Sata??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tarabass

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 jul 2004
Hallo,

Heb twee hdd's in mn systeem zitten, gewoon ata aangesloten! Op de een (de 80gig), staat windows met alle software, op de andere (de 30gig) staan mijn muzieksamples(maak muziek)!Nu zit er een sata-functie op mn mobo, waar ik mijn hdd's op aan wil sluiten! Haal ik hier dan wel voordeel mee? Moeten dat twee identieke schijfen zijn? Moeten de schijven dit ondersteunen? Wat zijn de voordelen er van? Kortom, wil van ata naar sata, maar weet niets van sata!Wie kan mij dit uitleggen....?

Zie mijn systeem voor meerdere specs!:thumb:

S-ATA heeft een hele andere aansluiting dan je huidige schijven. Andere schijven of een adapter van S-ata naar P-ata is dus nodig.

Gelijke schijven zijn niet per se nodig, tenzij je een RAID-functie wil gaan gebruiken.

Oké, das duidelijk! Maar voordat ik andere schijven ga aanschaffen, wil ik eigenlijk wel weten wat de voordelen er van zijn. Is het veel sneller?

S-ata kan nu tot 150Mbit/s door een kabeltje persen, P-ATA maximaal 133. Je gaat er dus 17Mbit op vooruit. Dat is dus wel sneller. Of je het merkt is een tweede.

Wat ik hieruit begrijp, is dat het leuk is dat het er is maar dat het qua prijs (voor de hdd's) niet echt de moeite waard is dus... In ieder geval bedankt voor je reactie!:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan