SBS server 2003 SP2 Disk management wil not work

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tridec

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 jun 2010
Hoi,

Ik heb hier een SBS server 2003 SP 2 staan die na een x aantal dagen het niet meer lukt om zijn disk management te laten zien.
Enige wat hij laat zien is connecting to Logical Disk Managament. Hier blijft hij op staan en geeft geen foutmelding.
Aangezien BESR gebruikt maakt van Logical Disk Management heb ik dus een probleem.
Zodra deze uit valt werkt mijn back-up niet meer en moet ik weer rebooten voordat het werkt.

De enige error in eventvwr\application is er 1 van .NET Runtime, eventid 0:

The description for Event ID ( 0 ) in Source ( .NET Runtime ) cannot be found. The local computer may not have the necessary registry information or message DLL files to display messages from a remote computer. You may be able to use the /AUXSOURCE= flag to retrieve this description; see Help and Support for details. The following information is part of the event: .NET Runtime version 1.1.4322.2443- AutoApprove.exe - Common Language Runtime Debugging Services: Application has generated an exception that could not be handled.

Process id=0x233c (9020), Thread id=0x2680 (9856).

Click OK to terminate the application.

Bijgesloten een lijst van services die na een reboot gestart zijn en die ook aanblijven als de fout op treed.

Er staat geen software van APC op en de Logical Disk Management Administration Service heeft er niks mee te maken aangezien die nu ook neit aan staat en vandaag heeft hij een reboot gedaan.

Als iemand ideeen heeft die uiteindelijk te maken heeft met 1 reboot dan hoor ik het graag. Reboot van deze server is namelijk niet erg snel.

Alvast bedankt

Bijlagen

• sbserver_services.jpg
    sbserver_services.jpg
    99,1 KB · Weergaven: 37
a. Gebruik zo min mogelijk technische afkortingen. Je jaagt daarmee wellicht lezers weg. Toevallig weet ik dat BESR "Backup Exec System Recovery" van Symantec is, maar dat zullen wellicht niet alle lezers weten.
b. Waaruit concludeer je dat BESR gebruik maakt van de Logical Disk Manager? Enige waar BESR (als ik me goed herinner) gebruik van maakt is Volume Shadow Copy, alwaar door BESR een provider is geregistreerd.
c. Kijk eens m.b.t. je foutmelding op Google, en zoek op:
event-id 0 .net runtime 1.1 "autoapprove.exe" 1.1.4322.2443
Lijkt een probleem met performancemeting te zijn, maar niet (direct) een applicatie probleem, maar interpreteer zelf. deze link lijkt mij het meest relevant/zinvol in dit kader (o.a. de opmerkingen van YiChun Chen).
Zo verderklikkend op links etc. (bijv. .NET Framework Setup Verification Tool User's Guide) heb ik een mogelijke verklaring waarom je bij Disk Management (is een Microsoft Management Console (MMC)) geen beeld krijgt: "MMC uses the .NET Framework"

Alles bij elkaar geveegd wat hierboven staat is wat mij betreft helemaal niet aangetoond dat de Logical Disk Management service niet werkt, en je schermafdrukken geven aan dat die ook gewoon gestart is en verder staan er (naar jouw aangeven) blijkbaar in Logboeken -> System geen (fout-)meldingen die betrekking hebben op services van Windows 2003.
Wat bijv. zou kunnen zijn is dat de beheertool van BESR óók gebruik maakt van .Net framework, en daarom geen beeld laat zien/niet start.

Dus 2 dingen liggen in de lijn van een oplossing:
i. Zorg ervoor dat .Net framework 1.1 gefixt wordt. Let op: .Net Framework 1.1 is een integraal onderdeel van Windows 2003, dus je zult er niets over vinden in Configuratiescherm -> Software, alleen updates ervan. Er worden wat grove tools genoemd die dat kunnen bewerkstelligen. Liefst los je het op door een herinstallatie/reparatie dan eerst het verwijderen van .Net framework 1.1.
Je kunt evt. ook denken over een in-place upgrade/reparatie van Windows 2003, maar dan zul je wel een SP2 geïntegreerde installatie-cd van Windows 2003 moeten hebben. Die kun je (o.a.) maken met nLite icm. SP2 voor W2003 ENG danwel SP2 voor W2003 NL.
ii. Stel dat i. helemaal lukt maar geen oplossing geeft, dan zou ik verwachten dat het genoeg is om BESR opnieuw te installeren (danwel te kiezen voor repareren) en daarna volledig updaten.
Let erop dat (als ik me goed herinner) (enkele) herstarts van de server bij zowel i. als ii. noodzakelijk zijn, doe dat dus op een tijd buiten de normale werkuren en neem er ruim de tijd voor.
Wellicht een goed idee om eerst via de 'illegale' Symantec Ghost een backup te maken op externe harde schijf. Norton Ghost is in Hiren's Boot CD versie 10.6 nog aanwezig als je na opstarten van de CD kiest voor "Mini Windows XP". Zodra Mini Windows XP is opgestart, dan HBCD Menu openen en aldaar kiezen voor Menu -> Backup -> Norton Ghost.
Misschien kan je ook een backup maken via de BESR opstart-cd's, maar zeker ben ik daar niet van (in mijn herinnering kan er alleen mee gerestored worden, dus geen backup gemaakt).

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
vervolg

Inderdaad BESR is Backup Exec System Recovery van Symantec.
Om even reactie te geven op een paar van je voorstellen:
punt b. daar zit denk ik het probleem. Het lijkt er namelijk op dat in het weekend het fout gaat, omdat BESR dan de service Volume Shadow Copy gaat stoppen en starten.
Als je in services kijkt dan staat hij nog op 'Stopping'

Het lijkt dus ook dat die 2 problemen niks met elkaar te maken hebben.
Want kun nu de LDM ook niet openen en geeft hij de melding Unable to connect to Logical Disk Management.

Ik ga dus nu de foutmeldingen in de eventvwr na en heb wat GPO's disabled om te kijken of het daar aan zou kunnen liggen.

Probeer deze post bij te vullen indien ik iets nieuws weet.
Maar nieuwe voorstellen mogen altijd binnen komen!

Wat schrijf je nu precies? Dat Volume Shadow Copy service op Stopping komt te staan zodra SBESR geprobeerd heeft een backup te maken? Oftewel dat alles (LDM etc.) goed werkt tótdat SBESR actief geworden is?
Indien ja, dan lijkt me een herinstallatie/reparatie/update van SBESR voldoende om het probleem te verhelpen en als dat niets oplevert minstens een vraag voor Symantec en/of de leverancier van de software.

Tijs.

Neen, wat ik probeer te zeggen dat het inderdaad 2 losstaande problemen zijn.
De instelling van BESR is dat elke maandag een complete back-up wordt uitgevoerd en de overige 4 werkdagen een incrementele.
Dus de back-up draait gewoon op vrijdag, maar ergens tussen vrijdag en maandag gaat de service Volume Shadow Copy op stopping.

In de scheduled tasks ligt me niks staan waar ik me zorgen over moeten maken behalve shadowcopy maar die draaien gewoon goed

Kijk eens in de Logboeken: Start -> Uitvoeren -> eventvwr.exe
Kijk vooral in de secties Toepassing en Systeem.
Kijk of je daar wat duidelijkheid kunt krijgen over de redenen/omstandigheden waarin VSS 'vastloopt' in het weekend.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan