• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Schema met switch-opties excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ruud100

Gebruiker
Lid geworden
11 jul 2013
Beste Helpmij'ers,

Zie de bijlage.

Op het moment ben ik bezig met een toepassingsschema waarop klanten kunnen kiezen wanneer zij welke producten willen gebruiken (bijv. dagen 1-3, Product A en B wel, Product D niet).
De groen gearceerde blokjes zijn wat ik de klant aanraad. De producten worden toegepast in het aangegeven aantal (bijv. '1') liters product.

Nu wil ik dat de klant met het schema kan kiezen welke producten hij wel en niet wil. Mijn idee is dat de klant de cellen (lees: producten) kan aanklikken die hij niet wil. Deze cel kleurt
dan van groen naar oranje en het getal gaat naar 0 (i.p.v. bijv. 1). De cellen die groen gearceerd zijn worden opgenomen in de calculator (onder het schema).
Hier kan dan een formule achter (iets in de trant van 'als Cel X = groen; waarde Cel X, als Cel X = oranje; 0').

Voor de volledigheid een overzicht van mijn wensen:

1) De (standaard groene) cellen moeten kunnen 'switchen' met een muisklik tussen groen en oranje.
De waarde moet dan (indien mogelijk) mee veranderen. Bijv. klikken op B5 betekent van 'groen, 1' naar 'oranje, 0', nogmaals klikken weer terug naar 'groen, 1', etc.

2) Op de dagen 9 t/m 11 raad ik 1 a 2 liter product A aan. Het zou mooi zijn als ik hier kan switchen tussen 'groen, 2', 'groen, 1' en 'oranje, 0'.

3) Het moet 'idiot-proof' zijn, dus geen versleping van formules, wijziging van opmaak e.d.

P.S. Mijn eigen schema wordt uitgebreider dan dit voorbeeld, maar is qua formules niet ingewikkelder.

Ik heb al diverse bronnen op het internet gelezen, maar ze vallen allen terug op macro's, iets waar ik geen verstand van heb.
Ik hoop dat iemand mij een stap in de goede richting kan geven!

Alvast bedankt,
Ruud

Bijlagen

Zonder VBA Kan het het niet zoals jij jouw vraag stelt. Een optie is te werken met gegevensvalidatie en voorwaardelijk opmaak.

Bedankt voor je hulp VenA! Dit lijkt mij een goed alternatief om het zonder VBA te doen. Echter heb ik nog niet het gevoel dat ik het maximale eruit haal.
Is het denkbaar dat ik met een code voor VBA de rest dan zelf kan (met alle respect VenA)?

Ik wil namelijk een zo eenvoudig mogelijke sheet houden zonder (te) veel mogelijkheden en extra klikwerk.

Als je het maximale uit jouw vraag wil hebben, dan zal jouw voorbeeldje aan moeten sluiten bij jouw vraag.

De groen gearceerde blokjes zijn wat ik de klant aanraad. De producten worden toegepast in het aangegeven aantal (bijv. '1') liters product.
Waar staan die groen gearceerde blokjes ?

2) Op de dagen 9 t/m 11 raad ik 1 a 2 liter product A aan. Het zou mooi zijn als ik hier kan switchen tussen 'groen, 2', 'groen, 1' en 'oranje, 0'.
Hoe ga je om met waarden die blijkbaar "0.75" kunnen zijn? Waarbij de "." een "," moet zijn en ook niet voorafgegaan moet worden door een ""!

3) Het moet 'idiot-proof' zijn, dus geen versleping van formules, wijziging van opmaak e.d.
Heeft dit betrekking op jezelf of voor de eindgebruikers?

Ik heb al diverse bronnen op het internet gelezen, maar ze vallen allen terug op macro's, iets waar ik geen verstand van heb.
Is het denkbaar dat ik met een code voor VBA de rest dan zelf kan
Volgens mij zijn deze een beetje tegenstrijdig!

Bekijk bijlage Voorbeeld toepassingsschema-v2.xlsx
Als je het maximale uit jouw vraag wil hebben, dan zal jouw voorbeeldje aan moeten sluiten bij jouw vraag.

Waar staan die groen gearceerde blokjes ?

Hoe ga je om met waarden die blijkbaar "0.75" kunnen zijn? Waarbij de "." een "," moet zijn en ook niet voorafgegaan moet worden door een ""!

Heeft dit betrekking op jezelf of voor de eindgebruikers?

Volgens mij zijn deze een beetje tegenstrijdig!

Allereerst excuses voor mijn láte reactie, ik had niet door dat ik al een tweede reactie ontvangen had.

1) Knullige fout, ik bedoel de oranje gearceerde blokjes (deze zou ik graag groen willen hebben als de gebruiker erop klikt).

2) Ik heb de celeigenschappen veranderd naar twee decimalen en de kolommen breder gemaakt (zie attachment).

3) Idiot-proof voor de gebruikers; ik moet zelf doseringen kunnen aanpassen.

4) Klinkt inderdaad tegenstrijdig, ik bedoel te zeggen: kan iemand mij met de technische code op weg helpen zodat ik de verdere afwerking/inrichting zelf uit kan pluizen.

Alvast bedankt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan