scenarioanalyse, opslaan knooppunt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Olivier Huizer

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
25 apr 2009
Beste mensen,

Ik ben een beetje aan het hobbyen in VBA, en loop tegen een hardnekkig probleem aan, vandaar dat ik wil proberen van jullie kennis en goedheid te profiteren. Hopelijk kunnen jullie me helpen en kan ik binnenkort de gunst aan iemand anders terugdoen.

Het probleem is dat ik een schaakprogrammaatje aan het maken ben, waarbij ik een collectie Velden heb gedefinieerd, die ik voor het doorrekenen van de diverse mogelijkheden op het schaakbord wil laten veranderen, maar die ik tegelijk wil opslaan, om na het doorrekenen van de eerste variant weer de juiste uitgangspositie te kunnen oproepen.

Ik heb het hoofdprogrammaatje in module 1 staan, en ik dacht dat als ik in een andere module een collectie als Private definieer, dat die collectie dan immuun is voor de procedures die later in module 1 worden uitgevoerd, maar dit is niet zo, de opgeslagen collectie verandert net zo hard mee!

Mijn module 2 ziet er ongeveer zo uit

Code:
Private stellingvoormogelijkheidvoorzwartopzet1 As Collection

Sub definieerstellingvoormogelijkheidvoorzwartopzet1()
  Set stellingvoormogelijkheidvoorzwartopzet1 = Velden
End Sub

Sub gaterugnaarstellingvoormogelijkheidvoorzwartopzet1()
  Set Velden = stellingvoormogelijkheidvoorzwartopzet1
End Sub

Wat ik doe is in module 1 voordat ik een scenario ga doorrekenen de eerste sub uit module 2 oproepen, daarna in module 1 allerle dingen doorrekenen, en later de tweede sub uit module 2 oproepen. Maar steeds blijkt dat de opgeslagen collectie in module 2 net zo hard is meeveranderd als de berekende varianten in module 1.

Het lukt me dus niet om een kopietje te maken van de collectie die niet meeverandert.

Ook heb ik savesetting geprobeerd, maar dit werkte ook niet. Dit is echter minder vreemd, want ik heb hier helemaal geen ervaring mee, deze poging ziet er als volgt uit.
Code:
[SIZE="3"][SIZE="2"][SIZE="1"][SIZE="2"]Sub definieerstellingvoormogelijkheidvoorzwartopzet1()
 SaveSetting "TEST", "TEST", " stellingvoormogelijkheidvoorzwartopzet1", cVelden
End Sub

Sub gaterugnaarstellingvoormogelijkheidvoorzwartopzet1()
cVelden = GetSetting("TEST", "TEST", " stellingvoormogelijkheidvoorzwartopzet1")
 DeleteSetting "TEST", "TEST", " stellingvoormogelijkheidvoorzwartopzet1"
End Sub[/SIZE][/SIZE][/SIZE][/SIZE]
Iemand een tip voor deze sympatieke prutser?

Groeten, Olivier

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan