Scanner HP OFFICEJET d155xi

Status
Niet open voor verdere reacties.

hb1295

Gebruiker
Lid geworden
3 jul 2008
Scanner HP OFFICEJET type d155xi

Ik krijg de melding "SCANNER DEFECT" nadat de scannerlamp enige tijd heeft gebrand.
De scanner verandert niet van positie en blijft aan de rechterkant hangen.

Heb apparaat al diverse malen gedemonteerd om glasplaat onderzijde te reinigen en de "mirrors" van de scanner. Maar alles lijkt schoon en helder. Het codewieltje al gereinigd maar nog niet gedemonteerd. Codewieltje lijkt niet vuil te zijn.

Hoe kan ik codewieltje beste reinigen ? Met wattenstaafje gedaan maar plaatje lijkt niet vervuild. Moet het plaatje in bepaalde positie worden gezet of gaat dat automatisch?

Alle opties in HP-chat al besproken. #3 ( gedeeltelijke reset) en #6 geheel gereset al geprobeerd. Foutmelding blijft maar nu tracht het apparaat op te warmen doch de lamp gaat dan uit na korte tijd en de melding komt terug.

De printplaat van de scanner lijkt mij niet defect omdat de scanner wel in de uitgangspositie terug wordt gebracht. Als ik tussentijds wil kopiëren gaat apparaat opwarmen en ik hoor dan een soort stofzuigergeluid maar dat stopt kort daarna en dan verschijnt de foutmelding op het display. Ik hoor dan wel een aantal malen een tikkend geluid in de linkerkant van het apparaat.

Ik heb het afdekplaatje ook al van het scannerapparaat gehad maar verder open maken is mij te riskant. Ik heb de spiegels voor zover mogelijk gereinigd met een wattenstaafje met soort glassex.

Wat kan ik nog meer doen?

Alvast bedankt voor een evt oplossing om het probleem te herstellen.

Laatst bewerkt:
En dé-installatie (inc. alle HP scanner software) en daarna, na een computeropstart een nieuwe installatie?

de-installatie

Het zit niet in de software maar is een hardwarematig probleem.

Ik draai trouwens WINDOWS XP PROFESSIONAL Nederlandse versie.

Het "tikken" links is waarschijnlijk van de getande aandrijfriem die over de tandjes van de motorpoelie schiet.. De scanner moet eerst "homen" [z'n startpositie vinden] en telt dan een x aantal streepjes op het codewieltje vanaf de mechanische blokkade aan het eind en gaat daarna weer terug... als het codewieltje vuil is of de lensjes in het [zwarte, U vormige] codepoortje waardoor het codewieltje loopt, vies zijn... dan staat de lamp mechanisch al vast tegen het eind maar probeert de motor 'm toch nog verder te duwen, waardoor de aandrijfriem een tand verspringt... daarna is de scanner "compleet de kluts kwijt" want de "telling" klopt niet meer, en krijg je de mededeling "scanner defect.

Reinig het schijfje en het poortje voorzichtig met een stukje zeemleer [of wat daar voor door kan gaan]..
Het kwam eerder op dit forum ook voor dat het poortje gewoon kapot was....
Daar kun je dan, behalve vervangen, weinig aan doen....

Het zit niet in de software maar is een hardwarematig probleem.
Ik draai trouwens WINDOWS XP PROFESSIONAL Nederlandse versie.

Gelet op je verhaal is dat idd. een inkoppertje ja. Maar wie garandeert jou dat je na het mogelijk oplossen van de oorzaak, nu niet (ook) een stuurprogramma probleem hebt (overgehouden?) Als het 100% hardwarematig is, dan denk ik dat je bij de Helpmij wellicht niet veel verder zal komen v.w.b. dé oplossing, een monteur van HP zal dan nodig zijn en gelet op de kosten van reparatie zal het dan wel een nieuwe gaan worden.

Laatst bewerkt:
softwareprogramma

Eerder had ik de printerdriver al een keer verwijderd en de software opniew ingesteld via de bijgeleverde CD-rom.

Maar helaas ook toen problemen.

Ik ga hem nogmaals proberen te reinigen conform eerdere reactie waar ik erg blij mee ben.

Ik laat het resultaat jullie uiteraard weten !

Laatst bewerkt:
Reinigen codeplaatje en lensje in blokje

Het reinigen is mij nog niet gelukt....althans scanner werkt nog niet.
Het u-blokje kan volgens mij niet afzonderlijk vervangen worden.

Helaas heeft het niet geholpen. Het codeplaatje lijkt in orde in elk geval.......de wagen loopt naar het eindpunt en beweegt dan wat op en neer.......ik zie nu ook een rood infraroodlampje branden in het U-blokje. Maar helaas de lamp gaat dan uit en de storing verschijnt.

Ik hoor nu duidelijk - TOCH aan de linkerzijde in het apparaat een tikkend geluid afkomstig van de printplaat. Mogelijk functioneert de platte witte stroomkabel niet goed ? Nog maar even verder speuren dan.....................

Laatst bewerkt:
d155xi scanner HP Officejet

Iedereen die gereageerd heeft bedankt.

http://www.bethrees.com/printerFix/

Bij plaatje 27-28 ging het bij mij fout. Stom ? Misschien ja maar daarom een waarschuwing voor anderen.

Ik heb de scanner nog uit elkaar gehad en had al alluminium folie aangebracht zoals in schema is aangegeven.

Echter ( ik schrijf dit vooral ter lering aan iedereen ) toen ging het mis. Met het verwijderen van een van de scannerlampen ging het fout en brak het glazen staafje. Het lijkt aan de buitenkant op een stangetje. Het blijkt erg teer te zijn en achteraf ook zeer begrijpelijk. Als je eraan begint haal dan eerst het snoer er geheel af.

Het lijkt lastig terug zetten maar is het op zich niet. De spiegels zou ik zelf laten zitten want kan je ook zo schoon maken met een wattenstaafje en wat Glassex of gelijkwaardig product.

Maar goed, Ik probeer nog aan een scannerlamp voor dit type te komen en anders zet ik de gehele offset in de verkoop .

Laatst bewerkt:
Vraag niet opgelost

Ik heb nog niet alle testen kunnen doen omdat ik nog geen scannerlamp heb kunnen vinden. Een van de lampen is helaas gebroken.

Mijn vraag is dus nog steeds wat ik nog meer kan ondernemen om de scanner alsnog aan de praat te krijgen. Helaas zijn de printerkoppen nu ook slecht geworden omdat ik het apparaat al die tijd niet heb kunnen gebruiken door de defecte scanner.

Misschien heeft iemand nog een losse scanner eventueel met losse geleidestang en scannermotor met codewieltje om te kijken of het probleem toch daarin te vinden is

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan