SBS 2008 en IP wijziging

Status
Niet open voor verdere reacties.

SpiritHB

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2011
Goededag,

Ik heb mij hier zojuist als gebruiker geregistreerd in de hoop dat iemand mij met het onderstaande probleem kan helpen :-)

Ik heb een Windows 2008 SBS draaien en hier gaat iets niet helemaal goed in de TCP/IP configuratie.

Ik heb laatst het server IP adres moeten wijzigen van 192.168.0.98 naar 192.168.2.100, deze wijziging heb ik middels de wizzard in SBS 2008 doorgevoerd. Deze wijziging ging ook vlekkeloos.

Ivm interne wijzigingen moest ik een korte tijd later het IP adres wijzigen in 192.168.178.2. Deze wijziging heb ik op dezelfde manier doorgevoerd echter hier gaat iets niet helemaal goed :-)

ipconfig geeft mij de juiste IP adres, gateway etc weer, echter als ik naar de tcp/ip instellingen ga duikt daar telkens weer het oude ipadres 192.168.2.100 op.

Ik heb al meerder malen de wizard "connect tot the internet" en "Fix my Network" geprobeerd. Ook het handmatig wijzigen heeft geen zin.. Na een reboot is alles weer bij het oude..

In bijlage 2 afbeeldingen..

Ik hoop dat iemand van jullie mij verder kunnen helpen..

Thanks alvast..

tcpip.pngipconfig.png

Eerste wat je moet doen is (zodra je het probleem weer hebt) is het goed zetten. Dan opnieuw terug naar de TCP/IP instellingen, en klikken op Erweitert.

In het tabblad IP kijken of daar nog een tweede ip-adres staat aangegeven. Indien ja, haal die dan weg.
Kijk ook in het tabblad DNS, en haal ook daar 'foute' DNS-servers weg (als je die daar aantreft).

Daarna weer een keer dezelfde routine als in de 2de paragraaf aangeven.

Zodra dat allemaal gedaan is:
start regedit.exe
Ga naar de sleutel HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters\Interfaces
Kijk bij elke interface die als subsleutel daaronder staat of daar nog ergens dat 192.168.2.100 ip-adres voorkomt. Wijzig het naar het juiste ip-adres, als je nog wat vindt.

Herstart je server nog een keer, en kijk of je probleem voorbij is.

Tijs.

Hallo Tijs,

Dank voor je uitleg. Ook dit had ik al geprobeerd.
Zojuist de hele voorgang nog eens gedaan en de registry gechecked. In de registry staat het juiste IP adres.
Als ik in de registry op het IP adres 192.168.2.100 zoek komen geen resultaten tevoorschijn.

Vooropgesteld dat je W2008 server ook DHCP server is:
a. Zorg ervoor dat het huidige vaste ip-adres van de server ook uitgedeeld kan worden door de DHCP server. Pas dus (indien nodig) de scope aan, zodat het huidige ip-adres van de server ook uitgegeven kan worden.
b. Maak een DHCP reservering voor het MAC adres van de gebruikte netwerkkaart in je server. Zet die reservering zodanig dat het gewenste ip-adres er in staat. [Ik ga ervan uit dat de andere instellingen in de scope al goed staan, zoals domeinnaam etc.]
c. Zet de TCP/IP instellingen op Automatisch ip-adres verkrijgen. Check daarna of de server de juiste instellingen heeft gekregen (zie reservering van b.)
d. Zet daarna de ip-instellingen weer vast in op de juiste gegevens. Hopelijk werkt dit dan wél goed.

PS: Dit kun je het beste doen rechtstreeks op console op de server, want als het ip-adres verkeerd uitpakt bij c. dan kun je er (natuurlijk) remote hoogstwaarschijnlijk niet (direct) meer bij...

Tijs.

Ik ben morgen weer in de firma en dan ga ik dit proberen. Thanks alvast!

Helaas helaas...
Ook dit maakt geen verschil...
Ik heb het ip adres middels reservering op mac adres ingesteld maar na een reboot krijgt de NIC helemaal geen IP adress.

Vervolgens weer de connect wizzard gedraait en alles loopt weer enkel in de TCP/IP instellingen wordt een foute IP weergegeven.

Wat ik zelf zo vreemd vind is dat de IP in de TCP/IP instellingen anders is als de uitkomst van ipconfig :-S

(Linux is gelukkig niet zo eigenwijs :-))

Wat je zou kunnen proberen is IPv4 te resetten:
Open een cmd-venster met administrator rechten.
netsh int ip reset resettext.txt
netsh winsock reset
Dan de ip-gegevens nog een keer goed instellen/nakijken en de server herstarten.

Zonder verdere meldingen uit de Logboeken, registry-exports etc. wordt het vanuit het forum lastig om specifiek een oorzaak/oplossing te vinden voor je probleem. Ik heb het in ieder geval nooit in die vorm gezien zoals jij beschrijft (ipconfig geeft andere informatie dan Status in Netwerkcentrum/Netwerkverbindingen).

Tijs.

Het is inderdaad erg vreemd.. Ik heb welliswaar maar weinig ervaring met SBS omgevingen maar Windows servers ansich is niet nieuw voor me.

Inmiddels heb ik een workarround gevonden. Ik heb een andere netwerkaansluiting in gebruik genomen en de andere gedeactiveerd...

En raad eens... nu is alles correct.. Het IP adres word nu overal correct weergegeven.

Bedankt voor de hulp.

PS: als ik meer tijd heb zal ik nog eens de andere aansluiting proberen en kijken of ik het probleem kan oplossen.. het resultaat zal ik hier posten.

Groeten uit Bremen (DE).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan