schijf in 2 partities

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thea41

Verenigingslid
Lid geworden
4 jun 2001
Hoi,

Ik heb al even rondgekeken, maar niet zo snel een antwoord kunnen vinden, dus vraag ik maar:
Mijn broer heeft een harde schijf van 80GB, die staan verdeeld in 2x 40GB.

Op C staat het hele windowsgebeuren en op D stond niks, daar heb ik nu zijn foto's op gezet.

Is het nu zo dat hij, als zijn pc eens crasht (hopelijk niet..:p), dat al zijn foto's op die D-schijf erop blijven staan?

Volgens mij wel, maar ik wil het wel zeker weten..., of moet hij dan met een externe harde schijf gaan werken...?

Dat ligt er aan.. Als de fysieke harde schijf kapot is, dan ben je alles kwijt. Als daarentegen alleen de windowsinstallatie (en dus alleen de c: partitie) beschadigd is oid, kun je deze c: partitie formatteren en hier opnieuw windows op installeren, zonder de bestanden op d: te verliezen. ;)

Het hang er ook vanaf hoe die partities tot stand zijn gekomen. Als hij dat zelf heeft gedaan na aflevering van de pc, m.a.w. de oorspronkelijke installatie was alleen op de C schijf én de machine heeft een recovery partitie die ooit wordt aangesproken na een crash, dan is hij wél alles kwijt. De recovery installatie zal de machine namelijk terugbrengen naar de staat waarin deze werd afgeleverd en dat zou dan volgens bovenstaande theorie alléén een C schijf zijn. Tijdens de recovery worden C en D geformatteerd en gevoegd tot één grote partitie.

M.a.w. hoe is de pc afgeleverd en zal bij een crash een recovery worden gebruikt of wordt een los meegeleverde Windows CD gebruikt? Zelfs in het laatste geval schuilt er nog een risico in het e.e.a. want is die meegeleverde DVD een echte Windowsinstallatie DVD of is dat een recoveryschijf van de pc leverancier/fabrikant?
Alléén door gebruikmaking van een 'echte' Windows DVD zal D onvoorwaardelijk behouden blijven. Je hebt dan namelijk zélf de controle op welke partitie Windows zichzelf zal gaan installeren.

Laatst bewerkt:
Na jullie antwoorden denk ik dat ik mijn broer (hij is 65 en heeft die schijf niet zelf opgedeeld, zoveel verstand heeft ie er niet van.....;)) toch maar een externe harde schijf aanbeveel. Dat lijkt me dan verstandiger ivm de vele foto's die hij erop heeft staan.

Bedankt voor 't meedenken...!!

Na jullie antwoorden denk ik dat ik mijn broer (hij is 65 en heeft die schijf niet zelf opgedeeld, zoveel verstand heeft ie er niet van.....;)) toch maar een externe harde schijf aanbeveel. Dat lijkt me dan verstandiger ivm de vele foto's die hij erop heeft staan.

Bedankt voor 't meedenken...!!

Héél goed idee :D

Wanneer je de externe hebt, surf dan even naar de microsoft site daar vind je SincToy een gratis (jawel gratis, inderdaad van MicroSoft:D:D) programma dat je harde schijf perfect syncroniseerd met je externe USB drive. Dit is beter dan backup softs die een gecomprimeerde/versleutelde versie naar je externe schijf sturen (die nadien niet meer te lezen zijn) af en toe een CDtje of DVDtje branden met je foto's is eveneens minder pijnlijk dan ze kwijt te spelen :thumb:

Wanneer je de externe hebt, surf dan even naar de microsoft site daar vind je SincToy een gratis (jawel gratis, inderdaad van MicroSoft:D:D) programma dat je harde schijf perfect syncroniseerd met je externe USB drive. Dit is beter dan backup softs die een gecomprimeerde/versleutelde versie naar je externe schijf sturen (die nadien niet meer te lezen zijn) af en toe een CDtje of DVDtje branden met je foto's is eveneens minder pijnlijk dan ze kwijt te spelen :thumb:

Ik heb zelf ook een externe harde schijf, maar wat bedoel je nou met het bovenstaande?

Ik heb zelf ook een externe harde schijf, maar wat bedoel je nou met het bovenstaande?

Op de microsoft site vind je een tooltje om je folders te syncroniseren, DWZ dat de inhoud van bvb je D:/foto identiek wordt gehouden met je externe schijf /foto. Op deze manier ben je zeker dat al je kostbare bestanden zowel in je PC als op je externe schijf staan.
Je kan ook backup software gebruiken, maar de meeste comprimeren en/of versleutelen je gegevens zodat die eigenlijk onleesbaar zijn voor andere pakketten. Met SyncToy kan je bvb perfect je foto's op je externe schijf op eender welke PC bekijken. SyncToy gaat eigenlijk alle nieuwe bestanden op je PC kopiëren naar je externe schijf en alle gewiste bestanden op je PC ook wissen op je externe. Er zijn enkele varianten mogelijk qua setup, het is niet slecht om eerst grondig de help files door te nemen.

Hoi Hal,

Ik heb je verhaal goed doorgelezen, maar ik kom nu tot de conclusie dat ik daar geen gebruik van hoef te maken, omdat ik al mijn foto's alléén op de externe harde schijf zet.

Toch?
(en op verschillende USB-sticks voor de zekerheid)

Inderdaad, zolang je je gegevens op meerdere plaatsen bewaard zal je geen problemen hebben.:thumb: Ik ging ervan uit dat je de externe schijf als "backup" schijf wou gebruiken.

Laatst bewerkt:
Nee, het ging mij puur om de foto's....

Thanx!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan