• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

scherm splitsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

lvisser

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2021
is het mogelijk in Excel 2019 om een werkblad te splitsen in 2 geheel afzonderlijke delen ?

voorbeeld kolom A tot en met D is een deel en E tot en met Z is een deel
als ik nu met splitsen het beeld splits heb ik wel 2 afzonderlijke delen, maar niet helemaal wat ik bedoel.
wat ik wil is dat als ik in A tot en met D bijvoorbeeld rij 5 weghaal, die wel blijft bestaan in E tot en met Z.

is zoiets standaard mogelijk in Excel of anders met VBA ?

Wat bedoel je met "weghaal"? Verwijderen of verbergen? Als het één en dezelfde sheet is hoe wil je dat dan voor elkaar krijgen wat jij wilt. Denk niet dat dit mogelijk is. Is ook een vreemde constructie. Werken met twee beeldschermen is wel heel handig.

ik bedoel verbergen. als ik dat links doe, verbergt die rij rechts ook. dat is niet wat ik wil. 2 beeldschermen is 2 aparte werkbladen, dat is ook niet de bedoeling.

wat ik wil is dat als ik in A tot en met D bijvoorbeeld rij 5 weghaal, die wel blijft bestaan in E tot en met Z.
Dat kan natuurlijk niet. Het is namelijk één en dezelfde rij. Die je dan twee keer ziet. Dus je ziet in beide 'schermen' de zichtbare rijen. Onmogelijk om dat anders te doen, of je moet een bestand twee keer openen. Dan kan het wel.

"Als ik dat links doe, verbergt die rij rechts ook." Omdat het om één en hetzelfde werkblad/sheet gaat is dat toch logisch.

"2 beeldschermen is 2 aparte werkbladen, dat is ook niet de bedoeling."
Als je kopie van het document maakt en opent kun je daar de rij verbergen. Op het origineel blijft de rij gewoon staan. Je kunt ze beide openen en naast elkaar zetten.

Laatst bewerkt:
zonder voorbeeldbestand is het een gokje.
Misschien kun je met twee tabellen werken.
Dus een voorbeeldbestand is belangrijk.

Voortbordurend daarop: een kopie van het eerste werkblad dat je links wilt zien maken, en in die kopie alle cellen vervangen door een verwijzing (formule dus) naar de overeenkomende cel op het bronbestand. Die kopie gebruik je dan voor het tweede venster. Dan moet het kunnen met één bestand.

Voorbeeldbestand

zie het bestand voor een voorbeeld. het werkelijke bestand bevat veel meer data.
kolom A tm D staan de inkomende ritten, E tm N de uitgaande, en in de cellen E6 tm N15 de overeenkomsten tussen die beide.
bijvoorbeeld i6, is 10. door te klikken op het getal zie je in Q tm S wat die 10 vertegenwoordigt. dat kan een lang lijstje zijn. klikken op het uitgaande ritnummer laat zien wat er in die rit zit, en klikken op een inkomende rit laat zien wat daar in zit.
zeer handig omdat het overzicht wat de getallen weergeven altijd in beeld is.
Als een inkomende rit binnen is krijgt deze de status in kolom A "Binnen" de rij wordt dan groen.
als van een uitgaande rit alle binnenkomende goederen "binnen" zijn, wordt die kolomt(uitgaande rit) Oranje. in het voorbeeld kan uitgaande rit 1006 en 1008 geladen worden.

om nu niet teveel data in beeld te hebben, er zijn nogal wat inkomende ritten, wil ik de inkomende een status geven als de uitgaande ritten geladen zijn, bijvoorbeeld, : Binnen en verbergen. in dit geval rij 11, rit 6. daar is alles wat er in zat dan geladen en voegt niets meer toe.
Het verbergen kan met een macro, kop verbergen, en zo blijft het geheel overzichtelijk. Echter, in Q tm S verdwijnt die regel dan ook.
en dat is wat ik dan weer niet wil .... want dan heb ik daar alles niet meer in beeld ...

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan