satelliet-TV

Status
Niet open voor verdere reacties.

denetoet

Gebruiker
Lid geworden
13 mei 2009
Berichten
227
Beste Helpers!

Ik ontvang de Nederlandse zenders via satelliet. Binnen afzienbare tijd gaan de publieke zenders naar ASTRA 23.5 oost. Hier is het bericht dat ik ontving:

CanalDigitaal stopt in 2016 met doorgeven van de populaire Nederlandse zenders in SD-kwaliteit (via de satelliet ASTRA 19,2 oost).
Aan zenderpakketten die alleen beschikten over SD-versies van deze Nederlandse zenders (NPO 1, 2 en 3, RTL 4, 5, 7 en 8, SBS6, Net5 ) zijn eind 2015 al de HD-versies toegevoegd. Deze zijn te ontvangen via ASTRA 23,5 oost.

Verder adviseert Canaldigitaal mij:

Krijgt u tekst in beeld op NPO 3 en RTL 5? Dan bekijkt u deze zenders nog in SD. Tot 17 mei kunt u ze nog in deze kwaliteit bekijken. Daarna gaat voor deze SD-zenders het beeld op zwart. U kunt ze dan alleen nog in HD-kwaliteit zien. U heeft dus nog enkele weken de tijd om de HD-zenderlijst in te laden en/of over te stappen op een HD-pakket.

Omdat ik al onafzienbare tijd via de schotel ontvang met een enkele LNB (‘kop’) vermoed ik dat mijn schotel gericht is op Astra 19.2 oost. Alles werkt prima. Maar ik moet dus gaan veranderen

Het gaat mij om het volgende:

Ik hoor over een ‘duo-LNB’ (dubbele ontvangst-kop?) die tegenover de schotel geplaatst moet worden, daarom vermoed ik, dat vanwege het kleine richtingsverschil 19,2-23,5 graden het niet (of nauwelijks) nodig is de schotel opnieuw uit te richten.

1) Ik vraag me nu af: moet ik voor een duo-LNB een grotere schotel plaatsen om genoeg energie voor iedere kop te ontvangen?

2) Duo-LNB: betekent dat dan ook 2 aparte kabels die vandaar naar de decoder
lopen?

3) Betekent dat dan ook dat er 2 decoders nodig zijn of een decoder met twee ingangen?

4) Het heeft geen zin om de HD-zenderlijst (zie boven) te downloaden voordat de duo-LNB geinstalleerd is. Want wat ontvang ik dan nog via de huidige installatie met éen kop en een schotel? (kop en schotel!)

Of heb ik het allemaal niet goed begrepen?

5) Of zou ik ook kunnen besluiten de TV op andere wijze, bijv via internet te ontvangen en af te zien van het gedoe met een schotel. Kan dat? Ik klim niet graag meer op mijn leeftijd, alleen als het echt moet.

Vijf samenhangende vragen dus; ik heb er voor het gemak maar nummers bij gezet.

Alvast hartelijk dank voor jullie antwoord!

Dirk
 
Hoi
even via de nummers antwoorden:
1) nee
2) nee
3) nee
4) je zult voor de canaal digitaal toch naar de 23 graden heen moeten.
5) waarom heb je nu dan satelliet ontvangst als het ook anders zou kunnen.

Hier in huis een 80 cm schotel met drie koppen erop en 1 kop heeft zelfs 8 coax aansluitingen die ik gebriuk om 2 dubbele engelse ontvangers te voorzien van signaal.
Ook een ziggo aansluiting is hier actief om 2 ontvangers van ziggo te bedienen.
Ik zie verschil in beeld kwaliteit en dan heeft de schotel voorkeur.
Dus als je een dual lnb kunt plaatsen zou ik dat doen.
En nee je hoeft de schotel dan niet opnieuw te richten.
De dubbele kop is zo gemaakt dat je aan 1 houder voldoende hebt.
 
satelliet-TV antwoord

Ja, dank je, Puppie, voor jouw antwoord. Dat neemt veel onzekerheid weg!

Er blijft natuurlijk altijd nog iets te vragen over:

a) Op mijn 2e vraag (2 aparte kabels nodig om de signalen van de duo LNB naar de decoders te brengen), antwoord je: 'nee' Daaruit concludeer ik, dat de 2 signalen via 1 kabel naar de decoder gaan en dat met behulp van de decoder naar keuze op een van de signalen kan worden afgestemd. Die decoder heeft dus één ingang. Is dat allemaal juist?

b) Dan vermoed ik, dat mijn huidige decoder - een SAT801 M7 - vervangen moet worden door een die met twee signalen kan omgaan. Welke is geschikt volgens jou?

c) Allemachtig, 1 kop met 8 coax aansluitingen, die 2 dubbele engelse ontvanger bedienen! Hoeveel kabels gaan daarvoor dan bij jou het huis in? Per dubbele engelse ontvanger bedien je dus 4 signalen. Heeft elke dubbele engelse ontvanger dan twee ingangen (die ieder electronisch de twee signalen kunnen scheiden), of éen ingang (die vier signalen kan spltsen)?

Ik ben benieuwd. Dit is een briefwisseling waarvan ik veel ga leren!

Nogmaals dank, ook alvast voor jouw antwoord, Dirk
 
a) klopt. ik heb een twin lnb even goed opletten welke hals je moet gebruiken. je lnb die je nu gebruikt staat op 19 graden afgesteld dus van de duo moet je dan de 19 graden hals weer gebruiken.

b) kun je nu niet in je menu voor een andere lab kiezen?
Zelf heb ik hier 2 x een humax en 2 keer een samsung staan, beide merken zijn voor ons voldoende.
Wel hebben wij er voor gekozen om de ontvangers te kopen met een dubbele recorder.
Dit heeft bij de samsung als voordeel dat als je toevallig drie programma's op hetzelfde moment wilt opnemen hij zelf gaat kijken of er een programma later nog op komt. (engelse uitvoering)
Met een dubbele recorder kun je tegelijk kijken naar een programma en een ander programma opnemen op hetzelfde moment.
Onze ontvangers hebben allemaall een 500GB harddisk tegenwoordig zijn ze er ook al van 1TB.

c) bij ons komen er 10 coaxkabels naar binnen.
De engelse kop staat ook op 23 graden en daar zijn vele signalen weg te halen.

Hier staat een leuke uitleg.
De duo lnb heeft twee coax aansluitingen, daar gebruik je er maar 1 van.
Wil je in een andere kamer ook sateliet kijken dan kun je daar de 2e coax aansluiting voor gebruiken.

onze aansluiting heb ik zo weggewerkt.
thumb_IMG_0834_1024.jpg
Dit zijn de 8 aanluitingen van 1 lnb.
ik heb hier snelkoppelingen op aangesloten (druk en klik) om snel te kunnen wisselen of even een extra ontvanger aan te sluiten.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker word.
 
Hoi Andre,

Klopt helemaal.
Maar denetoet heeft het systeem al ingebruik en heeft alleen een andere lnb nodig.
 
't is maar een idee.... had het verhaal wel gelezen... maar je blijft bezig met die systemen... daarom is het wel eens aardig om een ander geluid te laten horen, ook voor degenen die er nog aan moeten beginnen en dit lezen.. dat er ook nog alternatieven zijn....
Give it a thought... zouden oa de Engelsen zeggen ...:D
 
o zeer zeker is een ander geluid ook heel goed.:thumb:
Daar is niks mis mee.
er zijn nog wel meer alternatieven.
 
Dank jullie voor jullie reacties Puppie en Andre@home. Ik heb meer inzicht in de mogelijkheden nu! Dirk
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan