• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

scheidinglijstteken

Status
Niet open voor verdere reacties.

wilbert1967

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2004
hallo

als ik een csv bestand maakt staat er een ; ipv een ,
en niet iedere regel heeft even veel velden terwijl er wel evenveel kolommen per regel in excel zijn.

hoe is dit op te lossen

wilbert

Open excel. Kies in het menu Data voor externe gegevens importeren en zorg dat bij het eerste schermpje de bovenste optie aan staat. Je kan nu zelf je scheidingsteken opgeven na het klikken van volgende. Wanneer er te weinig velden op een kolom zijn worden ze als leeg verondersteld.

was de vraag zo onduidelijk?
ik bedoel bestand maakt als ik een bestand wil opslaan

Beste Wilbert,

ALs ik vanuit Excel een werkblad opsla als csv, dan is het lijstscheidingsteken ook een ; , maar het aantal velden klopt wel.
Als ik het bestand open door er op te dubbelklikken, 'ziet' Excel het als 1 veld, en dan kan ik het via Data - Tekst naar kolommen weer netjes verdelen.

Is het een groot probleem dat er een ; in plaats van een , wordt gebruikt?

RIchard

Het gebruik van het scheidingsteken ; in de nederlandse versie van windows/office is te veranderen via:
Configuratiescherm -> Landinstellingen -> (op het automatisch geselecteerde tabblad Landinstellingen) -> Knop aanpassen -> Lijstscheidingsteken.

Als je het snel wilt oplossen (dus het scheidingsteken moet een komma worden in plaats van een puntkomma:

Open het csv-bestand in Word in kies menu Bewerken > vervangen.
Het te vervangen teken is ; en het teken dat er voor in de plaats komt ... juist!
Kies voor 'Alles vervangen' en klaar is kees.
Sla het bestand opnieuw op.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan