Scherm vol strepen direct na opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Alexander91

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2011
Berichten
6
Probleem:
Sinds kort geeft mijn beeldscherm vrijwel direct na het opstarten alleen maar gekleurde strepen weer. Tijdens het inladen van windows en bij het inlog scherm ziet alles er normaal uit, maar een paar seconden nadat het bureaublad is geladen vullen die strepen het scherm en zit de pc helemaal vast. Ook het NUMLOCK-ledje reageert niet.

Geprobeerd:
Opstarten in veilige modus maakt geen verschil, dus lijkt me geen driverprobleem.
Virusscan vanaf een CD (Dr. Web LiveCD) lost ook niks op. Hij kan overigens niet de GUI laden en geeft dus alleen tekst weer.

Ga ik nog proberen:
Kast open maken en uitblazen met busje perslucht.
Ander Linux liveCD erin gooien, zodat ik in ieder geval de bestanden kan kopieren naar een externe HDD.

Het eerste dacht ik natuurlijk aan de videokaart, maar dan is het wel raar dat het bureaublad eerst 5 seconden normaal wordt weergegeven. Het is dus blijkbaar ook geen virus, niet vreemd omdat de pc al 3 jaar niet meer met internet is verbonden geweest.

Als iemand suggesties heeft zou dat erg fijn zijn.
 
Stekkertjes zitten er goed in ?
Geen kromme puntjes/contactjes op je VGA aansluiting ?
 
Hoi,
test om te beginnen je beeldscherm op een andere pc uit.
 
Aansluiting en het beeldscherm zelf zijn niet het probleem. Iemand nog ideeën?
 
Hallo

Je geeft zelf de mogelijke oplossing :

Kast open maken en uitblazen met busje perslucht.

Persoonlijk zou ik een compressor gebruiken om alles stofvrij te maken.

Veel goedkoper en efficienter.

Vergeet niet om de ventilatoren te blokkeren (om op hol slaan te voorkomen)

Indien de videokaart aktieve koeling bezit deze uiteraard ook onder handen nemen .

Peter
 
Denk toch dat je richting je videokaart moet denken.
Is het een onboard kaartje of een losse kaart?
 
Bedankt voor de suggesties. Vanavond ga ik het een en ander proberen en dan laat ik het ook hier weten.
 
Hallo

Maar dan is het toch vreemd dat het bureaublad eerst wel normaal wordt weergegeven?

Videokaart = koud bij opstarten , wordt veel te warm en vertoond artifacts/strepen --> vind ik niet vreemd..

Heb je deze reeds zuiver/stofvrij gemaakt ??

Peter
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de kast net open gemaakt en er zit nauwelijks stof in. De videokaart is overigens on board en een aanwijzing die ik net kreeg is dat het probleem begon na een vakantie van vijf weken waarin de stroom is losgekoppeld. Ik lees wel eens dat geen goede zaak is vanwege vocht dat dan condenseerd en kortsluiting maakt als de stroom er weer op komt.

Het is de computer van kennissen, niet de mijne (gelukkig)
 
Hallo

Indien je deze p.c. op start en dan in de b.i.o.s. gaat [DEL] toets tijdens opstarten ??? , is het beeld dan wel korrekt (en blijft dit korrekt ??)

Je geeft jammer genoeg geen info over deze p.c. (motherboard , ouderdom , etc...)

En spreekt zelf over :

Het eerste dacht ik natuurlijk aan de videokaart,

Dus ging ik en vermoedelijk ook anderen er van uit dat er een losse videokaart aanwezig was.

Test zeker ook eens het r.a.m. geheugen van deze p.c. d.m.v. "memtest" .

Een onboard videokaart snoept immers geheugen af van het geinstalleerde geheugen op het motherboard.

Indien dit defekt (corrupt) is , en dit valt toevallig in het deel dat wordt gebruikt voor de videoweergave , kun je ook deze symptomen hebben.
 
Laatst bewerkt:
Wat je natuurlijk altijd nog kan proberen is het updaten van de drivers (denk ook aan DirectX).
Je hebt niet toevallig een extra videokaart liggen die je kan testen? hiermee kan je een heleboel uitsluiten.
 
Ik was even vergeten te posten wat ik heb gedaan, maar bij deze. Aangezien de computer eigenlijk nog nauwelijks wordt gebruikt heb ik met de LiveCD PartedMagic de bestanden die belangrijk waren gekopieerd naar een externe HD. Echt een oplossing is het natuurlijk niet, maar het was niet de tijd en moeite waard om nog uren op zoek te gaan naar het precieze probleem en een eventuele oplossing.

Moet ik de status veranderen in opgelost?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan