SBS 2003 mail probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

kristiano

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2010
Beste Forum leden,

Met de server kan ik wel mail ontvangen van buitenaf maar niet versturen!:confused: Ik zit op mijn stage en we hebben hier een sbs 2003 server die het doet maar die moet geconfigureerd worden. Ik heb dus een andere server mogen installeren (ook sbs 2003). Alles doet het prima maar mail versturen lukt niet. Als ik dus een mail stuur en ik kijk in serverbeheer bij Queues staat die mail in het mapje SMTP-connector van ..... Ik heb daarna een Turn retrieval gebruikt. Weer kwamen de mails niet aan en zaten weer in het smtp mapje. toen heb ik op unfreeze gedruk en daarna verplaatste de mail zich naar een andere map Messages with an unreachable destination verder kom ik niet.

Kan het zijn door dat we 2 dezelfde smart host gebruiken? We gebruiken hier kpn (mail.planet.nl). Wie kan er mij helpen?

Met vriendelijke groeten.

a. Heeft het stagebedrijf een bedrijfsabonnement of een particulier abonnement?
Als het stagebedrijf een volledig Internet-abonnement heeft, dan hoef je geen smarthost te gebruiken, tenzij de mail door een ander bedrijf wordt ontvangen (zie c.)
b. Werkt Internet wel op de SBS server? (oftewel: Werkt DNS goed voor Internetdomeinen buiten het eigen bedrijfsdomein?)
c. Hoe wordt de mail afgeleverd? Rechtstreeks of wordt dat ergens opgehaald? (Anders gesteld: Host je sbs-server zélf de mail of is er een tussenliggend bedrijf die de mail ontvangt?)
d. Leg uit wat je bedoelt met 2 SMTP-connectors, en hoe staan die ingesteld?
e. Welk Internet-/Maildomein gaat het hier over?

Tijs.

We hebben hier een bedrijfs-abonnement. Internet werkt. Er is een andere server maar door de pop3 connector word de mail binnen gehaald naar de server die we hier staan hebben. Maar het gaat echt alleen om het versturen want ontvangen lukt wel. En ik bedoelde dat we hier 2 servers hebben server 1 gebruikt een SMTP-connector met als smart host mail.planet.nl (maildomein)dus dat heb ik ook ingesteld op server 2. Ik denk dat mis daar de fout zit?

Zijn dit een beetje de antwoorden op jou vragen?

Dat je 2 servers hebt met ieder zijn eigen SMTP-connector is niets fouts aan. Wél vraag ik me af of je de smart-host mail.planet.nl wel nodig hebt. Gegeven dat het een bedrijfsabonnement is zou ik verwachten dat dat niet noodzakelijk is.
[Wél is van belang dat er dan een goede reverse DNS-entry bestaat voor het publieke ip-adres (dus zoiets als mail.jouwdomein.nl ipv. 70-115-170-82-knplanet.nl, want daar kunnen ontvangende mailservers over struikelen.)
Gaan je servers zélf de mail afleveren ipv. de smart-host, dan je nog zgn. SPF-records aanmaken, zodat bekend is vanaf welke ip-adressen mail verstuurd mag worden die afkomstig is van het jouwdomein.nl maildomein. Ook dat is een anti-spam maatregel die steeds vaker wordt gebruikt.

Nu je nog smart-hosts gebruikt zou ik zeker eens een test-mail versturen via een telnet sessie met de smarthost. hier staat hoe je dat kunt testen. Komt dat succesvol aan bij de ontvangende partij, dan is er wat mij betreft iets mis met de virtuele SMTP server en/of de SMTP connector.

Tijs.

Beste Tijs,

Kan het mis wat duidelijker? Maar ik heb mijn smart host getest en ik kwam tot de 4de
4. Typ de volgende opdracht aan de ontvangende SMTP-server wie het bericht is te vertellen. Hij geeft als voorbeeld john@domein.com wat bedoelen ze daar mee gewoon een mail account of?

Kan het zijn omdat ik 2 dezelfde DNSen gebruik? En waarom komt mijn mail in het mapje Messages with an unreachable destination te staan in Queues? Als ik Delete (with NDR) krijg ik een mail van het systeembeheer met een code 4.3.2#. Ik weet niet of deze informatie een beetje helpt.

Kris

Ga nog niet verder met die berichten in de queue voordat je getest hebt wat een telnet-test oplevert, want dat is
a. de basis-test of je zowiezo wel verbinding kunt maken met de smart host
b. een test of mail.planet.nl wel succesvol als smart-host door jouw stagebedrijf gebruikt kan worden
c. evt. issues door evt. anti-spam instellingen van de smart-host komen aan het licht
d. etc.

Wat er na RCPT TO: moet komen is het e-mail adres van de geadresseerde. Natuurlijk moet je zeker weten dat dat e-mail adres ook bestaat en je moet kunnen opvragen of de mail daar ook is aangekomen. Gebruik bijv. je hotmail of gmail etc. mail-adres daar en check na een kwartier of zo of de mail aangekomen is.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Oke

Maar ik heb het net getest en ik heb mijn hotmail gebruikt en werkt niet hij verbreekt gelijk de verbinding van de host:confused:. Ik heb ingetypt RCPT TO: ........@hotmail.com.

Dat duidt er mijns inziens op dat je de smart-host niet kunt gebruiken.

Heb je het probleem met die SMTP connector op beide servers, trouwens? Want daar ben je nog helemaal niet op ingegaan...

Tijs.

Vaag om de server waar de mail wel gewoon binnen komt en ik probeer hem met telnet te connecten zegt hij: 'telnet'is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file. ????:confused: ik snap er niks van :(

Als die andere server Windows 2008 draait, dan is dat (helaas) normaal: Telnet client moet dan als Windows onderdeel eerst worden toegevoegd. Dit geldt trouwens ook voor alle Windows 7 en Vista installaties.

Hopelijk geeft dat een verklaring waarom je die foutmelding kreeg, en kom je ermee verder.

Tijs.

Ga dan eens op de systeemschijf zoeken of je het bestand telnet.exe kunt vinden, en waar dan precies.

Hoort te staan in de submap system32 onder de windows map. Staat die daar niet (meer),
kopieer 'm dan vanaf de system32\dllcache submap onder de windows map. Is ie ook daar niet beschikbaar, kopieer 'm dan vanaf de andere W2003 computer of pak 'm uit vanuit de W2003 installatie-disk(s).

Tijs.

Oke ik vind het steeds vager worden. Ik heb bij zoeken telnet.exe en het stond gewoon in de map system32:confused:?

Kris

Dan staat de system32 map blijkbaar niet in het PATH.

Kun je makkelijk nakijken op die server: Start -> Uitvoeren -> cmd.exe
PATH

Kijk of de map in het PATH wordt genoemd waar je telnet.exe had aangetroffen.

Tijs.

sbs mail probleem

Hallo Forumleden,

Ik heb de server opnieuw geboot, en werden vervolgens wel al m'n mailtjes verstuurd.
Maar toen ik even later opnieuw een mail wilden versturen lukte het niet.

Is er iets wat ik in de instellingen moet veranderen??:confused:

B.V.D.

Je zult zelf moeten beoordelen of de volgende link bij jou van toepassing is: deze

Evt. kijk je ook naar deze link

Andere directe tips heb ik niet voor je, behalve dat je ook moet kijken naar evt. anti-spam/anti-virus software, als je die op je SBS server geïnstalleerd hebt staan. Wellicht is díe verantwoordelijk voor het blijven 'hangen' van mails in de wachtrij.

Succes,

Tijs.

Beste Tijs,

Dank u Tijs want volgens mij hebben we het probleem gevonden, want als ik onze antivirusprogramma uit zet dan verzend hij de berichten (het is avast 4.8).

Maar nu de vraag hoe kan ik het combineren dat avast wel aan staat en tog kunnen mailen?

Groeten Kris

Laatst bewerkt:
Omdat ik vermoed dat er niemand hier op het forum is die je kan helpen met Avast voor servers, raad ik je aan om je vraag op opgelost te zetten: Klik op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe horizontale balk, bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.]

Voor een onderzoek en een oplossing van je probleem van Avast i.c.m. SBS2003/Exchange2003 zul je daarna met de anti-virus/anti-spam softwarefabrikant (Avast) contact moeten opnemen. Wel fijn dat je nu de bron van het probleem gevonden hebt! :)

EDIT: Er is een (engelstalig) forum voor Avast voor servers: hier, maar ik zou zelf gewoon bellen en vragen naar aanpassingen die je moet doen om Exchange 2003 goed werkend te krijgen in Avast. Het zou bijv. kunnen zijn dat je een aantal mappen en/of bestanden moet uitsluiten voor de anti-virus component van de Avast software om Exchange 2003 soepel te laten werken. Denk hierbij aan postings zoals deze, deze, deze, deze, deze etc.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Oke is goed ik heb het al tijdelijk opgelost. Ik heb bij avast uitgaande mail scannen (smtp) uitgezet:P. Ik dank u hartelijk voor alles:thumb:.

Met vriendelijke groeten
Krisitan

Hopelijk heb je ook mijn EDIT: nog gezien in mijn vorige posting, waar ik nog wat zaken toegevoegd heb over het uitsluiten van mappen/bestanden en het Avast server-forum. Ik neem toch aan dat het niet (echt) de bedoeling van de Avast-makers is dat je een hele optie uitschakelt (=dat scannen van uitgaande SMTP-mail); ik vermoed dus dat er iets anders is dat ook resultaat voor je oplevert zónder dat je het scannen van uitgaande SMTP-mail hoeft uit te zetten.

Mooi dat je in ieder geval alvast een tijdelijke oplossing gevonden hebt.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan