Schijf delen of niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mirandaonline

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2003
Ik heb Windows XP Pro op een Caleron 400 MHz draaien wat prima werkt, maar vraag mij af of het niet slimmer is om de harde schijf van 6 GB te delen voor het geval als er iets mis gaat. Als ik dan namelijk de gegevens om het tweede gedeelte zet ben ik die niet zo snel kwijt als ik om wat voor reden dan ook het eerste gedeelte waar windows zit moet formateren.

Het gaat dus om een schijf van 6 GB

wat is het slimste?

Kan ik de schijf achteraf ook nog delen, of is dat niet aan te raden?

Mirandaonline,

Met 6Gb hou je niet veel over om te delen, zeker niet als je Xp als besturings systeem hebt.

Je vraagt wat is het slimste, ik denk zelf dat het beter is om een nieuwe HDD aan te schaffen.
In deze tijd met de s-ata in opmars kan je voor weinig geld een p-ata schijf van 20 of 40 Gb kopen.

Nog een mogenlijkheid is om heel de partitie, in jouw geval de hele HDD, om hiervan een image te maken met norton ghost en deze branden op meerdere cd's.
De first cd kan je bootable maken, zodat je bij een totale crash hiermee kan opstarten en de image geheel kan terug zetten.

groetjes speedtouch

Een nieuwe schijf is niet de bedoeling en Ghost heeft niet zoveel zin.

Alles past met gemak op die 6 GB, maar als er een virus toch door Norton Antivirus glipt en zijn gang kan gaan, dan zijn alle Word en andere kleine bestanden weg.

Ik weet niet of het mogelijk is, maar dacht de schijf te delen door de helft. Dus 3 +3 = 6 GB.

Een andere mogelijkheid is 5 + 1 = 6 GB.

Het gaat mij er dus om als er een virus schade aanricht en het niet meer te herstellen is dat ik het eerste gedeelte kan formateren en windows XP Pro en dergelijke opnieuw er op kan zetten en dat het tweede gedeelte daardoor niet verloren is.

Als je het alleen voor data opslag gebruikt kan je de partities wel maken, maak de C: schijf niet te klein.
Neem bvb C:4,5Gb en D:1,5Gb
Om alleen word bestanden te backuppen heb je ruim voldoende aan 1,5Gb.

groetjes speedtouch

Maar 3+3=6 GB is niet mogelijk? Hoeveel ruimte heeft Windows XP Pro, Works 2000 en Office 2000 bij elkaar nodig?

3 Gb totaal met windows XP is wel weinig, kijk eens hoeveel er nu opstaat, volgens je eerste post staat nu alles op de 6 Gb schijf.
Xp samen met een office pakket neemt best veel ruimte in beslag, en zeker als je er meerdere accounts opzet.

Als nu minder als 3 Gb op de schijf staat, kan je het in overweging nemen om 3 + 3 te doen.
Mijn keuze zou toch 4,5 - 1,5 Gb zijn.
Wil je de partitie met ghost backuppen, dan kan je de image comprimeren houd rekening met ongeveer 33 %, dus een image maken van 3 Gb wordt dan weggezet op 2 Gb.
Kies dan bvb de partitie grote van 4 - 2 Gb

groetjes speedtouch

Ik heb ff gekeken:

Windows XP Pro + Office 2000 + Works 2000 + Norton Antivirus 2002 + Norton Utilities 2002 + Ad-ware 6 nemen bij elkaar 2,02 GB in beslag. Beide Nortons en Ad-ware zijn voorzien van update's, de rest nog niet.

Ik ben er nog niet over uit hoe ik de schrijf zal delen, maar kan ik dat achteraf nog aanpassen mocht ik meer ruimte nodig hebben dan ik eerst dacht?

Laatst bewerkt:
Als je de schijf indeling maakt met Partition Magic, kan je achteraf de grote nog veranderen.

Maak een indeling draai daar een tijdje mee, als blijkt dat je hem wilt veranderen is dat zo gebeurt.

groetjes speedtouch

Ik heb het gelezen, maar waar kan ik Partition Magic 7.0 of nieuwer vinden?

Wanneer moet ik het programma installeren? Als windows XP Pro er al op staat of daarvoor.

Indien na Windows XP Pro:

Als alles programma's die ik draai er al op staan of alleen als Windows XP Pro er op staat?

Als ik de C schijf wil formateren om bijvoorbeeld Windows er opnieuw op te zetten, (het is heel soms wel eens nodig) hoe werkt dat dan? Hoe reageert de bios daar op? Als ik in de bios aangeef dat er vanaf de CD-Rom gestart moet worden om windows XP Pro opnieuw te installeren krijg ik dan niet met problemen te maken?

Ff nog een andere vraag:

Kan ik de map "mijn documenten" ook op een andere patitie zetten i.p.v. C? Gaat bij het opslaan naar mijn documenten de bestanden er automatisch naar toe of moet ik dat telkens opnieuw aangeven?

Mirandaonline,

Partition Magic 8 is de laatste versie, deze kan je zoeken met een p2p file share progamma of de versie kopen.

Het progamma kan je ten alle tijden gewoon installeren, dit hoeft dus niet op een schone nieuwe installatie.

Je kan dan de partities maken, partition magic neemt alle progamma's gewoon mee naar de nieuwe indeling van de C: schijf.

Als je nadien de C: schijf wilt formatteren, dan blijft de aangemaakte D: schijf onaangetast "alles blijft gewoon op de D partitie".
Dit heeft geen invloed op je bios, deze heeft niets met de indeling van je schijven te maken.

De map mijn documenten moet je gewoon op de C: partitie laten staan, als je deze gaat overzetten op een andere partitie kan je moeilijkheden krijgen.
Je kan e.v.t grote bestanden gelijk in een map op de D:partitie zetten.

succes groetjes speedtouch.

Je kan de map mijn documenten wel overzetten naar een andere locatie zonder problemen te krijgen, als je dit doet via het mijn documenten icoon op de desktop of in het startmenu, rechtermuisklik op het icoon, en dan verplaatsen kiezen.

@speedtouch,

Maakt het uit op welke schijf ik dat programma plaats?

Het gaat mij er om dat als de C schijf te vervuild is dat ik die kan formateren en windows er opnieuw kan opplaatsen.

Ik zag dat het programma wel een meg of 50 is.

Welke kan ik het beste gebruiken?

Partition Magic 8.0

of

Partition Magic 8 Pro

?

Zelf gebruik ik Partition Magic 8.0, een pro versie hiervan is mij niet bekend.
Deze installeer je gewoon op C, als je de partitie indeling heb gemaakt, kan je het progamma ook verwijderen de partities blijven voorgoed zoals jij de indeling heb gemaakt.

Dus als je na de indeling van de partities je C schijf wilt formatteren, dan heeft dat geen invloed op de andere partities, Pm 8.0 hoef je dan bij een schone C niet opnieuw te installeren, tenzij je weer gebruik wilt maken van het progamma om bvb de schijf indeling te vergroten of te verkleinen.

groetjes speedtouch

Maar als ik er opnieuw gebruik van zou willen maken, dan kan ik toch ook weer het programma opnieuw installeren?

Ik kwam op Kazaa Lite zowel de normale als de Pro versie tegen. Ik ken beide niet, maar soms kloppen ook dingen op kazaa niet.

Ja, je kan hem als het nodig is weer gewoon opnieuw installeren.

Haal gewoon een versie 8.0 met kazaa, dat zal wel een goede zijn.
Zelf maak ik gebruik van een ander file-share progamma genaamd Bittorrent, dus dat zou ook een mogenlijkheid zijn om hem te downloaden.

groetjes speedtouch

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan