scannen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ricus

Gebruiker
Lid geworden
2 jul 2006
Berichten
7
Ik heb de canonscanLide 25 gekocht. Als ik deze wil gebruiken - na een juiste installatie - krijg ik de melding "kan de twain bron niet vinden". Heb inmiddels het nodige geprobeerd, inclusief het raadplegen van de canon helpdesk, maar niets helpt.
Op de laptops van mijn kinderen (XP en Vista) werkt de scan na installatie prima!
Gaarne advies / hulp.
Ik heb zelf XP op mijn computer.
Gr
Ricus
 
.
Controleer of het juiste apparaat is geselecteerd. Als je problemen met het scannen in een bepaald programma ondervindt dan kan je dat in het menu vinden. Bij Photoshop bijvoorbeeld na het menu item Importeren bij "Bron Selecteren." Werkt de scanner wél normaal met het eigen stuurprogramma, dus wanneer er geen programma's geopend zijn en je op de scan knop drukt?

Kan er een service uitgeschakeld staan? Interessant is hierbij het logboek met fouten dat je kunt vinden bij Configuratiescherm - Systeembeheer - Logboeken. Zoek naar het tijdstip van de fout en dubbelklik op een fout om bijzonderheden te zien. Als er een service niet kan worden gestart dan staat dat hier vermeld.
Geef in dat geval bij Start - Uitvoeren de opdracht "Services.msc" Vergroot het venster en controleer de status van de service. Met dubbelklikken of Eigenschappen in het contextmenu kan een service worden ingeschakeld en de status ervan veranderd worden.

Ik zou overal controleren of er nog een ander scanner stuurprogramma of driver geïnstalleerd kan zijn, bij Software in Configuratiescherm, bij het menu Start - Alle Programma's en in het overzicht van Configuratiescherm - Systeem - Apparaatbeheer. Deze moet dan verwijderd worden. Eigenlijk moet je oudere drivers altijd eerst deïnstalleren voor dat je andere of nieuwere drivers installeert. Ook als je opnieuw probeert te installeren. Als dat niet gebeurd is kan dat heel goed reden van mislukking zijn.

De twaindrivers hebben de namen twain.dll en twain_32.dll. Dit wetende zou je die kunnen verwijderen als je de drivers opnieuw installeert. Zoek er eens naar met Zoeken en wees zeker dat deze overal verwijderd zijn nadat je de driver hebt gedeïnstalleerd. Kijk ook of de scanner verdwenen is bij Apparaatbeheer. Start opnieuw op. Installeer daarna de scanner opnieuw en houdt je daarbij goed aan de volgorde van installeren, aansluiten en aanzetten die in de handleiding beschreven staat.

Als het nog niet wil, probeer dan eens te scannen met IrfanView of met het scanprogramma VueScan die andere twaindrivers gebruiken.
 
goede tips

.
Controleer of het juiste apparaat is geselecteerd. Als je problemen met het scannen in een bepaald programma ondervindt dan kan je dat in het menu vinden. Bij Photoshop bijvoorbeeld na het menu item Importeren bij "Bron Selecteren." Werkt de scanner wél normaal met het eigen stuurprogramma, dus wanneer er geen programma's geopend zijn en je op de scan knop drukt?

Kan er een service uitgeschakeld staan? Interessant is hierbij het logboek met fouten dat je kunt vinden bij Configuratiescherm - Systeembeheer - Logboeken. Zoek naar het tijdstip van de fout en dubbelklik op een fout om bijzonderheden te zien. Als er een service niet kan worden gestart dan staat dat hier vermeld.
Geef in dat geval bij Start - Uitvoeren de opdracht "Services.msc" Vergroot het venster en controleer de status van de service. Met dubbelklikken of Eigenschappen in het contextmenu kan een service worden ingeschakeld en de status ervan veranderd worden.

Ik zou overal controleren of er nog een ander scanner stuurprogramma of driver geïnstalleerd kan zijn, bij Software in Configuratiescherm, bij het menu Start - Alle Programma's en in het overzicht van Configuratiescherm - Systeem - Apparaatbeheer. Deze moet dan verwijderd worden. Eigenlijk moet je oudere drivers altijd eerst deïnstalleren voor dat je andere of nieuwere drivers installeert. Ook als je opnieuw probeert te installeren. Als dat niet gebeurd is kan dat heel goed reden van mislukking zijn.

De twaindrivers hebben de namen twain.dll en twain_32.dll. Dit wetende zou je die kunnen verwijderen als je de drivers opnieuw installeert. Zoek er eens naar met Zoeken en wees zeker dat deze overal verwijderd zijn nadat je de driver hebt gedeïnstalleerd. Kijk ook of de scanner verdwenen is bij Apparaatbeheer. Start opnieuw op. Installeer daarna de scanner opnieuw en houdt je daarbij goed aan de volgorde van installeren, aansluiten en aanzetten die in de handleiding beschreven staat.

Als het nog niet wil, probeer dan eens te scannen met IrfanView of met het scanprogramma VueScan die andere twaindrivers gebruiken.

Dank voor je reactie. Met Vuescan doet de scanner het in ieder geval! Ik zal de andere opties ook nog eens nalopen. Klasse
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan