Sata schijf wordt niet meer herkend

Status
Niet open voor verdere reacties.

marcelhorjus

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2004
Hallo. Ik ben Marcel, Al weer een tijdje geleden dat ik hier ben geweest. Altijd veel plezier gehad van de hulp hier.

Het volgende ,
Heb een mooie asrock 970 pro3.
Detecteert 1 wat oudere sata schijf wel maar de wat nieuwere sata samsung hdd niet.
Heb alle sata3 poorten geprobeerd
Meerdere kabels, voedingsstekkers. De hdd draait overigens wel, is ook werkend uit de wat oudere pc gehaald. Uefi instellingen van alles geprobeerd......

Iemand nog een idee. Misschien een brug in de hdd? Ik hoor het graag.

Van elke component van een pc geldt: de vraag is niet of ze kapot gaan maar wanneer.
En de component die over het algemeen het eerst kapot gaat is de HDD/SSD/M.2

Oke. Heb nog een hdd geprobeerd. Die zowieso werkt maar ook niet gedetecteerd wordt.....

Waar wordt niet gedetecteerd, in de bios of in windows?

Heb dus alle 6 sata3 poorten getest. Meerdere kabels en voedingstekkers geprobeerd. Schijf draat wel. Oor erop, hoor hem zoemen. ,zowel bios en dan natuurlijk ook Windows zien geen andere schijven. Er is maar 1 die de bios ziet. Ook op elke van de 6 poorten. Alleen geen andere hdd's. Hen er nu meerdere geprobeerd......bios ook al geüpdatet.

Als ik het goed begrijp doet één HDD het wel goed en een andere niet.
Sluit de niet-herkende HDD nu eens aan op de zelfde kabels en SATA-poort als van degene die wel herkend wordt en kijk in de bios of ie dan herkend wordt.
Wordt ie dan niet herkend dan is er iets mis met de HDD.
Wordt ie wel herkend dan is er iets mis met hetzij de kabels, hetzij de andere SATA-poorten op het mobo.

Net geprobeerd in men andere pc en daar opeens ook niet meer te vinden. 2 schijven naar de bliksem tegelijk.....raar

Lees dit artikel eens. Later/verder in het artikel staat beter wat je moet doen.

Laatst bewerkt:
Easeus recovery is inderdaad een erg goeie tool......als je de betaalde versie neemt.
Als je gratis uitgave uitvoert laat ie wel zien wat ie allemaal kan ophalen, maar om dat ook echt te doen moet je de betaalde versie nemen.
Verder herstelt ie de HDD niet, maar redt allen maar wat er nog te reden valt aan gegevens.

Jaja, schijf wordt niet herkent in de bios maar die tool kan hem wel herkennen? zou knap zijn.

"Jaja, schijf wordt niet herkent in de bios maar die tool kan hem wel herkennen? zou knap zijn.

LOL, inderdaad even over het hoofd gezien :-)

Indien wel..... gratis en erg goed.

D8 eerst aan een bios update, maar de laatste voor dit bordje stamt uit 2016. Het bordje zelf is al wat ouder, d8 iets van release jaar 2013.
Het kan dus inderdaad zijn dat hij nieuwere sata schijven niet herkend of dat de schijfcapaciteit te groot is voor deze laatste bios versie.
Om dat te kunnen beoordelen geef je net ff te weinig details.

TS heeft het over een nieuwere Samsung ..die worden ook al een poosje niet meer gemaakt, ik dacht dat een 2TB HDD de laatste was van hen ..

EDIT: De schijf kan natuurlijk kapot zijn .. heb je een andere pc ter beschikking, of wellicht iemand in je kennissenkring een Dockinstation waar je hdd's in kan prikken ?

Laatst bewerkt:
ISObuster kan mogelijk nog iets met een schijf die niet herkend wordt. Voor de ouderen onder ons. Die stuurt de schijf nog rechtstreeks aan via INT 13H. Als die hem ook niet herkend dan is het tijd voor een recoverybedrijf.

Heb de schijf al getest en ook al gemeld. Is overleden. Heb gisteren een nieuwe ssd er in gezet. Systeem draait.

Topic kan afgesloten worden. Dank voor alle feedback en goede rips. Weer veel wijzer geworden. Bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan