schijf formatteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

andreas1

Gebruiker
Lid geworden
8 nov 2008
hallo, vanwege dit:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=401113
wil ik graag mijn harde schijf formatteren.ik heb hier echter geen verstand van.
belangrijke data heb ik al veiliggesteld.
ik wil hem formatteren in NTFS. het is een samsung HD, 200 gig.
Ik had wat gelezen over clusters etc, en volgens pcwizard 08 zijn de clusters op mijn HD 32 kb, maar windows kan ze maar op minimaal 512 kb indelen. heeft dit slechte gevlogen? en als ik windows de schijf op standaard clustergrootte laat formatteren, verdeelt hij ze dan gewoon op in clustertjes van 32 kb?
bovendien, hoe lang gaat dit duren? ik weet niet waar dit van af hangt, maar mijn HD draait op 7200 rpm, en ik heb een AMD athlon 64 x2 4800+ processor, overgeklokt op 3,0 gHz. hoe lang zou dit dan duren?

alvast bedankt voor de hulp.

Laatst bewerkt:
hallo, vanwege dit:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=401113
wil ik graag mijn harde schijf formatteren.ik heb hier echter geen verstand van.
belangrijke data heb ik al veiliggesteld.
ik wil hem formatteren in NTFS. het is een samsung HD, 200 gig.
Ik had wat gelezen over clusters etc, en volgens pcwizard 08 zijn de clusters op mijn HD 32 kb, maar windows kan ze maar op minimaal 512 kb indelen. heeft dit slechte gevlogen? en als ik windows de schijf op standaard clustergrootte laat formatteren, verdeelt hij ze dan gewoon op in clustertjes van 32 kb?
bovendien, hoe lang gaat dit duren? ik weet niet waar dit van af hangt, maar mijn HD draait op 7200 rpm, en ik heb een AMD athlon 64 x2 4800+ processor, overgeklokt op 3,0 gHz. hoe lang zou dit dan duren?

alvast bedankt voor de hulp.

op de windows manier formateren heeft bij mij nog nooit problemen gegeven daar kan je ook gewoon aangeven wat je wilt(FAT FAT32 NTFS) en dit duurt voor 10 gb 2 minuutjes dus een volle 200gb schijf zal 2X20 = 40 minuten duren(ONGEVEER!)

nog een klein vraagje;
ik weet dat je al je gegevens kwijtraakt als je formatteert, maar hoe zal de computer zich gedragen na de formattering? Het is mijn enige harde schijf. Start hij gewoon opnieuw op, en gedraagt zich als een nieuw computertje? Windows meteen opnieuw installeren etc... Hij zal ook helemaal leeg zijn neem ik aan?

Je kunt de schijf waarop Windows geinstalleerd staat niet formatteren als je computer op is gestart vanaf die schijf.

Kortom; prop de installatie cd erin, zorg dat je computer opstart van de dvd speler (bootsequence instellen in bios) en ga voor een nieuwe installatie, dan krijg je vanzelf de keuze om te formatteren.

Formatteren naar NTFS die hap, gaat ongeveer een halfuurtje duren en opnieuw installeren.

nog een klein vraagje;
ik weet dat je al je gegevens kwijtraakt als je formatteert, maar hoe zal de computer zich gedragen na de formattering? Het is mijn enige harde schijf. Start hij gewoon opnieuw op, en gedraagt zich als een nieuw computertje? Windows meteen opnieuw installeren etc... Hij zal ook helemaal leeg zijn neem ik aan?

helemaal leeg ja, maar als het je enige schijf is wordt het moeilijk formateren (kijk maar eens bij ultimate boot cd)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan