering.
Hoe moet ik dan in godsnaam sata disks installeren.

Manual 5.2.3

Laatst bewerkt:
leobro zei:
Ik lees ook net in de manual dat de sata/raid drivers op de mobo cd alleen bedoelt zijn
voor de P5LD2 deluxe mobo's en ik heb de standaard uitvoering.
Hoe moet ik dan in godsnaam sata disks installeren.

Manual 5.2.3

Daar heb ik het ook niet over, die zijn voor een Promise controller die jij er niet op hebt zitten, het gaat om de driverdisk voor de ihc7 chip, voor de ata/sata chip had je al geinstalleerd, maar dan draait de schijf in ide/ata mode.

Maar het werkt alleen als je de raid rom aan hebt staan en in de raid menu/config de schijf ook configureert.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan