SBS 2003 professioneel advies gevraagd

Status
Niet open voor verdere reacties.

capono

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 sep 2008
Door een oud collega is in het bedrijf een SBS 2003 Premium Edition omgeving geïnstalleerd. Daar zijn zo'n 15 pc werkplekken op aangesloten.

Er is 1 lokaal domein gedefinieerd. Van 8 domeinen wordt e-mail opgehaald (door een Mac vanwege spam) en wordt verspreid over de diverse Exhange mailboxen.

We willen graag advies of we het zo goed doen. We willen de Mac er tussen uit. We hebben regelmatig problemen met het naar meerdere personen (±10-15) tegelijk versturen van e-mail. Kortom, we zoeken een professional die ons te plekke kan adviseren en vooral helpen met inregelen van de server. Regio Tiel.

Kan iemand ons helpen? Of kent iemand een professional die dat kan? We horen het graag.

Laatst bewerkt:
Voordeel van SBS is dat er een pop3 connector inzit. Nadeel hiervan is dat je deze niet korter in kan stellen dan 15 minuten. Dus zonder tussenkomst zal de server per 15 minuten mail ophalen en verzenden.

Het instellen is best simpel. Via system manager ga je naar je connectors toe. Kies dan de pop3 connector. Rechts klikken en eigenschappen kiezen. En daar kun je dan alle pop3 accounts toevoegen en laten doorverwijzen naar de gebruiker in de Active Directory

Laatst bewerkt:
En om spam af te vangen zou je deze router kunnen gebruiken.
hierin kun je een turbo kaart stoppen waarin een spamfilter en virusscanner zit.

Hoi,

Even een paar vraagjes.

Maken jullie gebruik van Pop3 of wordt de mail rechtstreeks bij jullie afgeleverd?
Wat gebruiken jullie als Firewall?
Ontvangen jullie email van 1 of meerdere domeinen?

Wat misschien wel een intressante oplossing is, is om gebruik te maken van externe email scanning. Dit betekent dat jullie email bij een andere partij wordt afgeleverd en daarna wordt doorgestuurt naar jullie toe.

Meer informatie hierover kun je hier vinden: http://uk.trendmicro.com/uk/products/enterprise/interscan-messaging-hosted-security/index.html (engelstalig)

Ik weet zo niet wat het kost maar mocht je dat willen weten dan kan ik dat wel voor je navragen.

Gr.

Dennis van Leur

Bedankt voor de reacties.

Intern is het een ADSL verbinding met een hardware firewall. Wij draaien extern een dedicated webserver met daarop websites van onze klanten. Daarop ook de eerder genoemde 8 domeinen (van interne klanten). Op die server draait Spamassassin, maar die laat te veel door. Om te voorkomen dat de interne klanten daar last van hebben (en daar te veel tijd aan besteden), wordt alles op de Mac binnengehaald en daar nog eens handmatig of middels whitelist gecontroleerd en doorgestuurd.

Een ander probleem is dat regelmatig e-mails naar meerdere personen (bcc, max 15) niet bij alle geadresseerden aankomt. Van een enkele krijg je nog wel bericht van de ontvangende mailserver (user unknown, disk quota exceeded), maar vaak ook geen bericht. Dat is een probleem waar we geen oplossing voor weten.

Ik heb hiervoor al info liggen van Spam Experts, maar voor dat we iets nieuws implementeren willen we eerst advies voor het geheel. Er is hier niemand die thuis is in SBS, laat staan het geheel kan overzien. We vinden het daarom verstandig als er eens een professional hier langskomt en het geheel eens doorloopt. Als het misgaat zit ik met de handen in het haar.

Hoi Capono,

Zoals je zelf aangeeft is het verstandig om hier eens iemand naar te laten kijken. Het makkelijkste is denk dat je contact opneemt met iemand in je omgeving die ervaring heeft met zulke oplossingen, of eventueel een IT bedrijf. Mijn advies is om niet bij één bedrijf te kijken maar naar meerdere bedrijven en de aangeboden oplossingen.

Mocht je uiteindelijk een aantal adviesen gekregen hebben en je wilt graag dat iemand daar naar kijkt dan moet je dat maar even laten weten.

Gr.

Dennis van Leur

Bedankt, Dennis. Ik hoop ook via dit forum in contact te komen met een pro. Ik zie dat jij een pro bent, maar niet in onze regio. Ken jij iemand? Of eventueel een ander forum/site waar pro's zich verzamelen?

Hans

Hoi Hans,

Ik zou zo even geen mensen weten die in je buurt wonen. Ik denk toch dat je bij een bedrijf uitkomt i.v.m. facturing de meeste zullen waarschijnlijk geen eigen bedrijf hebben.

Gr.

Dennis

Nee. Maar we zijn nu aan het testen met een extern filter middels dns omleiding: cleanport.nl. Ziet er vooralsnog goed uit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan