• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Schepenlijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Securityboy1

Gebruiker
Lid geworden
23 nov 2010
Hallo ik heb een vraag;

Ik ben werkzaam in de haven en heb een database in excel gemaakt met schepen die afmeren.
Ik voeg mijn werkbladen toe wie kan me helpen, je hebt paalnummers van 50 t/m 200 ik wil graag als de paal nummers oplopen de uitkomst SB is en als de paalnummers 200 t/m 50 zijn de uitkomst BB hebben.

Gr Jaco

Bijlagen

De validatie uit kolom G moet je verwijderen als je de formule van sylvester-ponte in zet.

Voor de kolommen E en F zie ik het nut van de validatie ook niet.
Ik kan sneller 3 getallen intikken dan dat ik ze opzoek uit de lijst.

Wil je toch een validatie in verband met mogelijke invoer dan:
Haal de vinkjes voor 'ignore blanks' en 'in-cell dropdown' weg dan kun je gewoon een getal invoeren maar je krijgt een waarschuwing als je iets anders probeert in te voeren

Bedankt voor de uitleg en oplossing zit met nog een vraag hoe kun je het dropdown menu automatisch laten aanvullen?

Dat als ik bijv de P intikt dat dan de schepen met de letter P in het dropdown menu komen?

Gr Jaco

hoi Jaco

probeer eens een "keuzelijs met invoervak" (ComboBox)

groet sylvester

Hallo Sylvester bedankt voor je antwoord.
Als ik de combobox gebruik klopt het dat je dan maar 1 cel kan aanwijzen bijv A1?
En ik krijg alleen een cijfer te zien die wel overeenkomt met de scheepsnaam, maar de bedoeling is dat als je verder gaat invullen telkens 1 cel zakt dus A1, A2 enz.

Wat doe ik niet goed?

Gr Jaco

@ Sylvester
Waarom hele kolommen als bereiknamen ? Maak je bereik dynamisch zodat je geen hoop lege cellen onderaan je combolijst hebt. Dit kan overigens best met alle bereiken in het bestand gedaan worden.

@Securityboy1
Zie onderstaande link voor een woordje uitleg aangaande dynamische bereiken.
http://www.jkp-ads.com/Articles/ExcelNames07NL.asp

@ Sylvester
Waarom hele kolommen als bereiknamen ? Maak je bereik dynamisch zodat je geen hoop lege cellen onderaan je combolijst hebt. Dit kan overigens best met alle bereiken in het bestand gedaan worden.

@Securityboy1
Zie onderstaande link voor een woordje uitleg aangaande dynamische bereiken.
http://www.jkp-ads.com/Articles/ExcelNames07NL.asp

Bedankt Rudi voor het idee, ik ben niet zon ster met excel maar ik ga ermee aan de slag.
Kijken of het lukt.

Gr Jaco

uit leg:

er is eerst een combobox gemaakt met de volgende eigenschappen:
naam = ComboSchepen en
Listfillrange = Scheepsnamen

en drie macrotjes:
Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
    If Target.Cells.Count <> 1 Then Exit Sub
    If Target.Row <= 3 Or Target.Column <> 1 Then Exit Sub
    Call Uitlijnen(Target, ComboSchepen)
    ComboSchepen.Value = Target.Value
End Sub
deze wordt geactiveerd wanneer je in het blad Schepenlijs van cel wisseld.
er wordt eerst gekeken of je maar 1 cel hebt geselecteerd , zijn het er meer dan:doe niets.
daarna wordt er gekeken of je in kolom 1 zit en onder rij 3, zo niet dan doe niets.
als alles ok is roept hij uitlijnen aan. om de combobox op de goede plek te zetten.
en daarna wordt de waarde van de combobox op de waarde van de geselecteerde cel ingesteld.

als je nu de waarde van de combobox veranderd wordt de volgende macro aangeroepen:
Code:
Private Sub ComboSchepen_Change()
    ActiveCell.Value = ComboSchepen.Value
End Sub
deze macro plaatst de waarde van de combobox in de geselecteerde cel.

ik heb alle macrotjes die nodig zijn verplaatse naar Blad1(Scheepslijst)

als je nog vragen hebt hoor ik het graag, misschien over het uitlijnen macrotje?

groet sylvester

hier de gekuisde versie: Bekijk bijlage Schepenlijst Jaco5.xls

ps de opmerking van Warmbakkertje is best de moeite waard om te gebruiken als er geen lege cellen in scheepsnamen voorkomen

Bedankt Sylvester-ponte,

Het is me uiteindelijk gelukt niet de manier zoals jij hebt omschreven want zeg het eerlijk ben een leek in VBA.

Maar goed ik heb nog een vraag, ik heb een nieuwe sheet erbij gemaakt met daarin een werkinstructie.

Nu wil ik graag dat wanneer in Cel N4 het getal 2 of 3 ingevuld is deze automatisch verwijst naar de sheet met de werkinstructies.

Iets met hyperlink ofzo maar ik krijg het niet voor elkaar.

Wie kan me verder helpen?

Met vriendelijke groet,

Jaco

Post eens een bestandje met wat je totnutoe hebt.

Geldt dit voor de ganse kolom N ? Is het de bedoeling dat bij het invullen van het cijfer je onmiddelijk verwezen wordt naar de sheet met werkinstructies ?

Ja dat geldt voor de gehele kolom N dus als je het getal 2 of 3 ivult direct word doorverwezen naar de sheet met werkinstructies.

Gr Jaco

Laatst bewerkt:
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Target.Column = 14 Then
    If Target = 2 Or Target = 3 Then Application.Goto [Data!A1]
End If
End Sub
Wijzig Data in de juiste naam van je werkblad werkinstructies

Mag ik je bedanken voor de hulp het is gelukt met een kleine aanpassing in de code

Met vriendelijke groet Jaco

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan