schema acer extensa 390 moederbord?

Status
Niet open voor verdere reacties.

brinker

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2006
hallo allemaal,
ik heb een acer extensa 390 met 4,8 gb hard drive en met 160 mb geheugen .
Nu is het zo dat het ding niet meer wil opstarten en kan ook de bios niet in komen ?
als je hem opstart dan blijft hij op het veld hangen waar je normaal dan via f 2 in de bios kunt komen . Nu doet hij nog wel het geheugen zien want ik heb er een ander geheugen ingehad en dat gaf hij ook netjes aan alleen deed hij het wel zonder te tellen het geheugen het stond er gewoon en niet zoals het hoort door op te tellen,
ik heb ook geprobeerd om de stroom eraf te halen dus alles behalve de c mos batterij ,
nu had dat ook geen effect op het hele gebeuren .Ik heb ook de hard drive eruit gehad en die doet het zoals behoord te doen getest met usb kabel met hd support aansluiting .Die laat gewoon de gehele inhoud van de schijf zien en ook bewerken dus die is ook goed .
Als laatste wilde ik de c mos batterij los haal om het bios weer te resetten zodat hij het weer doet .Nu is alleen het geval dat de c mos bat niet op de normale manier eruit ziet of beter ik weet niet of het hem wel zeker is zodat ik nog niet verder ben omdat de batterij er raar uit ziet een heel heel vast zit dus ik twijfel of ik de juiste te pakken heb ook kan ik de jumper niet vinden ? dus mijn vraag is wie heeft er een schema van deze laptop ? bvd ron
ps zie fotto van wat ik niet zeker weet of het de cmos is omdat hij muurvast zit ?

Bijlagen

• Afbeeldingdiv 0121.jpg
    Afbeeldingdiv 0121.jpg
    27,5 KB · Weergaven: 93
De foto is zeer onscherp, maar als ik het goed gezien heb is dat de batterij, die aan het moederbord vast gesoldeerd zit. Zit er niet een CMOS-Clear jumper vlakbij?

bios

hoi
als eerste bedankt voor het meedenken .
nee ik heb geen jumper gezien en ik heb het bord afgezocht met een vergrootglas .
er moet een jumperetje opzitten ? toch.
Het moet toch zo zijn dat als de batterij op is dat hij verwisseld kan worden .toch niet zo dat hij gesoldeerd moet worden.
ik zal nog een betere foto van het moederbord maken en dan kan je me misschien zeggen wat er nu de batterij is en wat de jumper .Ik denk zelf ook dat het de batterij is maar die zit lijkt er tussen geklemd maar wel heel vast dus forceren ? v r g ron ps de foto is onderweg

bios

hoi goedemorgen.
er moet dan toch zeker een jumper zitten maar ik kan die niet vinden?
En ja het is een oude pentium 1 maar het is ook maar hobby en voor mij en een beetje ervaring opdoen .
moet toch ergens bij de pc cq laptop leren kennen .
maar de batterij die zit tussen twee klemmetjes die naar het lijkt ook nog eens gepuntlast zijn?
Ik heb geprobeerd om de batterij los te krijgen maar zit zo vast dat ik niet harder durf te proberen om het los te krijgen .En de c mos jumper zie ik ook niet op het bord dat is toch raar .
ik zag dat je bij acer was maar daar heb je ook niet de info die ik nodig heb .ik ben al heel wat uurtjes aan het zoeken naar een schema van het bord ik heb iets gevonden maar daar staat weinig tot niets bij heb jij nog een link ? groetjes ron

Bijlagen

• 00.jpg
    00.jpg
    27,2 KB · Weergaven: 73
Laatst bewerkt:
Ben bang dat je geen schema van het moederbord kunt vinden. Heb even gezocht, maar kom alleen een service/parts lijst tegen. Staat erop het moederbord geen type/model?

bios

hoi
nee helaas daar heb ik ook dus naar gezocht maar staat niets bijzonders op maar ik heb net en foto bijgevoegd dit is de beste van 15 stuks denk je dat dit nu de bat is ? ik kan de jumper ook niet vinden raar toch ?
geef even je mening als je wil bvd ron
ps wat kan ik anders doen om te resetten van de bios er is tegen mij gezegd doe hem maar in de vriezer voor een nacht ?
ps Ik heb net het bord nog een keer bekeken maar ik vindt geen jumper en ook geen info over de fabrikant van het bord of nr of zo ik heb wel even over twee stekkertjes die er wel op zitten en volgens mij naar het lcd scherm gaan .
Daar ik ook nog een acer travelmate 526 t heb waar ik dus ook een reset heb gedaan met batterij los halen .
Die zat dus wel met een stekkertje vast waar de batterij aan zit .Kan het zijn dat het ook toch weggebouwd is dat de batt eronder ergens zit ?

Laatst bewerkt:
Afgaand op de vorm, denk ik dat het inderdaad de moederbord batterij is, maar het zijn zeer onduidelijke foto's.:(
Bios resetten door hem in de vriezer te doen, lijkt me erg sterk. Het resetten gebeurt doordat er geen stroom meer is voor de Bios chip, daardoor worden de instellingen weer naar "Default" gezet.

bios

Ja dat leek mij dus ook niet echt bevorderlijk voor het notebook ivb met vocht en zo .
maar ik zou kunnen filmen van het bordje dan kan ik ook zoomen tijdens het filmen maar het probleem is dat er maar 100 kb mag gebruikt worden voor bijlage van beeld

Filmen is niet nodig een goede scherpe foto, kan ook heel wat laten zien. Als je handig bent, zou je kunnen overwegen de batterij los te solderen. Uiteraard later weer vast solderen.

bios

dat is het nu net .
Ik heb geen soldeerapparatuur en ik weet niet of ik daar wel zo handig in ben,
Als ik het had dan had ik het zeker wel geprobeerd maar ik heb het niet .
Ik heb wel even bij verschillende hardware bedrijfjes gekeken naar de batterij en het is inderdaad wel de batterij kan niet anders maar er moet toch altijd een jumper zitten op het bord ?
is er ook nog een andere manier bv met een nul kabel ? of zoiets ik noem maar wat het moet toch mogelijk zijn om te resetten .
ik ga nog een keer een paar foto's proberen te maken en dan neem ik ook van het bord zodat je misschien iets iet wat ik over het oog heb gezien . je hoort later van me als je een andere manier weet hoor ik het graag bvd ron

Ik heb ook een moederbord zonder reset jumper en dit is niet zo'n oud moederbord.(2 jaar) Ik haal dan de batterij eraf en sluit de twee contactjes kort. Jij zit met de batterij er nog tussen, dus al zou je de contactjes kortsluiten, ben ik bang dat de batterij leeggetrokken worden. Daarnaast blijft er nog stroom op staan, wat niet de bedoeling is van het resetten.

Laatst bewerkt:
Ik heb verder geen opties, die ik kan bedenken.:( Ik neem aan dat je al gekeken hebt of er op de laptop zelf geen resetknop zit.

bios

nou euh .
dan moet ik eerlijk bekenen van niet dus dat ga ik even doen nee zit er niet op .
stom he als laaste naar het makkelijkste te kijken voor het zelfde zit het er wel op .
ik ga even googlen voor reset zonder jumper en batterij demontage bedankt in ieder geval . weet niet of het nut hebh om dit onderwerp open te houden ?als jedenkt dat er niets verder uit komt dan mag je hem sluiten tenzij je benieuwd bent naar het resultaat bij monatge zometeen ron:thumb:

Indien de bioschip in een socket zit, deze eruit halen, en weer terug plaatsen, bios ook gereset.

Ook het lossolderen van de pootjes van de batterijhouder in makkelijker dan de batterij zelf losmaken, die is vaak gepuntlast.

Een topic sluiten, doen we pas als het de regels overtreed. Probeer eens wat Lange Pier voorsteld, mits de Bios-chip niet vast zit.

bios

helaas de bios chip zit ook vast .
zoals ik al vermelde heb ik geen soldeer spul ik weet geen mogelijke oplossing meer ? iemand anders nog een mogelijkheid behalve dan soldeer ps nog een vraag met nul kabel is het dan mogelijk om hem te benaderen van andere pc ? ik bedoel kan ik dan iets uitzoeken op de laptop bij voorbeeld hier heb toch nog wat foto.s gemaakt

Bijlagen

• tr 011ss.jpg
    tr 011ss.jpg
    53,1 KB · Weergaven: 76
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan