schakelaar voor 2 computers op 1 ADSL-aansluiting

Status
Niet open voor verdere reacties.

tryer

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2003
Ik heb een tele2 multimedia Modem Davolink DV-201 (ADSL en telefoon), met 2 aansluitingen voor 2 computers met draadaansluiting. Ik wil nu een derde vaste aansluiting. Ik wil mijn modem behouden. Bestaan er schakelaars waar ik op één vaste aansluiting door middel van een schakelaar kan kiezen tussen 2 computers ? Dus één draad van de 2 aansluitingen uit het modem gaat naar een schakelaar, vervolgens heb je een keuze tussen stand computer a en computer b. Bestaat zoiets ??

Als er al 2 computers aanhangen, lijkt mij dat het ook een router is, en kun je met een switch erbij, uitbreiden tot minimaal 4 poorten extra, als de 5e weer bezet is door de 2e comp.

ja, waarschijnlijk ook een router. Kun je wat meer info geven ? Hoe doe je dat ? Moet ik dan een adsl-stekker in een van de 2 adslpoorten steken, het andere eind van die draad in een switch, en op die switch kun je dan 2 tot 4 andere computers aansluiten ??

Nee, die 2 pc's hangen nu aan die modem/router via een LAN verbinding, haal er eentje af en daar plaats je de switch en aan die switch weer die pc, en dat allemaal met UTP kabel straight, heeft immers verder niets met de ADLS te maken maar met LAN, want dat zijn die 2 poorten waar die 2 computers aanhangen.

nog even voor de duidelijkheid: op één van de twee Lan-poorten van de modem / router sluit je de switch aan, en vanuit de switch kun je dan 2 of meerdere computers aansluiten ??

Jeb, meestal verkrijgbaar met minimaal 5 aansluitingen, een 5 ports switch.

leuk advies. Ik heb m'n modem gemold met de aansluiting van een switch. Volgens provider had ik een router / switch moeten gebruiken, een router wijst IP-adressen toe, een switch niet. Modem was er niet op berekend.

Wat een onzin, had je er ook geen 2 computers op aan kunnen sluiten, verdiep je er zelf dan eens in, en laat het dan niet over aan anderen, hoef je ook niemand valselijk te beschuldigen van fout advies.

Bron.

2 Software Features

2.1 IP fucntion

Bridge Function
PPPOE(LLC/SNAP)
DHCP(Client, Server)
PPPoA
IPCP
RIP
Static IP Routing
IP Filtering
ICMP
Proxy DNS
UPnP
SNMP (Agent & Tool)

Even voor de goede orde: Ik weet dat adviezen soms op een forum niet alle uitleg kunnen bieden die nodig zijn voor allerlei technische acties. Ik begrijp nog steeds niet waarom het wel of niet kan. Ik waardeer het dat anderen de moeite nemen antwoorden te geven op allerlei vragen. Ook jij Pier. Ik weet dat ik zelf verantwoordelijk blijf door adviezen op een forum als "Helpmij" uit te voeren. Toch lijkt het me handig dat andere forumlezers gewaarschuwd zijn om niet / wel (?) hetzelfde te doen.

En toch lijkt het mij ook handig om die adviezen dan zelf te controleren, en dit geval zeker, want je neemt nog steeds aan dat de veronderstelling van die medewerker de juiste is terwijl er nu vodoende bewijs is aangevoerd, mits je dat hebt gelezen, om die als foutief te bestempelen.

Als die medewerker niet eens zijn eigen aangeleverde producten kent, tja.

Ik geef meerdere malen aan, ook nog eens door de gebruiksaanwijzing, dat het een modem/router is, er zit immers een DHCP server in die de ip adressen uitdeelt, maar daar ga je vervolgens doodleuk omheen en komt daarna weer met het advies aan andere forumgebruikers om goed de adviezen in overweging te nemen.

En ook kan een switch, al dan niet aan alleen een modem waarbij hij gewoon niet die functie zou kunnen uitvoeren, en alleen bij een router dat zal doen, nooit een modem stuk maken, alleen in de ogen van een ISP, maar dat zal meer te maken hebben voor het verhalen van de kosten, onzin dus.

switch

Ik wil alleen verder discussiëren als er over en weer geen verwijten gemaakt worden. Er is iets niet goed gegaan. Punt. Laten we daar verder over discusiëren. Inmiddels is de modem-router gereset. Hij is nog steeds niet goed, maar kan wel weer gebruikt worden:thumb: !!

Er zitten 4 LAN-poorten op. LAN 1 en 2 zijn aansluitpunten voor digitale decoders (TV), LAN 3 en 4 zijn aansluitpunten voor snoeren naar de netwerkkaart van de computers. Na de reset werkten de poorten 3 en 4 niet meer. Er zit voor elk aansluitpunt ook een groen controle-ledlampje, die voor de poorten 3 en 4 ondanks aansluiting niet meer werkten. De aansluitpunten voor de digitale decoders voor de tv gebruik ik niet. Toevallig ook nog de netwerkkabel aangesloten op LAN 1 om dit uit te proberen (ondanks waarschuwing deze niet te gebruiken voor netwerkaansluiting !). Zie ik ledlampje 4 (dat normaal gesproken met poort 4 correspondeert) gaan branden en blijkt er toch verbinding met internet te kunnen zijn via LAN 1 poort. Daarna verder geprobeerd: LAN 2-poort blijkt te corresponderen met controlelampje LAN 3, en ook dit aansluitpunt voor de digitale decoder blijkt te werken voor internetverbinding. Of LAN-poorten 3 en 4 (andersom) werken voor digitale decoder weet ik niet. Heb daarna nog enkele malen de modem-router gereset, steeds met hetzelfde resultaat. De modem-router is dus ontregeld, maar werkt wel weer, of hij nog net zo goed werkt als te voren, weet ik niet, en of de digitale decoders werken weet ik ook niet.

Even verder met de discussie: Hoe kan een switch die ik aansluit op een LAN-poort voor internet een modem-router permanent ontregelen. Ik durf niet opnieuw een switch aan te sluiten.

De weg van de minste weerstand

Beste tryer, je rommelt teveel.

Ik heb voor ongeveer 80 Euri een ASUS breedbandrouter gekocht, als ik me niet vergis, 4 maal kabel, twisted Ethernet, 4 x wireless. Extra LPT en USB poort op de router. had hiervoor een ander merk, maar die schijnen standaard al problemen te geven.

Zo kun je vanaf veel meer PC's Internet op, je printer met LPT poort als netwerkprinter gebruiken en een externe USB HB als backup gebruiken. Dat laatste moet ik ook nog zelf checken op beveiliging en mogelijkheden. Theoretisch klopt het laatste. Met internettoegang ging de configuratie auto bij iedere PC hier.

Je schijnt nu brokken te hebben, dan is goedkoop, duurkoop.

MVG

Eddy Joon

leuk advies. Ik heb m'n modem gemold met de aansluiting van een switch. Volgens provider had ik een router / switch moeten gebruiken, een router wijst IP-adressen toe, een switch niet. Modem was er niet op berekend.

Je begint zelf met verwijten maken, maar het terugnemen ervan zie ik nergens, en aangezien het een vrijwilligersforum is voel ik mij niet meer geroepen om er verdere energie in te steken, en zal ik het verder aan anderen overlaten, succes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan