Schakelen naar grafische interface

Status
Niet open voor verdere reacties.

Elektron

Gebruiker
Lid geworden
7 okt 2004
Omdat iedereen in mijn omgeving zij dat Linux zo goed was heb ik een linux test gedaan welke Linux versie het best bij mijn zou passen. Daar kwam Debian Linux uit. Ik heb hem toen gedownload en op een CD gebrand. Dat ging allemaal goed. Toen ik hem geïnstalleerd had bleef ik echter steken in init 1. Daar werkte het comando startx niet wat er voor zou moeten zorgen dan X Windows start. Ook Alt-F7 werkt niet.
Het zou wel moeten werken in init 5 had ik ergens gelezen. Ik moest het bestand /etc/inittab/ wijzigen maar ik weet het comando niet om een bestand te openen, te wijzigen en vervolgens op te slaan. Ik heb het toen geprobeerd met het comando init 5, maar nog steeds deden startx en Alt-F7 het niet. Weet iemand de oplossing, want ik wil wel graag in de grafische gebruikers interface.
Alvast bedankt.

sudo apt-get install x-window-system-core kde

je kan kde vervangen door gnome als je gnome wilt, je zou ook tasksel kunnen gebruiken en zo alles installeren wat je normaal bij een desktop computer nodig hebt.
SUSE vind ik de beste distributie voor beginners, ik vind yast gewoon het ding voor de configuratie.
Maar ik gebruik wel zelf debian hoor alhoewel ik suse aanraad.

Ik zit zelf ook te denken aan Ubuntu. Is dat ook wat voor (best wel) beginners? Wat ik erover gehoord heb lijkt mij wel goed.
Misschien ben ik wel stom, maar ik kies niet voor SuSE omdat ik zoiemand ben die geen beginner wil zijn. Bovendien heb ik het gevoel dat SuSE zoveel beginner is dat je er niet veel mee kan.

Laatst bewerkt:
Ik heb het geprobeerd, maar eerst bleek sudo niet geïnstalleerd te zijn. Ik heb toen sudo geïnstalleerd met apt-get install sudo. Maar zowel sudo apt-get install x-window-system-core kde als de varianten zonder sudo of kde vervangen door gnome hielpen niks.

je kan ook gewoon apt-get install x-window-system-core kde uitvoeren zonder sudo.
Dan moet je dit wel als root uitvoeren.
sudo is eigenlijk een programma om als gewone gebruiken commando's uit te voeren waarvoor je root moet zijn.
Ik heb zelf ubuntu een tijdje gebruikt, ze zijn er eigenlijk mee bezig om debian simpel te maken in het begin vond ik het heel beperkt maar het begint beter te worden.
Beperkt in de zin van hij stelt alles zelf in maar slecht, debian vraagt nog veel hoe het moet zijn. Maar ik voel me nog altijd geforceerd bij ubuntu terwijl ik dat bij suse niet heb
Ik ken ook mensen die heel veel van linux kennen en suse gebruiken omdat ze gewoon geen goesting hebben om tijd te verspelen aan instellingen juist zetten. Ik ben bv ook aan het denken over een dual boot debian suse.

lamp zei:
je kan ook gewoon apt-get install x-window-system-core kde uitvoeren zonder sudo.
Dan moet je dit wel als root uitvoeren.
Zoals ik in het vorige bericht al zei heb ik het al zonder suco geprobeerd. Dat werkt dus ook niet.

Elektron zei:
Ik zit zelf ook te denken aan Ubuntu. Is dat ook wat voor (best wel) beginners? Wat ik erover gehoord heb lijkt mij wel goed.
Misschien ben ik wel stom, maar ik kies niet voor SuSE omdat ik zoiemand ben die geen beginner wil zijn. Bovendien heb ik het gevoel dat SuSE zoveel beginner is dat je er niet veel mee kan.
draai dan eens slackware :D

doe eens cat /etc/apt/sources.lst komen er nu wel mirrors tevoorschijn indien wel.
doe eens apt-get update als root.
indien niet zal je mirrors moeten toevoegen.
er zal dan bij het installeren iets mis gegaan zijn bij apt want normaal doet debian dit zelf. Maar het valt wel te fixen laat me weten als je geen mirrors hebt.
VOER ALLE COMMANDO'S UIT ALS ROOT

Mijn enige mirror is security.debian.org.
Daarna heb ik met apt-cache search <zoekterm alles opgezocht en geïnstalleerd waar kde en x window in voorkwam. Alleen toen ik x-window-system wou installeren gaf hij een fout melding emt E: en iets wat er op wees dat er iets met de mirrors aan de hand was. Ik ga nu op zoek naar meer mirrors om toe te voegen aan sources.list. Alleen hoe kan je die bestanden wijzigen? Want kate <path> werkt niet(kate is geïnstalleerd.

Ik heb al een heleboel mirros gevonden en nog meer paketten geïnstalleerd. Maar telkens ontbrak er weer iets en deed iets niet wat het moest doen. Als ik niet in de recovery mode opstart start hij gelijk X Window op. Eerst komt in het groot het nVidia logo op een wite achtergrond tevoorschijn en dan een soort zwart scherm met en pijltje in de linker bovenhoek. De muis doet heel vreemd. Ik had ook eerst bij de configuratie van X Window verkeerde beeld en geluid instellingen opgegeven. Dat heb ik later weer zoveel mogelijk goed gezet in het xorg.conf bestand met behulp van nano.
Ik denk dat Debian toch nog te moeilijk voor mij is en heb al een Ubuntu CD besteld.
Maar hoe moet je een Linux systeem over een ander heen installeren. Want met mijn eerste Linux systeem(Ark Linux) die ik verwijderd had omdat hij alleen maar streepjes gaf had ik de hele ext3 partitie verwijderd waarna GRUb ook weg was. Toen was mijn hele Master Boot naar de knoppen.
Alvast bedankt.

Ik ben samen met een paar man bezig met een nederlands tallige debian site meschien kan je daar eens een kijkje nemen. Het zijn allemaal debian gebruikers daar.
www.debianbox.be
Ubuntu kan je er gewoon over installeren wel de paritie formateren, ubuntu brengt de master boot record wel in orde.
ik zou alleen die vier lijntjes toevoegen die ik heb gebruikt, want meerdere mirrors kan problemen geven.
Ik zou debian testing installeren als je debian wil blijven gebruiken, de software van stable is wat oud aan het worden, stable gebruikt btw nog xfree86 en nog geen xorg

Laatst bewerkt:
Gelukt

HEt is toch nog gelukt. Nadat ik en enorme hoeveelhei aan progamma's geinstalleerd had met behulp van apt heb ik het toch nog even geprobeerd. Wat bleek. Ik was te ongeduldig. :o Na een tijdje starte automatisch de KDE configuratie wizard op! :D
(Dit berich is gepost vanaf Debian|Linux 3.1-r1):D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan