• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Scherminfo zoals bij Hyperlinks programmerbaar in VBA?

Status
Niet open voor verdere reacties.

AmaProg

Gebruiker
Lid geworden
10 sep 2012
Beste,

Mijn vraag is of er via zelfgemaakte buttons een optie in VBA bestaat om scherminfo te laten verschijnen zoals bij de hyperlinks.
Door de tweetaligheid op mijn werk zijn mijn applicaties allemaal geschreven dat zowel Nederlandstaligen als Franstaligen er mee kunnen werken.
Dus afhankelijk van de taalkeuze veranderen de namen van alle buttons in ofwel het Nederlands, ofwel het Frans... Het zou handig zijn moest ik met scherminfo hetzelfde kunnen bekomen.

Met vriendelijke groeten,
Wim

Kijk eens naar dit voorbeeld. Klik op op vlag om de gewenste taal in te stellen. Klik daarna op de knop zelf.
Bekijk bijlage NL-FR.xlsm

Of de landinstelling (31 voor Ned. 33 voor Frans).

Je moet helaas op voorhand weten hoeveel shapes in blad1 staan en wat de tekst moet worden.
Code:
Sub hsv()
Dim i As Long
With Sheets(1)
Select Case Application.International(xlCountrySetting)
 Case 31 'Nedrelands
    For i = 1 To 3
      .Shapes(i).TextFrame.Characters.Text = Choose(i, "Hallo", "Dag", "Tot ziens")
    Next i
 Case 33 'Frans
    For i = 1 To 3
     .Shapes(i).TextFrame.Characters.Text = Choose(i, "Salut", "Au revoir", "A la prochaine")
    Next i
  End Select
  End With
End Sub

Laatst bewerkt:
Beste,

Alvast bedankt voor jullie reacties...

@Edmoor: Dit was niet wat ik bedoelde... Als je een willekeurige button maakt in excel en je stuurt die aan met Hyperlink om naar een bepaald tabblad te verwijzen heb je de mogelijkheid om scherminfo in te geven. Stel dat je ingeeft "Klik op 'statistiek' om door te gaan", dan verschijnt er in een geel kadertje "Klik op 'statistiek' om door te gaan" alvorens de button aan te klikken.

@Harry: momenteel 18 buttons die elk "Klik op 'naam van de button' om door te gaan" of "Cliquez sur 'nom du bouton' pour continuer" moeten krijgen afhankelijk van de keuze optionbox NL of FR.

Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
De ActiveX buttons en de formulier buttons kennen volgens mij geen "Comment" of "Tooltip" optie.
Plaats ander eens een voorbeeld documentje.

Laatst bewerkt:
Gebruik het mousemove event van de buttons om een Label of Opmerking (met jouw tekst) zichtbaar te maken
En zet een iets groter Label onder de knop met een mousemove event om dat Label of Opmerking weer onzichtbaar te maken.

Heb ik ook aan zitten denken maar het probleem is dat Excel bij te snelle muisbewegingen het MouseMove event van het bedoelde label mist.

mee eens, maar dat geldt ook voor screentips :d;)

Beste,

Heb je een voorbeeldcode voor bijvoorbeeld Rounded Rectangle 1?

Mvg

Plaats eens een gelijkend voorbeeld bestandje ;)

1) Klik met de rechtermuisknop op je shape (dus shape wordt geselecteerd).
2) Ga naar formulebalk en tik hier bijv. =B2
3) Dan zal de tekst in B2 in je shape verschijnen.

Als je dan de inhoud van cel B2 een link heeft naar een kolom met Nederlandse woorden, en naar een andere kolom met Franse woorden (1 is bijv. Nederlands, 2 is bijv. Frans),
dan zou je deze 1 of 2 kunnen wijzigen via VBA.

Bekijk bijlage ShapeExcelbat.xlsb

Greetz/Excelbat

Zucht... Mijn bestandje is 176kb en ik krijg het niet geupload omdat de toegestane maximum slechts 100kb is.
Zijn er andere mogelijkheden?

Sla je bestand op als een .xlsb bestand. Dan lukt het wel.

Greetz/Excelbat

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan