Sata-schijf wordt niet herkend in bios

Status
Niet open voor verdere reacties.

ppakker

Gebruiker
Lid geworden
17 okt 2010
Berichten
38
Ik heb een systeem waarin 2 IDE-schijven zitten, een voor het besturingssysteem en een voor de data.
Uit een defecte laptop is een Sata-schijfje gekomen van 160 gig die ik nog graag in mijn systeem erbij wil plaatsen.
Ik heb al een Bios update uitgevoerd, maar nog steeds herkent de bios het schijfje niet.
Enkele gegegvens:
Mijn computer heeft een Asrock moederbord P4VM800 waarop 4 IDE apparaten (2 x hdd en 2 x cd/dvd) zijn aangesloten en waar 2 SATA-poorten vrij waren. Deze poorten ondersteunen (volgens de handleiding) tot 1,5 GB/s data transfer rate.
Het Sata-schijfje uit de laptop is een Seagte Momentus 5400.6 160 Gb schijf met een maximale transfer rate van 300 GB/s. Met een jumper heb ik de schijf ingesteld op 150 GB/s (was te lezen in een artikel van Seagate) en in poort Sata 1 geplugd.
De schijf draait wel (is voelbaar), maar wordt dus niet herkend.
Kan het eigenlijk wel wat ik wil en zo ja wat doe ik fout of wat moet ik doen om het geheel te laten werken?

Pierre
 
Bedankt voor je supersnelle reactie. Alles wat in dat artikel staat, is reeds correct uitgevoerd. Het probleem is dat ondanks dat, de schijf in de Bios niet wordt herkent.
Pierre
 
Uit een defecte laptop is een Sata-schijfje gekomen van 160 gig die ik nog graag in mijn systeem erbij wil plaatsen.

Ik lees het nu pas. De HD komt uit een laptop. Of dit gaat lukken in een desktop heb ik grote twijfels. Wil je de schijf gebruiken voor data zou ik die in een behuizing stoppen (2,5") , en kan die functioneren als externe HD.

http://www.blueface.nl/computer-behuizingen-c-192_68.html

Vind je in elke goede computerzaak.
 
Laatst bewerkt:
Seniorke,
Heb je een verklaring voor je mening dat de schijf uit een laptop niet te gebruiken is in een desktop. Ik ben deze insteek nergens tegengekomen. Wat betreft het extern maken: dan heb ik alweer een kastje op mijn bureau erbij liggen en dat wil ik eigenlijk niet. Ik krijg steeds minder plaats en mijn hubs zitten allemaal al weer vol.
Gr

Pierre
 
Heb je een verklaring voor je mening dat de schijf uit een laptop niet te gebruiken is in een desktop.

Niet echt, maar vermoed het.
Als ik het goed begrijp heb je de SATA controllers geactiveerd. Heb je aan één van de sata controllers ook de schijf toegewezen.
 
Ik weet niet hoe ik aan een sata-controler iets moet toewijzen. Als ik in de bios kijk naar de ide instellingen zie ik de 2 ide-poorten en daaronder Sata 1 en 2 waar achter staat "Device not detected". Als ik daar op klik staat alles op "auto" behalve SMART. Als ik op Type klik krijg ik 4 keuzes: Not installed, Auto, CD/DVD en ARMD (waarvan ik niet weet wat dat betekent). Als ik de handleiding van het bord goed begrijp, is de SATA-controler altijd geactiveerd. Het gekke is dat de schijf wel draaid, dan moet hij toch ook gevonden kunnen worden. Mijn machine draait trouwens onder XP.
Pierre
 
Het Sata-schijfje uit de laptop is een Seagte Momentus 5400.6 160 Gb schijf met een maximale transfer rate van 300 GB/s. Met een jumper heb ik de schijf ingesteld op 150 GB/s (was te lezen in een artikel van Seagate) en in poort Sata 1 geplugd.

Probeer eens met het jumpertje te verwijderen.
 
Dat had ik als eerste geprobeerd, maar daar gebeurde hetzelfde. Ik dacht de oplossing gevonden te hebben met die jumper omdat de handleiding van het moederbord een max transfer rate aangeeft van 150 GB/s.
Niet dus. Ik hoop dat je nog meer ideeën hebt die me dichter bij de oplossing brengen.
Gr.

Pierre
 
Uit een defecte laptop is een Sata-schijfje gekomen van 160 gig
Weet je zeker dat die schijf ook niet defect is.
En een 2,5" laptopschijf kan je trouwens gewoon in een desktop aansluiten sata = sata.
 
De schijf is zeker niet defect. Ik heb er via een identieke
machine de gegevens nog vanaf gehaald.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan