Scanner met LED ipv Lamp

Status
Niet open voor verdere reacties.

kennethbeer

Gebruiker
Lid geworden
4 okt 2000
Hoi,

weet iemand of er scanners bestaan met LED's in plaats van een lamp? Dit komt de opstartsnelheid zeker ten goed. Ik heb wel eens gehoor dat ze er zijn maar weet de fabrikant niet.

alvast bedankt!!

gr. Kenneth

Scanners met LED's ipv een lamp? Nog nooit van gehoord. Lijkt mij ook heel vreemd aangezien een LED of meerdere nooit zoveel ligt kunnen produceren (bij mijn weten).

En welke opstart tijd zou dan dan korter worden? Niet van de PC. Misschien en opwaren bij het scannen maar dat duurt toch niet zo lang? Das een keer en elke keer daarna (als er niet al teveel tijd tussen zit) hoeft het niet meer.

Ik heb er wel eens wat over gelezen (PCM als ik me niet vergis), ze zouden zuiniger zijn in het gebruik, maar volgens mij was inderdaad de lichtopbrenst het probleem.

ze bestaan echt....

CIS staat voor 'contact image sensor'. Dit wil zeggen dat de complete optische sen- soren als één lijn onder het te scannen oppervlak schuiven. Het te scannen opper- vlak wordt meestal belicht door LED's. Het voordeel hiervan is dat de scanner zeer energiezuinig is en gevoed kan worden uit bijvoorbeeld de USB-aansluiting. Ook is deze techniek goedkoper dan een koude kathode. Het nadeel is dat de depth of field klein is, dus het te scannen object écht op de glasplaat moet liggen. Scannen van driedimensionale objecten gaat dus niet en zelfs documenten op sterk gekreukt papier kunnen problemen opleve ren, zodat er 'gaten' ontstaan in de scan waar het papier de glasplaat niet raakt. Onafhankelijk van de gebruikte techniek is USB voor de meeste scanners momenteel de beste bandbreedte. USB is sneller dan parallel en veel goedkoper dan bijvoor beeld SCSI. En met USB 2.0 in het voor uitzicht zal de aansluiting geen beperken de factor meer zijn.
(Bron: http://www.ocon.nl/Producten/Scanners/Scanner.htm)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan