• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Scatterplot

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sebastiaan84

Gebruiker
Lid geworden
30 jun 2008
Hallo,

Op het moment ben ik scatterplots aan het maken van verschillende reeksen. De bedoeling is om van een volgende tabel in 1 keer een scatterplot te maken:

Productsoort Breedte Dikte

Product A 5 10
Product A 4 7
Product A 3 6
Product B 0,5 7,6
Product B 7 5
Product B 2 9
Product C 1 7
Product D 3 7
Product D 1 8
Product D 2 10

Nu wil ik dus 4 reeksen hebben met de getallen erna als invoer. Dit lukt wel als je het handmatig invoerd, dan geef je namelijk per range een naam mee en ga je daarna verder met de volgende etc etc. Maar ik moet er nogal veel maken en van grote databases, dus nu vroeg ik me af of het niet in 1 keer kon?

Ook vroeg ik me af of je de index van de scatterplat (dus de kleuren en/of kruisjes) kon wijzigen?

Alvast bedankt.

Groeten,
Sebastiaan

PS. ( ik zag net dat de tabel er niet erg mooi uit kwam te zien, maar de eerste kolom is het product, de 2de is de breedte en de derde de dikte. Ik hoop dat de tabel wel duidelijk is.

Laatst bewerkt:
Via google op scatterplot gezocht en iets gevonden en voor jou aangepast.
Zie bijgaand resultaat

Via google op scatterplot gezocht en iets gevonden en voor jou aangepast.
Zie bijgaand resultaat

Hallo Popipipo,

Ook bedankt voor je reactie! En het komt inderdaad in de buurt van wat ik wil. Ik denk dat ik er wel iets mee kan. Het liefst zou ik de tabel gebruiken zoals ik hem heb gegeven, omdat ik iets van 1000 van deze variabelen heb, waardoor het erg lang duurt om het om te zetten naar zo'n tabel. Maar ik zal er even aan gaan zitten, mochten er nog suggesties of ideen zijn, dan hoor ik het wel.

Groeten,
Sebastiaan

via een vertikaal zoeken functie gaat het invoeren van de waarden ook.

via een vertikaal zoeken functie gaat het invoeren van de waarden ook.

Hallo Popipipo,

Ik had er nog geen tijd voor gehad om verder te kijken. Maar dit is inderdaad een perfecte oplossing! Hartstikke bedankt voor je hulp! Hier kan ik awt mee.

Groeten,
Sebastiaan

Ik dacht dat de vraag goed was opgelost, maar als ik het op deze manier doe, dan vergeet hij op de een of andere manier een aantal punten te plaatsten. Ik zie niet in waarom. Ik heb de file toegevoegd waarin het aangepaste werk staat. Eerst staat de data, dan 2 kolommen om op te zoeken vervolgens staan aan de rechterkant twee tabellen en 2 grafieken. Op zich zou dezelfde data punten eruit moeten komen omdat we dezelfde breedtes en diktes gebruiken, alleen is een andere route mogelijk. Daarom zouden de punten van de 2 tabellen overeen moeten komen. Echter is dit niet het geval.

Een andere mogelijkheid is om 3 kolommen te gebruiken en vervolgens moet hij uit de eerste kolom de naam van de reeksen halen en indien ze hetzelfde zijn moet het 1 reeks worden. De andere 2 kolommen worden dan de input voor de scatterplot. Heeft iemand een idee? of weet iemand waarom sommige punten worden overgeslagen?

Groeten,
Sebastiaan

Laatst bewerkt:
De file is te groot om hem te uploaden. Maar als ik data verwijder, dan komen er ineens andere punten naar boven, dus als ik de file kleiner maak, dan gaat hij waarschijnlijk wel kloppen. Heeft iemand een idee over deze afwijking?

probeer de volledige file (dus met alle gegevens erin) te zippen. Daarna het gezipte bestand uploaden. Dat zou wel moeten lukken.

Bedankt voor de tip van het zippen. Toen ik de file in 1 keer zipte (weet niet of dat een goed woord is) ging het nog neit goed, dus daarom heb ik de file in tweeen gebroken. De grafieken staan nu in 2 aparte files. Waarbij de tabel van scaterplot3.xls ergens onder de grafiek staat. (Dit omdat eerst de andere tabel er netjes boven stond.

Nu is dus te zien dat er punten boven een breedte van 1550 niet te zien zijn in grafiek 1, maar wel in grafiek 2. Hoe kan dit?

Groeten,
Sebastiaan

Bijlagen

hmmm, ik snap het probleem niet goed. Sommige punten worden overgeslagen zeg je.
Bedoel je de waarden "N/B?" ?
Dat wil gewoon zeggen dat je voor die punten nog geen waarden hebt.
Je moet er dus zeker van zijn dat je voor elke route elke dikte hebt ingevuld.

Ik ben niet zeker of je hiermee voldoende info hebt...

Dat is niet wat ik bedoelde, maar ik snap wel waar het nu fout gaat. En dat het anders moet. In deze file staat namelijk eerst de gegevens (Breedte, Dikte, Route Goldmine Route Model) Hier worden beide scatterplots op gebasseerd. Waarbij de dikte en breedte hetzelfde blijft, alleen de naam kan veranderen. We houden dus dezelfde plot, echter kunnen de kleuren van de punten veranderen.

Vervolgens is er een opzoekkolom iets meer naar rechts, hier worden de namen gewoon samen genomen van de tabel, verder gebeurd er niets. Tenslotte is er een tabel waar de waarden worden opgezocht en indien hij bestaat wordt er de breedte ingevuld.

Hier gaat het fout, omdat we per dikte en route niet meerdere breedtes kunnen invullen. Daarom staan sommige punten niet terug te vinden in de grafieken.

Mijn vraag is nu dan ook of er een andere manier is om een scatterplot 2 scatterplots te maken van de gegevens, behalve de reeksen 1 voor 1 te selecteren en toe te voegen.

Ik ben er al uit. Ik heb zo'n soort tabel gemaakt, alleen dan voor iedere regel. Daardoor gaat het wel goed.

Bedankt voor jullie hulp.

Groeten,
Sebastiaan

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan