Schijf beperkte (Mac adres) toegang geven binnen netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Terrarabo

Inventaris
Lid geworden
5 okt 2001
Luitjes,

Ik heb een tweetal 2 TB schijven in mijn desktop zitten waarop ik Backups draai. In huis zijn nog twee laptops van vrouw en zoon aanwezig die ook gebruik moeten kunnen maken van deze schijven dus die wil ik delen binnen het netwerk.
Dit wil ik wel veilig doen en het zo regelen dat alleen hun laptops toegang hebben tot de schijven. Ik zat te denken aan het gebruik van hun Mac adressen maar haak even af hoe dat toe te passen. Waar vind ik hun exacte Mac adres en hoe pas ik zo'n beveiliging toe in het delen ? Andere opties zijn eventueel ook welkom.

Graag advies,

Ray

Filteren op MAC adres is niet echt mogelijk. Bovendien voegt het geen veiligheid toe. Als iemand op je netwerk kan komen, kunnen ze ook de MAC adressen zien van iedereen op je netwerk.

Je kunt een aparte user aanmaken op je computer en die de eigenaar maken van de shares. vervolgens deze credentials delen met anderen die bij de schijven moeten kunnen.

Hoi Wamp,

Kun je uitleggen hoe dat aan te pakken. Ben daar niet zo in thuis. Vrouw en zoon zitten uiteraard in hetzelfde netwerk maar hoe voeg ik die toe aan de gebruikers en wat zijn credentials en hoe regel ik dat ?

Terzijde, iemand zit toch niet zo maar op mijn netwerk ?

Edit: Laptop van mijn vrouw is overigens niet zichtbaar op de één of andere manier......en geen idee wat die andere desktop is.

Betreft hier W10 op alle systemen.

Screen Shot 09-23-15 at 04.36 PM.jpg

Laatst bewerkt:
Het is even afhankelijk van of het over de hele schijf gaat of over directories zoals bijvoorbeeld /backup en welke voorwaarden aan de toegang je wil maken.

Indien het over een (of meerdere) directorie(s) gaat kun je een gebruiker "henk" maken. Vervolgens rclick je up /backup en bij "eigenschappen" -> "delen" -> geavanceerd delen -> "rechten" -> "henk" toevoegen en "everyone" verwijderen.

Ga naar de andere twee computers: open daar via het configuratiescherm "credential manager" (zoeken naar "credential" geen idee of dat nederlandse vertaling heeft). daar een windows account toevoegen voor:

\\raymonddesktop
henk
henks supergeheime password

vervolgens kunnen deze twee computers altijd op de schijf zonder moeite.. iedereen anders krijgt een inlogscherm... als je echt all-out wil gaan kun je ook nog certificaten toevoegen.

Maak nu even heeel snel een image van je systeem... stel dat ie crasht... weet je dan bij herinstallatie 100% zeker dat je met dezelfde logins weer bij de schijven kunt?
Normaal zou je wel bij je eigen schijven moeten kunnen.... maar het hangt af hoe eea is opgezet. staat op zo'n schijf een systeem map... dan kan het fout gaan.

Als het een losse (interne) data schijf is, voorzie ik geen problemen, maar is het maken v/e image van je systeem schijf nog steeds er handig om snel weer als vanouds te kunnen draaien...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan