Sata2 moederbord met Sata3 SSD, Kan een pci-e card met sata 3 uitkomst bieden?

Status
Niet open voor verdere reacties.

iiyama

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 jun 2015
Hallo,

Ik heb een Acer x3995 met windows 7, i5 processor, 8gb werkgeheuben en sindskort ook een Samsung 850 EVO 120 GB SSD harde schijf (ENIGE)

De computer is relatief klein, mini pc achtig iets maar ik ben er erg blij mee.
Ik heb er een SSD ingebouwd en de maximale snelheid ligt op +- 280 MB. Het is al een enorme stap vooruit op mijn HDD maar ik heb voor de duurdere samsung gekozen wegens de hoge snelheid die werd aangeboden 550 read/write. Ik heb alle softwarematische veranderingen aangebracht dus dit is met de Sata2 kabel en moederbord het maximale wat ik kan bereiken.

Mijn vraag is: Als ik een PCI card inbouw met Sata3 aansluitingen, zal ik dan de maximale snelheid van +-550MB/s halen die Samsung belooft? Online kon ik er geen antwoord op vinden...

Groetjes!

Ja, maar dan heb je wel een kwalitatief betere kaart nodig en je computer moet die bandbreedte kunnen leveren over de PCI-e. Let ook op dat niet elke pc vanaf de PCI-e kan opstarten (grote kans op met deze pc).

Beter is het om gewoon de SSD aangesloten te laten zoals het nu is (op je SATA2 aansluiting). Een SSD is namelijk heel erg snel in het lezen van kleine bestandjes, en daarmee is de SATA2-bus niet limiterend. Een echte snelheidswinst van SATA2 naar SATA3 zal dus niet merkbaar zijn in de snelheidsbeleving, dat zie je enkel terug in de cijfertjes en wanneer je hele grote bestanden gaat kopiëren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan