Schakelaar op voedingskabel hardeschijf monteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Road Dogz

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
9 nov 2006
Kan iemand mij zeggen of dit gaat en eventueel uittleggen?

Gaat het om een ATA of een SATA schijf?

Bij een ATA schijf is het sowieso af te raden. Daar zal je harde schijf niet zo blij mij zijn.

Bij een SATA schijf weet ik niet zeker, daar voor moet je even een reactie van iemand anders afwachten.

Sommige SATA-controllers zijn "hotswapable" of te wel, je kunt deze ontkoppelen als de pc nog aan staat.

Het gaat om een sata-schijf, ik wou hierbij een 2-polige lichtschakelaar gebruiken

Let op,

zoals ik aangaf hangt het wel van de SATA-controller af of ie hotswapable is.

ja in de gebruiks aanwijzing van je moederbord.
kijk bij het topic sata controler.

ja in de gebruiks aanwijzing van je moederbord.
kijk bij het topic sata controler.

Ik vind het nergens terug, heel de hadleiding van het mobo staat op 4 pagina's (zeer beknopt) terwijl de handleiding van mijn asus mobo meer dan 50 pagina's bevat. Moest het helpen.. het mobo is een MSI 945GZM6.

Die van 4 pagina`s is je Quick Starters Guide. Je moet er nog een hebben als het goed is.

Anders even op het internet naar de volledige handleiding zoeken op de site van de fabrikant. Meestal kun je een PDF versie downloaden.
(Acrobat reader nodig om PDF te kunnen lezen)

Het is anders niet aan te raden een HD op deze radicale manier uit te schakelen, om geen gegevensverlies te lijden, moet je de HD eerst afmelden bij Windows (zoals USB-appartaten), en dan afkoppelen. Ik weet ook niet wat een schakelaar zal doen als ie serie geschakeld wordt met de data-stroom, dus ik zou toch eerst eens proberen met een HD die geen kwaad kan. Tegenwoordig kan je ook reeds uitwendige bays krijgen SATA -> USB. Ook kan je een speciale tray inbouwen in een 5 1/4 bay, waar je dan een drive kunt inplaatsen.

mvg

Jan

Het is anders niet aan te raden een HD op deze radicale manier uit te schakelen, om geen gegevensverlies te lijden, moet je de HD eerst afmelden bij Windows (zoals USB-appartaten), en dan afkoppelen. Ik weet ook niet wat een schakelaar zal doen als ie serie geschakeld wordt met de data-stroom, dus ik zou toch eerst eens proberen met een HD die geen kwaad kan. Tegenwoordig kan je ook reeds uitwendige bays krijgen SATA -> USB. Ook kan je een speciale tray inbouwen in een 5 1/4 bay, waar je dan een drive kunt inplaatsen.

mvg

Jan

Ik wee dat er externe behuizingen zijn maar die beginnen (sata) vanaf 50 € terwijl je voor pakweg 80 € al een volledige externe harde schijf van 250 Gb hebt. Dus voor een schijf van 80 Gb vindt ik dat een beetje te gek.

Ik heb een MSI K9N neo-f moederbord met daarop 4 SATA II poorten.

Ik heb laatst een behuizing gemaakt,van een halve midi tower,voor 3 externe harde schijven met koeling en al.Ik heb deze behuizing aangesloten op de 3 overgebleven SATA II poorten van mijn moederbord(met 3 SATA kabeltjes).Via een schakelaar kan ik de voeding in de behuizing aan en uit zetten.Onder XP werkt het perfect,ze worden zelfs in de lijst met hardware veilig verwijderen weergegeven,zodat ik dus de harde schijven eerst kan afmelden voordat ik de voeding uitschakel.

Onder Vista ultimate lukt het me nog niet om de schijven aan te melden,wanneer ik de voeding in schakel.Ik moet me dan eerst af en aanmelden in Vista voordat de schijven in apparaatbeheer verschijnen.

@hjllo,

1. hebt al een eigen topic over dit probleem lopen.
2. het is niet netjes om bij iemand anders zijn/haar topic in te breken met jou probleem.

Waar heb jij het over...........ik geef alleen aan dat het gewoon mogelijk is om via een schakelaar de schijven te bedienen onder xp (met vista ben ik nog bezig)

Als jij daar iets anders in denkt te lezen is dat jouw probleem.:thumb:

Ik ben weg.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan