Schermgrootte en kijkastand voor LED televisie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Malatesta

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2011
Hallo, wij willen een nieuwe tv, bij voorkeur LED, aankopen en geraken er maar niet aan uit over de aanbevolen schermgrootte in verhouding tot de kijkafstand. Daaromtrent staat er zoveel informatie op internet. De tv is bestemd voor onze eerder kleine woonkamer,(3,7 x 3,7 m), zal aan de muur bevestigd worden en de kijkafstand bedraagt ± 2,90 – 3,00 m. Het lijkt erop dat we een 40’ zouden moeten kopen. Is er daarbij nog een verschil tussen FULL HD en HD READY ? Ook dat is ons niet duidelijk. Wij kijken vooral televisiefilms, foto’s en video’s van een USB stick, maar gebruiken geen spelconsoles of blue ray apparatuur (momenteel althans). Wie kan ons helpen ? Bedankt voor jullie raad en ervaring.

Ok, net even voor de lol mijn rekenmachine mee lastig gevallen, & ik kom uit op 36" (91,44 cm) ideaal.
Tenzij je een tennisnek wil riskeren...
;)

Daarbij heb ik het muuroppervlak meegerekend om de "design" verhouding te bepalen, & de ideale kijkafstand (2,5-3,0 x beelddiagonaal)

FullHD of HDReady is een prijsverschil in aanschaf & vooral afhankelijk van je abonnement bij je provider:

http://www.expert.nl/advies/faq/wat...ready-en-full-hd?PathCatalog=nl_adv_faq_alles

Let op het verschil in de pixeltjes...

Bron: http://www.consumentenbond.nl/test/...n-video/televisies/tips-tv-kopen/#label406657

Wil je een tv kopen, dan is één van de eerste beslissingen die u zult nemen de keuze voor de grootte van het beeldscherm. Uit onderzoek van de Consumentenbond in 2007 is gebleken dat testpersonen een kijkafstand van ongeveer 3 maal de schermdiagonaal het prettigst vinden. Als uw zitmeubel thuis op ongeveer 2 meter afstand van de televisie staat, dan komt dit overeen met een beelddiagonaal van 26 inch (66 centimeter). Een televisie met een beelddiagonaal van 32 inch (81 cm) komt het best uit de verf op 2,5 meter afstand. Als u op 3 meter of nog iets verder van uw televisie zit, dan kunt u het beste een tv kopen met een beelddiagonaal van 37, 40 of 42 inch (94, 102, 107 cm).

Ok, net even voor de lol mijn rekenmachine mee lastig gevallen, & ik kom uit op 36" (91,44 cm) ideaal.
Tenzij je een tennisnek wil riskeren...
;)

Daarbij heb ik het muuroppervlak meegerekend om de "design" verhouding te bepalen, & de ideale kijkafstand (2,5-3,0 x beelddiagonaal)

FullHD of HDReady is een prijsverschil in aanschaf & vooral afhankelijk van je abonnement bij je provider:

http://www.expert.nl/advies/faq/wat...ready-en-full-hd?PathCatalog=nl_adv_faq_alles

Let op het verschil in de pixeltjes...

Hallo, leuk dat u zo snel reageert ! Ook t.a.v. Pederoco ! Wijzelf hadden voordien een schermdiagonaal van 37" gevonden. Maar eens we begonnen in internet informatie op te zoeken over Full HD and HD ready , werden voor Full HD televisie's kijkafstanden voorgesteld van 1,5m, 2 meter, enz. met grotere schermen. Bij tv's van 37" hebben we wel nog de keus van HD ready. Onze laatste vraag blijft, heeft het zin te investeren in een Full HD tv van 37" met een kijkafstand van zo'n 2,90 a 3 m. Of zullen wij even tevreden kunnen zijn over een HD ready in dat geval ? Met dank voor uw raad en nog een fijne dag.

Ik persoonlijk zou voor Full HD gaan, als je toch mag kiezen.

OK we gaan daarmee rekening houden. Kunnen wij dan ten volle genieten van een Full HD met schermgrootte 37" of 40 " op 2,90m ? Hopelijk is een Full HD tv met dergelijke schermdiagonaal niet te klein dan. Bedankt nogmaals, en sorry, maar het overaanbod en een zekere onwetendheid maken het voor ons alleen ingewikkelder.

Je kan je ook laten adviseren door de verkoper, mits die er dan wel verstand van heeft.
Dan zou je kunnen denken dat bv een wat kleinere zaak een wat klantvriendelijkere behandeling geeft over het algemeen.

Je kan je ook laten adviseren door de verkoper, mits die er dan wel verstand van heeft.
Dan zou je kunnen denken dat bv een wat kleinere zaak een wat klantvriendelijkere behandeling geeft over het algemeen.

Bedankt voor jouw reacties. Intussen hebben we geopteerd voor de Panasonic TX L37E5 die momenteel in promotie staat en vandaag werd geleverd. Ziet er op het eerste zicht ok uit.

Lijkt mij ook een goede keus.
Veel plezier ermee tijdens de OS
Gr Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan