• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Scheidingstekens in een filter

Status
Niet open voor verdere reacties.

KoningBartt

Gebruiker
Lid geworden
25 jun 2012
Berichten
23
Beste HelpMij-Helpers

Ik ben al een tijdje aan het zoeken geweest naar mijn vraagstuk maar heb er nergens informatie over weten te vinden.
Mijn vraag/probleem is namelijk dat ik niet weet of het mogelijk is om scheidingstekens in een filter van een tabel te gebruiken.
Excel 2013 (en ook wat oudere versies waarschijnlijk) heeft de geweldige functie om een tabel te maken met die dropdown lists, waar je gegevens in kunt aanklikken om te filteren.

Nu werk ik sinds kort in een bar en moet ik een hoop (151) shotjes uit mijn hoofd gaan leren. Dan ben ik iemand die dit niet vanuit het papier kan leren, maar op een andere manier bezig mee moet zijn
Elk shotje heeft een andere drankcombinatie en je hebt ook verschillende prijsklasses
Het ziet er momenteel zo uit;
Naam ShotjeType ShotjeDranken in shotjeSmaakPrijs
Shotje ASensatieDrank A/Drank B/Drank CZoet / Chocolade€3,50
Shotje BPeperDrank A/Drank E/TabascoPittig€2,50
Shotje CSensatieDrank B/Drank DFris€2,50

Nou kan ik de tabel op shotnaam sorteren en filteren, evenals het type.
Het probleem komt bij de dranktypes, aangezien er altijd meerdere dranken in een shotje zitten.
Nou zou ik graag willen dat ik in de filter kan aanvinken dat ik bijvoorbeeld Drank B wil zien, zodat ik weet in welke shotjes deze gebruikt word
Als ik nu naar de filter ga, krijg ik in de filter alleen Drank B/Drank D te zien, zoals het precies in de cel staat. Shotje a word hier echter niet in weergegeven omdat deze Drank A als eerste heeft staan

Mijn grootste vraag hierbij was dus; Is het mogelijk om deze dranken als losse "waardes" te maken, zodat je een lijst met de soorten dranken hebt en niet een lijst met alle mogelijke combinaties hebt
Alvast heel erg bedankt voor de reacties, en hopelijk ben ik duidelijk genoeg geweest met mijn uitleg
 
Je kan beter een voorbeeldbestandje plaatsen. Er zijn diverse mogelijkheden om het op te lossen.

Selecteer kolom A als hier de naam staat. Druk op <Ctrl> + G en klik op Special. Vink Blanks aan en klik op ok. Type = A2 en sluit af met <Ctrl> + <Enter>
 
Tip voor volgende keer: plaats een voorbeeldbestand (in Excel), geen tabel in tekstvorm. Nu moet ik gokken waar wat staat, en mag je dus zelf de oplossing in bijlage naar wens verbouwen. Volgens mij doet deze wat je wilt namelijk.

Let op: de formules zijn matrixformules, d.w.z. afsluiten met control+shift+enter na invoeren/wijzigen.
 

Bijlagen

  • Drankenlijst (AC).xlsx
    11,7 KB · Weergaven: 54
Tip voor volgende keer: plaats een voorbeeldbestand (in Excel), geen tabel in tekstvorm. Nu moet ik gokken waar wat staat, en mag je dus zelf de oplossing in bijlage naar wens verbouwen. Volgens mij doet deze wat je wilt namelijk.

Let op: de formules zijn matrixformules, d.w.z. afsluiten met control+shift+enter na invoeren/wijzigen.

Held, dit is precies wat ik zocht :love:
En ik zal de volgende keer inderdaad een voorbeeldbestandje sturen

Ik heb alleen niet helemaal door hoe/wat ik nou precies moet veranderen om meer in te voeren, ik heb in het linker lijstje namelijk een extra shotje toegevoegd, en bij elke cel CTRL+Shift+Enter ingedrukt, maar dit zorgt er niet voor dat als ik dan bv Drank B klik, dat de nieuwe in de rechterlijst erbij komen

Toepassing;
Ik heb het al gevonden, het bereik van de formule moest gewoon groter gemaakt worden, nogmaals heel erg bedankt!:thumb:
 
Laatst bewerkt:
Mooi dat het gelukt is.

PS#1: je hoeft niet elke cel met CSE af te sluiten, alleen de bovenste formule. Die kun je daarna doorslepen naar onderen.
PS#2: als je van de eerste tabel een "echte tabel" maakt en de formules in de gefilterde tabel beetje wijzigt is het geheel helemaal flexibel qua aantal shotjes. Bekijk bijgevoegde voorbeeld maar eens... Ik heb de formules hierin tevens vereenvoudigd, alleen de naam van het shotje wordt nu nog opgezocht met een matrixfunctie. De rest middels een VERT.ZOEKEN functie.
 

Bijlagen

  • Drankenlijst (AC) (2).xlsx
    12,9 KB · Weergaven: 32
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan