• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Save as ??

Status
Niet open voor verdere reacties.

snuffy

Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2001
WinXp prof Excel2002

Een werkblad ingedeeld als bv een schoolrapport waarvan enkel de naam en de punten nog moeten ingevuld worden.
Dit blanco blad wordt telkens opnieuw gebruikt voor alle leerlingen.
Hoe kan men dit ingevuld blad saven naar een gezamelijke map(voor de ganse klas)zonder dat men telkens (via "save as")de betreffende naam van de leerling moet intypen??

Je kan dit via een macro of VBA.
Ik veronderstel dat de naam van de leerling in een cel staat.
In dit geval wordt de inhoud van die cel gebruikt als bestandsnaam.

Als dit overeenkomt met wat je voor ogen had, wil ik je gerust zo'n VBA script posten.

Snuffy, Fihod, zijn jullie er al uit?

Zo niet, hier even stap voor stap hoe je dat kunt doen.

1. Gebruik altijd een copy van je orgineel. :) Je weet maar nooit.
2. Plaats een knop op je excel blad, hier voor is het nodig dat je de formulieren werkbalk aan hebt staan.
Mocht deze nog niet aanstaan kun je dat doen door naast de tekst Help in de bovenste blauwe blak met je rechtermuis knop te klikken.
Er verschijn een keuze lijst en zet een vinkje voor formulieren.
Op deze balk staat en icoontje van een grijs rechthoekje, als je er op gaat staan verschijnt de tekst Knop, normaal gesproken is dit het 4e icoontje op deze balk.
Klik op dit icoontje, ga nu naar je excel blad en trek op een lege plek een rechthoek waar de button wilt hebben.
Als je de muisknop los laat krijg je een popup scherm met de tekst Macro toewijzen.
Klik op Nieuw.
3. Er verschijn een nieuw blad met de tekst;

Sub Knop_1BijKlikken()

End Sub

(bij een engels Excel versie zal dit in het engels zijn, voor de werking maakt dit niets uit).

Plaats je cursor op de lege regel tussen de twee regels tekst en kopieer de volgende tekst er tussen.

Dim Savepath As Variant
Savepath = Application.GetSaveAsFilename(Range("A1").Value, _
"Rapporten (*.xls), *.xls", , "Kies de juiste map")
If Savepath = False Then Exit Sub 'stoppen!
ActiveWorkbook.SaveAs Savepath

Vervang de waarde A1 met de cel waarde waar de naam van de naam van de leerling in staat.
Dus als dit cel B8 is wordt A1 B8...
De tekst Rapporten is alleen maar een hulp tekst, als je de macro gaat gebruiken moet je maar eens kijken waar deze tekst komt te staan, het zelfde geldt voor de tekst Kies de juiste map.

Klik nu op het Excel icoontje (groen) links boven, het blad sluit zich.
4. Nu moet je nog de naam van de button aanpassen.
Klik eerst ergens op het excel blad, de zwarte rand om de button verdwijnt.
Klik met de rechter muisknop op de button, je hebt nu de optie Tekst bewerken. Geef de button een logische naam (bv Opslaan) en klaar ben je.

Sla het lege rapport 'sjabloon' op met Bestand en Save as, nu is het klaar voor gebruik.

Laatst bewerkt:
Withaar,

We losten de zaak reeds op, via email.
Ik hoop dat Snuffy niet vergeet om dit item als opgelost in te geven.
Mijn oplossing ziet er als volgt uit.
Aan een knop werd volgende macro gekoppeld:

Sub Opslaan()

ActiveWorkbook.SaveAs Filename:="C:\Mijn documenten\Bedrijf\werknemers\" & Range("naam").Formula & " " & Range("voornaam").Formula

End Sub

Een woordje uitleg voor wie de VBA code wil ontcijferen:
De actieve map wordt opgeslagen in de locatie C:\Mijn documenten\Bedrijf\werknemers\

De map wordt opgeslagen met als naam: Range("naam").Formula & " " & Range ("voornaam").Formula

Range("naam").Formula dit is de inhoud van de cel die ik "naam" noemde
& " " & invoegen van een spatie
Range("voornaam").Formula dit is de inhoud van de cel die ik "voornaam" noemde

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan